Mekies door het dolle heen vanwege 'waanzinnig' motorproject
De reglementswijzigingen van 2026 komen eraan en zullen
waarschijnlijk het één en ander op de schop gooien. Voor het eerst
sinds 2014 zal er een compleet nieuwe krachtbron geïntroduceerd
worden. Tegelijkertijd zal 2026 het jaar worden waarin Red Bull
Racing voor het eerst met een zelf ontwikkelde krachtbron aan de
start zal staan. Red Bull-teambaas Laurent Mekies lijkt daar
misschien nog het meest enthousiast over te zijn. De Fransman kan
zijn bevlogenheid nauwelijks onderdrukken in de The Inside
Track-podcast. "Het is zo'n waanzinnig verhaal. Twintig jaar na de
oprichting zegt Red Bull gewoon: 'Weet je, we gaan onze eigen motor
bouwen'. Het is echt typisch Red Bull." "En het is niet dat we iets
bestaands kopen. Nee, we doen er een schepje bovenop. We hebben een
gebouw neergezet, testbanken geplaatst en vierhonderd mensen
aangenomen. Het is echt bizar. De ziel van Red Bull zit hier zo
overduidelijk in en de opdracht is waanzinnig. Ik weet zeker dat de
mannen wat nachtrust zijn verloren, en dat zal ons ook wel gaan
overkomen. Het is natuurlijk iets dat we niet onderschatten."
Glazen bol Het verhaal zou voor Red Bull helemaal compleet zijn als
de eigen krachtbron direct een succes wordt. Voor Mekies is dat
echter nog koffiedik kijken: "Ik geloof niet dat er
motorfabrikanten zijn die hun data met de anderen gaan delen. Het
is dus echt glazen bol-werk. Het klopt dat het jaren geleden
ondenkbaar was om een eigen krachtbron te ontwikkelen, maar het is
typisch Red Bull om juist zo’n uitdaging aan te gaan." "Ik geloof
in mijn personeel. Zij gaan een uitdaging niet uit de weg. Dat is
hun kracht. Niemand zal verwachten dat wij direct de beste
krachtbron zullen hebben, maar de manier waarop het team zich
ontwikkelt is indrukwekkend." Daarnaast heeft Red Bull Powertrains
altijd nog een vangnet, mocht de eigen krachtbron tegenvallen. De
FIA gaf eerder namelijk aan dat motorfabrikanten die op achterstand
staan, mogelijkheden aangereikt krijgen om het gat naar de betere
krachtbronnen te verkleinen. Tijdens de eerste Grand Prix van 2026
wordt duidelijk hoe Red Bull Powertrains er werkelijk voorstaat.
waarschijnlijk het één en ander op de schop gooien. Voor het eerst
sinds 2014 zal er een compleet nieuwe krachtbron geïntroduceerd
worden. Tegelijkertijd zal 2026 het jaar worden waarin Red Bull
Racing voor het eerst met een zelf ontwikkelde krachtbron aan de
start zal staan. Red Bull-teambaas Laurent Mekies lijkt daar
misschien nog het meest enthousiast over te zijn. De Fransman kan
zijn bevlogenheid nauwelijks onderdrukken in de The Inside
Track-podcast. "Het is zo'n waanzinnig verhaal. Twintig jaar na de
oprichting zegt Red Bull gewoon: 'Weet je, we gaan onze eigen motor
bouwen'. Het is echt typisch Red Bull." "En het is niet dat we iets
bestaands kopen. Nee, we doen er een schepje bovenop. We hebben een
gebouw neergezet, testbanken geplaatst en vierhonderd mensen
aangenomen. Het is echt bizar. De ziel van Red Bull zit hier zo
overduidelijk in en de opdracht is waanzinnig. Ik weet zeker dat de
mannen wat nachtrust zijn verloren, en dat zal ons ook wel gaan
overkomen. Het is natuurlijk iets dat we niet onderschatten."
Glazen bol Het verhaal zou voor Red Bull helemaal compleet zijn als
de eigen krachtbron direct een succes wordt. Voor Mekies is dat
echter nog koffiedik kijken: "Ik geloof niet dat er
motorfabrikanten zijn die hun data met de anderen gaan delen. Het
is dus echt glazen bol-werk. Het klopt dat het jaren geleden
ondenkbaar was om een eigen krachtbron te ontwikkelen, maar het is
typisch Red Bull om juist zo’n uitdaging aan te gaan." "Ik geloof
in mijn personeel. Zij gaan een uitdaging niet uit de weg. Dat is
hun kracht. Niemand zal verwachten dat wij direct de beste
krachtbron zullen hebben, maar de manier waarop het team zich
ontwikkelt is indrukwekkend." Daarnaast heeft Red Bull Powertrains
altijd nog een vangnet, mocht de eigen krachtbron tegenvallen. De
FIA gaf eerder namelijk aan dat motorfabrikanten die op achterstand
staan, mogelijkheden aangereikt krijgen om het gat naar de betere
krachtbronnen te verkleinen. Tijdens de eerste Grand Prix van 2026
wordt duidelijk hoe Red Bull Powertrains er werkelijk voorstaat.