Vettel velt kritisch oordeel over 2026-reglementen: "Daar snap ik echt niets van"

Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel is inmiddels gestopt als
Formule 1-coureur, maar houdt zich nog wel bezig met de
duurzaamheid in de sport. En die zou er met de reglementen van 2026
flink op vooruit moeten gaan, als we de opzet van de plannen mogen
geloven.  Ongeveer vijftig procent van het vermogen zal elektrisch
opgewekt worden en de verbrandingsmotor zal op klimaatneutrale
brandstof gaan draaien. Dat vooruitzicht zou Vettel tevreden moeten
stellen, want wat duurzaamheid betreft is het op papier een stap in
de goede richting. Toch trekt de Duitser die claim in twijfel. De
situatie doet hem immers denken aan 2014, het jaar waarin de
Formule 1 overstapte op hybride aandrijving. De nieuwe technologie,
die de efficiëntie zou moeten bevorderen, moest nieuwe fabrikanten
aan gaan trekken. Dat is gelukt, maar ging wel ten koste van de
nodige eenvoud. Vettel trekt in gesprek met Auto, Motor und Sport
eenzelfde conclusie. "De reglementen van 2014 waren wat de opzet
betreft goed, het idee erachter klopte. Maar de uitvoering was
gewoon niet goed. Het heeft veel geld gekost, maar heeft de sport
verder niets gebracht." De 2026-reglementen zijn volgens Vettel
vooral het nalatenschap van de meest recente reglementencyclus. "We
stappen nu weer af van de innovatieve oplossingen van de voorgaande
reglementen, om de boel zo goedkoper te maken. Dat moet dan nieuwe
fabrikanten aantrekken. De elektrische component is over het
algemeen ook prima en ook nodig wat mobiliteit betreft." "Maar met
wegauto's zijn we al zoveel verder, met honderd procent
elektromobiliteit, vanwege die onverslaanbare efficiëntie."  De
Formule 1 loopt dus nog wat achter in bepaalde opzichten, maar voor
andere raceklassen is dat niet anders. De Formule E, een klasse die
gebruik maakt van batterijen, krijgt tot dusver ook nog niet echt
voet aan de grond. Het elektrische kampioenschap zet serieuze
stappen in de ontwikkeling van de bolides, maar komt in veel
opzichten nog niet in de buurt bij de Formule 1. Voor Vettel is het
dan ook duidelijk dat elektrische motoren geen alternatief is in de
wereld der motorsport. "Motorsport heeft andere vereisten. De 24
uur van Le Mans is bijvoorbeeld heel anders dan de Formule 1, of
bijvoorbeeld andere juniorenklassen. Maar het zal hoe dan ook niet
werken met volledig elektrische motoren." Een lastige kwestie dus,
en de Formule 1 zal de komende jaren voor een enorme klus staan in
de zoektocht naar een oplossing. Maar volgens Vettel zijn de nieuwe
reglementen niet het antwoord op die prangende vraag. "Ik ben nog
niet overtuigd. Het terug kunnen winnen van energie is geweldig,
maar om dat alleen op de achteras te doen en de voorkant volledig
te negeren... Daar snap ik echt niets van."

Top Headlines

Oudere Top Headlines