Red Bull niet volledig eens met mening Verstappen over GP België
Regenachtige omstandigheden en eindeloze discussies over de keuzes
van de wedstrijdleiding: het bleek de afgelopen raceweekenden een
trend te zijn in de Formule 1. Vooral Max Verstappen sprak zich uit
na afloop van de Grand Prix van België, waar de start met maar
liefst één uur en twintig minuten werd uitgesteld. Door de spray
afkomstig van de auto's, die door de ground effect-regels laag aan
de grond staan waardoor er veel water opspat, was het zicht
behoorlijk beperkt op het circuit van Spa-Francorchamps. Verstappen
en Lewis Hamilton deelden de mening dat de race prima kon starten,
maar stonden daarin toch alleen in een veld van twintig coureurs.
Voor Verstappen was de uitgestelde start zelfs een nadeel, want hij
had zijn afstelling juist gebaseerd op een regenrace. De Grand Prix
van België werd na die veelbesproken keuze echter grotendeels
verreden onder droge omstandigheden, waardoor het voordeel voor
Verstappen letterlijk in het water viel. De sportief directeur van
Red Bull, Stephen Knowles, legt in de The Inside Track -podcast uit
waarom Red Bull daar verder niets mee gedaan heeft. “Nee, we hebben
niets (een protest, red.) officieel ingediend. Ik denk dat het een
lastig geval was, als ik eerlijk ben. Max en Lewis, twee van de
meest ervaren coureurs op de grid, hadden het gevoel dat we wel wat
eerder konden gaan racen. Maar dit is een situatie waar de coureurs
wel over verdeeld zijn.” 'Niet in die situatie' “Als je de race van
buitenaf bekijkt, is het heel simpel om naar de omstandigheden te
kijken en te zeggen: ‘Oké, we racen zo vaak onder dit soort
omstandigheden’. Maar er zijn gewoon wat specifieke zaken met dat
circuit…" Met de dodelijke ongelukken van Anthoine Hubert en Dilano
van 't Hoff is immers gebleken dat het circuit in de Belgische
Ardennen voor de nodige problemen kan zorgen. “Eau Rouge,
Raidillon, Kemmel Straight... Het feit dat je bergop een blinde
bocht hebt en dat daar dan een recht stuk achteraan komt. Door de
geografische ligging van het circuit word je als het ware over het
rechte stuk geslingerd, als je daar van de baan raakt.” “Vooral in
de regen, met alle spray waar we toen last van hadden, had het
makkelijk kunnen gebeuren dat een aantal auto’s in rap tempo op een
gespinde auto af zouden rijden. Ik benijd ze niet, de mensen van de
wedstrijdleiding. Niet in die situatie." Andere keuzes De keuze van
de wedstrijdleiding kwam wel een beetje als een verrassing na de
race op Silverstone, waar juist wél in de regen werd gereden. Toch
snapt Knowles dat het op Spa net iets riskanter was dan in de
Britse regen. “Op talloze andere circuits zou het prima zijn om
onder deze omstandigheden te gaan rijden. Maar als je luistert naar
de feedback van de twintig coureurs op de grid, zie je duidelijk
dat de meningen verdeeld waren. En velen dachten dat zij de
situatie eerlijk hadden ingeschat." Toch erkent de sportief
directeur dat er in het vervolg waarschijnlijk andere keuzes
gemaakt zullen worden. “Ik denk niet dat de wedstrijdleiding het
erg zal vinden dat ik dit nu zeg, maar achteraf zeiden ze wel dat
ze misschien wat minder voorzichtig zouden zijn als dit nog een
keer voor zou komen. Als ze dit nog een keer hadden gedaan, hadden
ze mogelijk gekozen voor wat minder ronden achter de safety car.”
“Maar deze auto’s zorgen voor zoveel spray, dat er problemen
ontstaan met de zichtbaarheid", zo is Knowles het toch niet
helemaal eens met Verstappen. "De auto’s zijn zo groot en genereren
zoveel downforce, dat al het water daardoor de lucht in gaat. Zo
hebben we echte problemen met de zichtbaarheid, en ik denk ook niet
dat we daar echt iets aan kunnen doen. We hadden misschien iets
eerder kunnen gaan racen, maar ik denk niet dat het dan een heel
ander verhaal zou zijn."
van de wedstrijdleiding: het bleek de afgelopen raceweekenden een
trend te zijn in de Formule 1. Vooral Max Verstappen sprak zich uit
na afloop van de Grand Prix van België, waar de start met maar
liefst één uur en twintig minuten werd uitgesteld. Door de spray
afkomstig van de auto's, die door de ground effect-regels laag aan
de grond staan waardoor er veel water opspat, was het zicht
behoorlijk beperkt op het circuit van Spa-Francorchamps. Verstappen
en Lewis Hamilton deelden de mening dat de race prima kon starten,
maar stonden daarin toch alleen in een veld van twintig coureurs.
Voor Verstappen was de uitgestelde start zelfs een nadeel, want hij
had zijn afstelling juist gebaseerd op een regenrace. De Grand Prix
van België werd na die veelbesproken keuze echter grotendeels
verreden onder droge omstandigheden, waardoor het voordeel voor
Verstappen letterlijk in het water viel. De sportief directeur van
Red Bull, Stephen Knowles, legt in de The Inside Track -podcast uit
waarom Red Bull daar verder niets mee gedaan heeft. “Nee, we hebben
niets (een protest, red.) officieel ingediend. Ik denk dat het een
lastig geval was, als ik eerlijk ben. Max en Lewis, twee van de
meest ervaren coureurs op de grid, hadden het gevoel dat we wel wat
eerder konden gaan racen. Maar dit is een situatie waar de coureurs
wel over verdeeld zijn.” 'Niet in die situatie' “Als je de race van
buitenaf bekijkt, is het heel simpel om naar de omstandigheden te
kijken en te zeggen: ‘Oké, we racen zo vaak onder dit soort
omstandigheden’. Maar er zijn gewoon wat specifieke zaken met dat
circuit…" Met de dodelijke ongelukken van Anthoine Hubert en Dilano
van 't Hoff is immers gebleken dat het circuit in de Belgische
Ardennen voor de nodige problemen kan zorgen. “Eau Rouge,
Raidillon, Kemmel Straight... Het feit dat je bergop een blinde
bocht hebt en dat daar dan een recht stuk achteraan komt. Door de
geografische ligging van het circuit word je als het ware over het
rechte stuk geslingerd, als je daar van de baan raakt.” “Vooral in
de regen, met alle spray waar we toen last van hadden, had het
makkelijk kunnen gebeuren dat een aantal auto’s in rap tempo op een
gespinde auto af zouden rijden. Ik benijd ze niet, de mensen van de
wedstrijdleiding. Niet in die situatie." Andere keuzes De keuze van
de wedstrijdleiding kwam wel een beetje als een verrassing na de
race op Silverstone, waar juist wél in de regen werd gereden. Toch
snapt Knowles dat het op Spa net iets riskanter was dan in de
Britse regen. “Op talloze andere circuits zou het prima zijn om
onder deze omstandigheden te gaan rijden. Maar als je luistert naar
de feedback van de twintig coureurs op de grid, zie je duidelijk
dat de meningen verdeeld waren. En velen dachten dat zij de
situatie eerlijk hadden ingeschat." Toch erkent de sportief
directeur dat er in het vervolg waarschijnlijk andere keuzes
gemaakt zullen worden. “Ik denk niet dat de wedstrijdleiding het
erg zal vinden dat ik dit nu zeg, maar achteraf zeiden ze wel dat
ze misschien wat minder voorzichtig zouden zijn als dit nog een
keer voor zou komen. Als ze dit nog een keer hadden gedaan, hadden
ze mogelijk gekozen voor wat minder ronden achter de safety car.”
“Maar deze auto’s zorgen voor zoveel spray, dat er problemen
ontstaan met de zichtbaarheid", zo is Knowles het toch niet
helemaal eens met Verstappen. "De auto’s zijn zo groot en genereren
zoveel downforce, dat al het water daardoor de lucht in gaat. Zo
hebben we echte problemen met de zichtbaarheid, en ik denk ook niet
dat we daar echt iets aan kunnen doen. We hadden misschien iets
eerder kunnen gaan racen, maar ik denk niet dat het dan een heel
ander verhaal zou zijn."