Red Bull all over the place in F1-kantlijnkampioenschap
Red Bull Racing wist haar positie als grootmacht in de Formule 1 de
afgelopen jaren succesvol te verstevigen. Niet alleen door races te
winnen en titels te pakken, maar ook door op alle denkbare vlakken
het maximale eruit te halen. Strategisch blonk de Oostenrijkse
renstal geregeld uit en het team kwam onder alle omstandigheden
goed voor de dag. Met name die strategische successen leverden Red
Bull de afgelopen jaren veel op. Dan ging het niet alleen over de
slimme tactiek die bedacht werd aan de pitmuur, maar ook over de
uitvoering van de pitstops. De crew was zó goed op elkaar
ingespeeld, dat de stops vaak in recordtijd werden uitgevoerd. En
dat harde werk werd beloond, want de Oostenrijkse renstal ging er
maar liefst zeven jaar op rij vandoor met de DHL Fastest Pit Stop
Award. Daarmee heeft Red Bull zeven van de tien titels gepakt,
sinds de award in 2015 voor het eerst uitgereikt werd. Het
puntensysteem is heel simpel. Per race worden er punten uitgedeeld
aan de top tien snelste pitstops. De snelste pitstop levert 25
punten op, de tweede snelste pitstop krijgt er 18, nummer drie 15,
enzovoort. Alle pitstops tellen mee, maar als één coureur twee keer
stopt, kan enkel de snelste stop punten opleveren. Zelfs als de
tweede stop in de top tien terechtkomt, levert dat dus nul punten
op. Onverslaanbaar Zelfs met het nieuwe puntensysteem, dat in
2017 werd ingevoerd, was Red Bull jarenlang onverslaanbaar. Vanaf
2022 werd de voorsprong wel iets kleiner, en won de Oostenrijkse
renstal de titel met rond de honderd punten voorsprong. Maar naast
de dominantie op de baan, domineerde Red Bull dus ook dit
kantlijnkampioenschap. Van die dominantie blijft de afgelopen
maanden echter niet heel veel over, want Red Bull is na de eerste
veertien races van het seizoen flink teruggezakt in de algemene
stand. In België pakte het team wel 25 punten met de snelste
pitstop van Yuki Tsunoda en in Hongarije nam het team 15 en 8
punten mee voor de derde en zesde snelste stop, maar in de algemene
stand blijft de achterstand aanzienlijk groot. Ferrari gaat daar
namelijk aan de leiding met 389 punten en heeft een voorsprong van
148 punten op McLaren, dat P2 in handen heeft met 241 punten. De
enige opsteker voor Red Bull is dat McLaren in dit
kantlijnkampioenschap nog wél in te halen valt, want met 197 punten
kijkt de Oostenrijkse renstal maar tegen een gat van 44 punten aan.
Dat is nog wel te overbruggen, zou je zeggen. Dat zou dan hooguit
een tweede plek opleveren voor Red Bull, aangezien het gat naar
Ferrari met nog tien races te gaan lastig te dichten zal zijn.
Tussenstand pitstop award na veertien races Een slecht teken? De
DHL Fastest Pit Stop Award is niet voor niets 'maar' een
kantlijnkampioenschap. Bij het behalen van een overwinning of
podiumplek komt veel meer kijken dan alleen een snelle pitstop, en
dus kunnen we de terugval in dit kantlijnkampioenschap niet voor de
volle honderd procent koppelen aan de algemene stand van zaken bij
Red Bull dit seizoen. Maar de terugval lijkt daarentegen wel in
verband te staan met de sleutelfiguren die het team de afgelopen
tijd is verloren. De Oostenrijkse renstal kreeg het afgelopen jaar
immers te maken met een soort leegloop, al was voormalig teambaas
Christian Horner het niet helemaal eens met die term. Maar met het
vertrek van onder andere topontwerper Adrian Newey en sportief
directeur Jonathan Wheatley raakte Red Bull belangrijke namen
kwijt, en dat lijkt dus wel even merkbaar te zijn binnen het team.
Vooral het vertrek van Wheatley lijkt sporen na te laten, want als
sportief directeur hield hij ook toezicht op de pitcrew. En dat is
nou net een punt waar Red Bull de laatste tijd dus ook aanzienlijk
veel laat liggen. Die langzamere pitstops zijn we van Red Bull dus
niet gewend, en het vertrek van Wheatley kan daar best wel eens een
grote rol in hebben gespeeld. Nu lopen er bij Red Bull genoeg
knappe koppen rond en is het vertrek van één van hen niet meteen
reden tot paniek. Toch lijkt het er wel op dat we mogen stellen dat
die leegloop wel degelijk een grote invloed heeft op het team.
afgelopen jaren succesvol te verstevigen. Niet alleen door races te
winnen en titels te pakken, maar ook door op alle denkbare vlakken
het maximale eruit te halen. Strategisch blonk de Oostenrijkse
renstal geregeld uit en het team kwam onder alle omstandigheden
goed voor de dag. Met name die strategische successen leverden Red
Bull de afgelopen jaren veel op. Dan ging het niet alleen over de
slimme tactiek die bedacht werd aan de pitmuur, maar ook over de
uitvoering van de pitstops. De crew was zó goed op elkaar
ingespeeld, dat de stops vaak in recordtijd werden uitgevoerd. En
dat harde werk werd beloond, want de Oostenrijkse renstal ging er
maar liefst zeven jaar op rij vandoor met de DHL Fastest Pit Stop
Award. Daarmee heeft Red Bull zeven van de tien titels gepakt,
sinds de award in 2015 voor het eerst uitgereikt werd. Het
puntensysteem is heel simpel. Per race worden er punten uitgedeeld
aan de top tien snelste pitstops. De snelste pitstop levert 25
punten op, de tweede snelste pitstop krijgt er 18, nummer drie 15,
enzovoort. Alle pitstops tellen mee, maar als één coureur twee keer
stopt, kan enkel de snelste stop punten opleveren. Zelfs als de
tweede stop in de top tien terechtkomt, levert dat dus nul punten
op. Onverslaanbaar Zelfs met het nieuwe puntensysteem, dat in
2017 werd ingevoerd, was Red Bull jarenlang onverslaanbaar. Vanaf
2022 werd de voorsprong wel iets kleiner, en won de Oostenrijkse
renstal de titel met rond de honderd punten voorsprong. Maar naast
de dominantie op de baan, domineerde Red Bull dus ook dit
kantlijnkampioenschap. Van die dominantie blijft de afgelopen
maanden echter niet heel veel over, want Red Bull is na de eerste
veertien races van het seizoen flink teruggezakt in de algemene
stand. In België pakte het team wel 25 punten met de snelste
pitstop van Yuki Tsunoda en in Hongarije nam het team 15 en 8
punten mee voor de derde en zesde snelste stop, maar in de algemene
stand blijft de achterstand aanzienlijk groot. Ferrari gaat daar
namelijk aan de leiding met 389 punten en heeft een voorsprong van
148 punten op McLaren, dat P2 in handen heeft met 241 punten. De
enige opsteker voor Red Bull is dat McLaren in dit
kantlijnkampioenschap nog wél in te halen valt, want met 197 punten
kijkt de Oostenrijkse renstal maar tegen een gat van 44 punten aan.
Dat is nog wel te overbruggen, zou je zeggen. Dat zou dan hooguit
een tweede plek opleveren voor Red Bull, aangezien het gat naar
Ferrari met nog tien races te gaan lastig te dichten zal zijn.
Tussenstand pitstop award na veertien races Een slecht teken? De
DHL Fastest Pit Stop Award is niet voor niets 'maar' een
kantlijnkampioenschap. Bij het behalen van een overwinning of
podiumplek komt veel meer kijken dan alleen een snelle pitstop, en
dus kunnen we de terugval in dit kantlijnkampioenschap niet voor de
volle honderd procent koppelen aan de algemene stand van zaken bij
Red Bull dit seizoen. Maar de terugval lijkt daarentegen wel in
verband te staan met de sleutelfiguren die het team de afgelopen
tijd is verloren. De Oostenrijkse renstal kreeg het afgelopen jaar
immers te maken met een soort leegloop, al was voormalig teambaas
Christian Horner het niet helemaal eens met die term. Maar met het
vertrek van onder andere topontwerper Adrian Newey en sportief
directeur Jonathan Wheatley raakte Red Bull belangrijke namen
kwijt, en dat lijkt dus wel even merkbaar te zijn binnen het team.
Vooral het vertrek van Wheatley lijkt sporen na te laten, want als
sportief directeur hield hij ook toezicht op de pitcrew. En dat is
nou net een punt waar Red Bull de laatste tijd dus ook aanzienlijk
veel laat liggen. Die langzamere pitstops zijn we van Red Bull dus
niet gewend, en het vertrek van Wheatley kan daar best wel eens een
grote rol in hebben gespeeld. Nu lopen er bij Red Bull genoeg
knappe koppen rond en is het vertrek van één van hen niet meteen
reden tot paniek. Toch lijkt het er wel op dat we mogen stellen dat
die leegloop wel degelijk een grote invloed heeft op het team.