Coulthard zwaar onder de indruk van Verstappen: "Max was gelijk vijf seconden sneller!"
David Coulthard maakte in de jaren '90 en in de zeroes de nodige
meters in de Formule 1. En met het nodige succes, want in 247
Grands Prix kwam de Schot tot 13 overwinningen, 12 polepositions en
62 podiumplaatsen. Coulthard stopte in 2012 met de autosport, maar
is nog altijd betrokken bij Red Bull Racing, waar hij zijn
F1-carrière afsloot. In de Indo Sport -podcast wordt de Schot
gevraagd naar het fysieke aspect van de Formule 1. Op de vraag of
de gemiddelde persoon een F1-wagen zou kunnen besturen, heeft
Coulthard een duidelijk antwoord. "Je bent genereus als je denkt
dat een gemiddeld persoon het langer dan tien rondes volhoudt in
een F1-wagen. Helaas hoor ik zelf tegenwoordig ook bij die groep."
Dan haalt hij een anekdote over Max Verstappen aan. "Ik kan me
herinneren dat ik een jaar of twee geleden meewerkte aan een video
(voor Red Bull Racing, red.). We waren in Imola. Ik reed daar rond
in de RB7, de V8-bolide waarin Sebastian Vettel wereldkampioen
werd. Ik reed één geklokte ronde, waarna Max (Verstappen) instapte.
Hij reed één geklokte ronde en ik was vijf seconden langzamer dan
hem! En dat op de baan waar ik in 1998 en 1999 de Grand Prix won."
"Uiteindelijk was ik best wel tevreden met het verschil, want ik
heb al meer dan tien jaar niet meer in die auto's gereden. Ik heb
in de tussentijd wat demonstraties gedaan en donuts gedraaid, maar
niet meer echt gepusht op een racebaan. Dus dat zet alles in
perspectief, over hoe het is om op de absolute piek van je kunnen
te rijden. Het is net of je Bjorn Borg op de tennisbaan zet tegen
Novak Djokovic." Pijn, pijn en nog eens pijn Coulthard heeft na
zijn pensioen van dichtbij gezien hoe zijn lichaam veranderde van
een 'topsportlichaam' naar een wat meer 'normaal' lichaam. "De
sport ontwikkelt zich gewoon op fysiek vlak. Mijn nek is meer dan 5
centimeter aan omvang verloren en dan moet je nagaan dat er nu wat
vet zit. Dat was vroeger allemaal spier." "Als je naar de coureurs
van dit moment kijkt, die hebben allemaal een nek die bij hun kaken
begint. Dat deed die van mij ook, en ik heb nogal een kaaklijn. Je
hoofd vangt al die g-krachten en al het gewicht van je hoofd op.
Het is bijzonder ongemakkelijk, verslavend ongemakkelijk, zelfs
wanneer je aan het vechten bent voor overwinningen." Coulthard liet
het trainen dan ook snel voor wat het waard was, een opluchting
volgens hem: "Er komt een moment dat je met pensioen gaat, of het
nou vrijwillig is of niet. Toen ik vertrok uit de sport, heb ik een
jaar lang niet getraind. Het was heerlijk om een keer geen rugpijn,
nekpijn, hoofdpijn of spierpijn te hebben. Maar al die pijn, waar
ik naderhand bijna allergisch voor ben geworden, was toen
verslavend, omdat ik dacht: 'Ik kan meer pijn aan dan mijn
concurrenten. De pijn zal hem laten stoppen. Ik stop niet'."
meters in de Formule 1. En met het nodige succes, want in 247
Grands Prix kwam de Schot tot 13 overwinningen, 12 polepositions en
62 podiumplaatsen. Coulthard stopte in 2012 met de autosport, maar
is nog altijd betrokken bij Red Bull Racing, waar hij zijn
F1-carrière afsloot. In de Indo Sport -podcast wordt de Schot
gevraagd naar het fysieke aspect van de Formule 1. Op de vraag of
de gemiddelde persoon een F1-wagen zou kunnen besturen, heeft
Coulthard een duidelijk antwoord. "Je bent genereus als je denkt
dat een gemiddeld persoon het langer dan tien rondes volhoudt in
een F1-wagen. Helaas hoor ik zelf tegenwoordig ook bij die groep."
Dan haalt hij een anekdote over Max Verstappen aan. "Ik kan me
herinneren dat ik een jaar of twee geleden meewerkte aan een video
(voor Red Bull Racing, red.). We waren in Imola. Ik reed daar rond
in de RB7, de V8-bolide waarin Sebastian Vettel wereldkampioen
werd. Ik reed één geklokte ronde, waarna Max (Verstappen) instapte.
Hij reed één geklokte ronde en ik was vijf seconden langzamer dan
hem! En dat op de baan waar ik in 1998 en 1999 de Grand Prix won."
"Uiteindelijk was ik best wel tevreden met het verschil, want ik
heb al meer dan tien jaar niet meer in die auto's gereden. Ik heb
in de tussentijd wat demonstraties gedaan en donuts gedraaid, maar
niet meer echt gepusht op een racebaan. Dus dat zet alles in
perspectief, over hoe het is om op de absolute piek van je kunnen
te rijden. Het is net of je Bjorn Borg op de tennisbaan zet tegen
Novak Djokovic." Pijn, pijn en nog eens pijn Coulthard heeft na
zijn pensioen van dichtbij gezien hoe zijn lichaam veranderde van
een 'topsportlichaam' naar een wat meer 'normaal' lichaam. "De
sport ontwikkelt zich gewoon op fysiek vlak. Mijn nek is meer dan 5
centimeter aan omvang verloren en dan moet je nagaan dat er nu wat
vet zit. Dat was vroeger allemaal spier." "Als je naar de coureurs
van dit moment kijkt, die hebben allemaal een nek die bij hun kaken
begint. Dat deed die van mij ook, en ik heb nogal een kaaklijn. Je
hoofd vangt al die g-krachten en al het gewicht van je hoofd op.
Het is bijzonder ongemakkelijk, verslavend ongemakkelijk, zelfs
wanneer je aan het vechten bent voor overwinningen." Coulthard liet
het trainen dan ook snel voor wat het waard was, een opluchting
volgens hem: "Er komt een moment dat je met pensioen gaat, of het
nou vrijwillig is of niet. Toen ik vertrok uit de sport, heb ik een
jaar lang niet getraind. Het was heerlijk om een keer geen rugpijn,
nekpijn, hoofdpijn of spierpijn te hebben. Maar al die pijn, waar
ik naderhand bijna allergisch voor ben geworden, was toen
verslavend, omdat ik dacht: 'Ik kan meer pijn aan dan mijn
concurrenten. De pijn zal hem laten stoppen. Ik stop niet'."