Britse coureurs loven 'gestoorde' Verstappen: "Hoe doet Max dat?!"
We kennen Max Verstappen natuurlijk als viervoudig wereldkampioen
in de Formule 1, maar de 27-jarige Nederlander is ook niet vies van
een potje simracen. Dat deed hij vorig seizoen nog tijdens een
raceweekend, namelijk in Imola. Toen reed hij diverse stints
tijdens de virtuele 24 uur van de Nurburgring. Verstappen won die
race met Team Redline en was ook in Imola de beste. Het is iets wat
voor verbazing zorgt bij de BackSeat Drivers -podcast. Een van de
hosts, Jordan Albert, die zelf racet, stelt de volgende vraag aan
esporter James Baldwin, die virtueel tegen Verstappen heeft
geracet. "Hoe kan Max Verstappen op dezelfde avond zowel voor het
wereldkampioenschap gaan, als voor een simrace? Hoe doet hij dat?
We hadden het er tijdens de lunch over, en je hebt het net even
aangestipt: jouw resultaten in esports waren effectief toen..." "We
zitten niet in de Formule 1, maar je zou het ermee eens zijn dat
wanneer je deze kans krijgt om te racen, wat zeldzaam kan zijn...
Ik heb hetzelfde meegemaakt, dat je zo hard probeert om op de grid
te komen, dat al je aandacht daarop gericht is. Om dan de
capaciteit te hebben om op dezelfde avond aan een simrace deel te
nemen, of zelfs de volgende dag te beginnen met de
voorbereidingen..." 'Heel open' Daar reageert Baldwin als volgt op.
"Het is echt te gek, nietwaar? Ik denk dat als Max een fulltime
simracer was, dat hij bij de beste vijf procent zou horen en er
goed bij zou zitten. Hij heeft zijn team, Team Redline, en zodoende
ook een hoop simracers die voor hem werken. Als hij een setup of
instellingen voor een game wil, dan kan je meteen de beste kiezen.
Het is het vermelden waard dat hij niet zelf hoeft te zoeken naar
die instellingen." De Brit vervolgt: "Hij lijkt gewoon zonder al te
veel training in te stappen en er meteen bij te zitten, wat
behoorlijk gestoord is. Ik denk dat hij als coureur gewoon heel
flexibel is, nietwaar? Ik denk dat je hem in alles zou kunnen
zetten en hij zou...", waarna de Brit wordt gevraagd of dat
wellicht door het simracen komt. "Het helpt waarschijnlijk. Dat
heeft hem waarschijnlijk veel geleerd over verschillende
rijstijlen." "En als je snel kunt zijn op iRacing, en ik heb tegen
hem geracet op rFactor 2 in de Le Mans Series. Daar was hij ook
snel in. Als je dus snel kan zijn op iRacing en rFactor 2, dan kan
die persoon zich gewoon aan alles aanpassen, met hoe je de voor- en
achterbanden gebruikt. En hij lijkt ook heel open te zijn: 'ik ga
gewoon leren hoe ik daar in moet rijden en hoe ik daar snel in moet
zijn'." Tot slot zegt Baldwin het volgende: "Een ander voorbeeld is
dat ene weekend waarop hij deelnam aan een 24-uursrace. En ik denk
dat de Red Bull destijds de beste auto was? Ik denk dat dat
misschien wel zo was. Als je wint in de F1, heb je waarschijnlijk
wel het vermogen om dat te doen. Maar als hij niet wint, dan zal
hij dat waarschijnlijk niet doen, omdat mensen hem dan onder druk
zetten. En ik wil niets afdoen aan iemand, maar hij is
waarschijnlijk de beste coureur ter wereld."
in de Formule 1, maar de 27-jarige Nederlander is ook niet vies van
een potje simracen. Dat deed hij vorig seizoen nog tijdens een
raceweekend, namelijk in Imola. Toen reed hij diverse stints
tijdens de virtuele 24 uur van de Nurburgring. Verstappen won die
race met Team Redline en was ook in Imola de beste. Het is iets wat
voor verbazing zorgt bij de BackSeat Drivers -podcast. Een van de
hosts, Jordan Albert, die zelf racet, stelt de volgende vraag aan
esporter James Baldwin, die virtueel tegen Verstappen heeft
geracet. "Hoe kan Max Verstappen op dezelfde avond zowel voor het
wereldkampioenschap gaan, als voor een simrace? Hoe doet hij dat?
We hadden het er tijdens de lunch over, en je hebt het net even
aangestipt: jouw resultaten in esports waren effectief toen..." "We
zitten niet in de Formule 1, maar je zou het ermee eens zijn dat
wanneer je deze kans krijgt om te racen, wat zeldzaam kan zijn...
Ik heb hetzelfde meegemaakt, dat je zo hard probeert om op de grid
te komen, dat al je aandacht daarop gericht is. Om dan de
capaciteit te hebben om op dezelfde avond aan een simrace deel te
nemen, of zelfs de volgende dag te beginnen met de
voorbereidingen..." 'Heel open' Daar reageert Baldwin als volgt op.
"Het is echt te gek, nietwaar? Ik denk dat als Max een fulltime
simracer was, dat hij bij de beste vijf procent zou horen en er
goed bij zou zitten. Hij heeft zijn team, Team Redline, en zodoende
ook een hoop simracers die voor hem werken. Als hij een setup of
instellingen voor een game wil, dan kan je meteen de beste kiezen.
Het is het vermelden waard dat hij niet zelf hoeft te zoeken naar
die instellingen." De Brit vervolgt: "Hij lijkt gewoon zonder al te
veel training in te stappen en er meteen bij te zitten, wat
behoorlijk gestoord is. Ik denk dat hij als coureur gewoon heel
flexibel is, nietwaar? Ik denk dat je hem in alles zou kunnen
zetten en hij zou...", waarna de Brit wordt gevraagd of dat
wellicht door het simracen komt. "Het helpt waarschijnlijk. Dat
heeft hem waarschijnlijk veel geleerd over verschillende
rijstijlen." "En als je snel kunt zijn op iRacing, en ik heb tegen
hem geracet op rFactor 2 in de Le Mans Series. Daar was hij ook
snel in. Als je dus snel kan zijn op iRacing en rFactor 2, dan kan
die persoon zich gewoon aan alles aanpassen, met hoe je de voor- en
achterbanden gebruikt. En hij lijkt ook heel open te zijn: 'ik ga
gewoon leren hoe ik daar in moet rijden en hoe ik daar snel in moet
zijn'." Tot slot zegt Baldwin het volgende: "Een ander voorbeeld is
dat ene weekend waarop hij deelnam aan een 24-uursrace. En ik denk
dat de Red Bull destijds de beste auto was? Ik denk dat dat
misschien wel zo was. Als je wint in de F1, heb je waarschijnlijk
wel het vermogen om dat te doen. Maar als hij niet wint, dan zal
hij dat waarschijnlijk niet doen, omdat mensen hem dan onder druk
zetten. En ik wil niets afdoen aan iemand, maar hij is
waarschijnlijk de beste coureur ter wereld."