Russell vindt Mercedes-vertrek Hamilton positieve verandering
George Russell heeft tot dusver een prima seizoen. De
Mercedes-coureur staat vierde in de WK-stand, vlak achter Max
Verstappen. Daarnaast wist de Brit de Grand Prix van Canada te
winnen, zijn vierde overwinning uit zijn carrière. Toch lijkt de
positiviteit daar op te houden, want de afgelopen tijd heeft
Mercedes moeite om een competitieve bolide naar de GP-weekenden te
brengen. Lewis Hamilton lijkt op zijn beurt niet gelukkig te zijn
bij Ferrari. Hij heeft moeite om zich aan te passen aan het
karakter van de SF-25 en legt het voorlopig met duidelijke cijfers
af tegen teamgenoot Charles Leclerc. De GP van Hongarije was hierin
typerend. Waar Leclerc zijn auto op poleposition zette, kwam
Hamilton niet verder dan P12. Na afloop lieten de uitspraken van de
Brit weinig aan de verbeelding over. De vervanger van Hamilton bij
Mercedes, Kimi Antonelli, begon veelbelovend, maar de Italiaanse
rookie verkeert momenteel ook in een vormdip. Na de GP van Miami,
waar hij verrassend genoeg de snelste was in de kwalificatie voor
de sprintrace, stortte zijn resultaten in, mede veroorzaakt door de
nieuwe achterwielophanging van W16. Het vertrouwen zakte weg en
over een reeks van acht races scoorde Antonelli slechts 16 punten.
15 daarvan pakte hij tijdens de GP van Canada, waar hij zijn eerste
podiumplaats in zijn nog prille F1-carrière behaalde. Dat bleek de
enige opsteker te zijn in een verder dramatische reeks voor de
Mercedes-coureur. Verse start Ondanks de strubbelingen van
Hamilton en Antonelli, is Russell van mening dat het vertrek van
Hamilton bij Mercedes een positieve verandering is voor alle
partijen. In gesprek met Motorsport.com gaat hij in op zijn
observatie: "Natuurlijk, het gevoel is anders binnen het team. Als
je kijkt naar de resultaten, hebben we pieken en dalen gehad. We
begonnen het seizoen goed, maar hebben een vormdip gehad." "Maar
iedere verandering binnen een organisatie heeft zijn voor- en
nadelen. Ik denk dat het vertrek van Lewis (Hamilton) iets goeds
is, zowel voor hem als voor het team. Het is een frisse start. Soms
moet je een nieuw pad inslaan om jezelf terug te vinden. Ondanks de
slechte reeks resultaten die Antonelli achter de rug heeft, kijkt
Russell eerder naar de positieve veranderingen: "Het ding is, het
verschil tussen zijn tijden en die van mij is niet gegroeid. In
Canada pakte ik pole en stond hij op P4. Toen was het verschil zes
tienden. In België haalde ik Q3 en viel hij in Q1 uit, maar het
verschil (in Q1, red.) was maar drie tienden." "Mensen kijken naar
het resultaat, maar de waarheid is dat hij (Antonelli) nog steeds
vooruitgang boekt, ondanks dat we als team achteruit zijn gegaan.
Ineens zitten we nu in een gevecht waar één tiende van een seconde
zes of zeven plekken verschil kan maken. Kimi en ik hebben
uiteindelijk een grote stappen achteruit gezet de laatste paar
races." Beslissingen De vormdip valt te verklaren door de
'mislukte' update aan de achterwielophanging, waardoor vooral
Antonelli het vertrouwen in de auto verloor. Volgens Russell was
het 'niet ideaal', maar hij verwacht geen negatieve gevolgen voor
de ontwikkeling van de 2026-bolide: "Het is natuurlijk een totaal
ander concept waar we volgend seizoen mee te maken krijgen, maar je
hebt nog altijd creatieve mensen nodig." "Natuurlijk is het recente
gebrek aan performance niet ideaal, maar 95 procent van het
personeel is al bezig met 2026. Die groep zit dus niet in de
emotionele cyclus waar je normaal in terecht zou kunnen komen als
de resultaten tegenvallen." Waar Mercedes volgend jaar staat ten
opzichte van de concurrent, zal over een half jaar moeten blijken.
Ook is het nog even afwachten of Russell en Antonelli dan in de W17
zitten. Ze hebben beiden immers nog geen contract voor 2026, al
lijkt dat vooral een formaliteit te zijn.
Mercedes-coureur staat vierde in de WK-stand, vlak achter Max
Verstappen. Daarnaast wist de Brit de Grand Prix van Canada te
winnen, zijn vierde overwinning uit zijn carrière. Toch lijkt de
positiviteit daar op te houden, want de afgelopen tijd heeft
Mercedes moeite om een competitieve bolide naar de GP-weekenden te
brengen. Lewis Hamilton lijkt op zijn beurt niet gelukkig te zijn
bij Ferrari. Hij heeft moeite om zich aan te passen aan het
karakter van de SF-25 en legt het voorlopig met duidelijke cijfers
af tegen teamgenoot Charles Leclerc. De GP van Hongarije was hierin
typerend. Waar Leclerc zijn auto op poleposition zette, kwam
Hamilton niet verder dan P12. Na afloop lieten de uitspraken van de
Brit weinig aan de verbeelding over. De vervanger van Hamilton bij
Mercedes, Kimi Antonelli, begon veelbelovend, maar de Italiaanse
rookie verkeert momenteel ook in een vormdip. Na de GP van Miami,
waar hij verrassend genoeg de snelste was in de kwalificatie voor
de sprintrace, stortte zijn resultaten in, mede veroorzaakt door de
nieuwe achterwielophanging van W16. Het vertrouwen zakte weg en
over een reeks van acht races scoorde Antonelli slechts 16 punten.
15 daarvan pakte hij tijdens de GP van Canada, waar hij zijn eerste
podiumplaats in zijn nog prille F1-carrière behaalde. Dat bleek de
enige opsteker te zijn in een verder dramatische reeks voor de
Mercedes-coureur. Verse start Ondanks de strubbelingen van
Hamilton en Antonelli, is Russell van mening dat het vertrek van
Hamilton bij Mercedes een positieve verandering is voor alle
partijen. In gesprek met Motorsport.com gaat hij in op zijn
observatie: "Natuurlijk, het gevoel is anders binnen het team. Als
je kijkt naar de resultaten, hebben we pieken en dalen gehad. We
begonnen het seizoen goed, maar hebben een vormdip gehad." "Maar
iedere verandering binnen een organisatie heeft zijn voor- en
nadelen. Ik denk dat het vertrek van Lewis (Hamilton) iets goeds
is, zowel voor hem als voor het team. Het is een frisse start. Soms
moet je een nieuw pad inslaan om jezelf terug te vinden. Ondanks de
slechte reeks resultaten die Antonelli achter de rug heeft, kijkt
Russell eerder naar de positieve veranderingen: "Het ding is, het
verschil tussen zijn tijden en die van mij is niet gegroeid. In
Canada pakte ik pole en stond hij op P4. Toen was het verschil zes
tienden. In België haalde ik Q3 en viel hij in Q1 uit, maar het
verschil (in Q1, red.) was maar drie tienden." "Mensen kijken naar
het resultaat, maar de waarheid is dat hij (Antonelli) nog steeds
vooruitgang boekt, ondanks dat we als team achteruit zijn gegaan.
Ineens zitten we nu in een gevecht waar één tiende van een seconde
zes of zeven plekken verschil kan maken. Kimi en ik hebben
uiteindelijk een grote stappen achteruit gezet de laatste paar
races." Beslissingen De vormdip valt te verklaren door de
'mislukte' update aan de achterwielophanging, waardoor vooral
Antonelli het vertrouwen in de auto verloor. Volgens Russell was
het 'niet ideaal', maar hij verwacht geen negatieve gevolgen voor
de ontwikkeling van de 2026-bolide: "Het is natuurlijk een totaal
ander concept waar we volgend seizoen mee te maken krijgen, maar je
hebt nog altijd creatieve mensen nodig." "Natuurlijk is het recente
gebrek aan performance niet ideaal, maar 95 procent van het
personeel is al bezig met 2026. Die groep zit dus niet in de
emotionele cyclus waar je normaal in terecht zou kunnen komen als
de resultaten tegenvallen." Waar Mercedes volgend jaar staat ten
opzichte van de concurrent, zal over een half jaar moeten blijken.
Ook is het nog even afwachten of Russell en Antonelli dan in de W17
zitten. Ze hebben beiden immers nog geen contract voor 2026, al
lijkt dat vooral een formaliteit te zijn.