Ferrari-teambaas bagatelliseert problemen Hamilton: "Dat is helemaal geen ramp"
De overstap naar Ferrari is voorlopig geen succes gebleken voor
Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen won weliswaar de
sprintrace in China, maar stond verder in geen enkele Grand Prix op
het podium. Het heeft geleid tot een wat sombere stemming bij
Hamilton, die zelfs opperde dat Ferrari hem zou moeten vervangen.
Daar denkt Ferrari echter totaal anders over. Teambaas Fred Vasseur
laat weten dat de problemen van Hamilton best meevallen. De
Fransman wijst onder andere op de kwalificatie in Hongarije: daar
pakte Charles Leclerc poleposition, terwijl Hamilton al vroeg werd
uitgeschakeld. "Vaak zijn het de omstandigheden, en de laatste tijd
zat Lewis vaker aan de ongelukkige kant", vertelt Vasseur tegenover
Auto, Motor und Sport . "In Boedapest stond hij in Q1 nog voor
Charles, en in Q2 was hij slechts een tiende langzamer. Toch miste
hij Q3 met slechts 15 duizendsten. Uiteindelijk is de ene coureur
dan eerste, en de ander twaalfde. Dat ziet er natuurlijk slecht
uit. Maar het scheelde niet veel of we waren met beide coureurs op
plek elf en twaalf geëindigd." Volgens Vasseur valt het allemaal
dus wel mee. Hij geeft echter ook toe dat Ferrari een fout heeft
gemaakt. "Achteraf moet ik toegeven dat we, en daarmee bedoel ik
Lewis en ik, de overstap naar een andere omgeving hebben
onderschat. Hij zat daarvoor achttien jaar bij hetzelfde team, als
ik McLaren en Mercedes even als één thuisbasis mag beschouwen. Het
was een Engels team, en ook de motordynamiek bleef altijd
hetzelfde. Het verschil tussen Ferrari en Mercedes is veel groter
dan tussen Mercedes en McLaren." Vasseur vergelijkt het met Carlos
Sainz. "Toen Lewis bij Ferrari arriveerde, dachten we nogal naïef
dat hij alles meteen onder controle zou hebben. Maar hij is niet
zoals Sainz, die om de paar jaar van team wisselt en daardoor
bekend is met zo’n proces. Lewis had vier tot vijf races nodig om
de situatie onder controle te krijgen. Sinds de Grand Prix van
Canada zit hij eigenlijk op het juiste spoor." Verbetering Maar hoe
zorgt Vasseur dan voor verbetering? "De rust bewaren. Bouwen op het
feit dat die eerste stap al is gezet. Zich niet laten ontmoedigen
door zaken als in Boedapest. Lewis is erg zelfkritisch. Zijn
emoties gaan vaak van het ene uiterste naar het andere. Soms is hij
té hard voor de auto, soms voor zichzelf. Hij wil het maximale uit
zichzelf én uit iedereen in het team halen. Dan moet je hem even
tot rust brengen en uitleggen dat hij in Q2 maar een tiende
verwijderd was van de coureur die uiteindelijk poleposition pakte.
Dat is helemaal geen ramp." Vasseur lijkt verder niet zo blij dat
Hamilton zulke harde termen in de media gebruikt. "De boodschap die
hij op zo’n moment uitzendt, maakt het alleen maar moeilijker.
Meestal is hij alleen tegenover de pers zo uitgesproken. Tegen de
tijd dat hij in de briefingruimte komt, is hij vaak alweer
gekalmeerd. Dat is nu eenmaal zijn manier van zijn. Voor mij is dat
geen probleem. Hij eist veel van anderen, maar ook van zichzelf. En
daar kan ik mee leven. Nico Hülkenberg was net zo toen hij voor mij
in de Formule 3 reed. Hij vroeg ontzettend veel van het team, maar
stond zelf ook elke ochtend om half zeven op de stoep."
Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen won weliswaar de
sprintrace in China, maar stond verder in geen enkele Grand Prix op
het podium. Het heeft geleid tot een wat sombere stemming bij
Hamilton, die zelfs opperde dat Ferrari hem zou moeten vervangen.
Daar denkt Ferrari echter totaal anders over. Teambaas Fred Vasseur
laat weten dat de problemen van Hamilton best meevallen. De
Fransman wijst onder andere op de kwalificatie in Hongarije: daar
pakte Charles Leclerc poleposition, terwijl Hamilton al vroeg werd
uitgeschakeld. "Vaak zijn het de omstandigheden, en de laatste tijd
zat Lewis vaker aan de ongelukkige kant", vertelt Vasseur tegenover
Auto, Motor und Sport . "In Boedapest stond hij in Q1 nog voor
Charles, en in Q2 was hij slechts een tiende langzamer. Toch miste
hij Q3 met slechts 15 duizendsten. Uiteindelijk is de ene coureur
dan eerste, en de ander twaalfde. Dat ziet er natuurlijk slecht
uit. Maar het scheelde niet veel of we waren met beide coureurs op
plek elf en twaalf geëindigd." Volgens Vasseur valt het allemaal
dus wel mee. Hij geeft echter ook toe dat Ferrari een fout heeft
gemaakt. "Achteraf moet ik toegeven dat we, en daarmee bedoel ik
Lewis en ik, de overstap naar een andere omgeving hebben
onderschat. Hij zat daarvoor achttien jaar bij hetzelfde team, als
ik McLaren en Mercedes even als één thuisbasis mag beschouwen. Het
was een Engels team, en ook de motordynamiek bleef altijd
hetzelfde. Het verschil tussen Ferrari en Mercedes is veel groter
dan tussen Mercedes en McLaren." Vasseur vergelijkt het met Carlos
Sainz. "Toen Lewis bij Ferrari arriveerde, dachten we nogal naïef
dat hij alles meteen onder controle zou hebben. Maar hij is niet
zoals Sainz, die om de paar jaar van team wisselt en daardoor
bekend is met zo’n proces. Lewis had vier tot vijf races nodig om
de situatie onder controle te krijgen. Sinds de Grand Prix van
Canada zit hij eigenlijk op het juiste spoor." Verbetering Maar hoe
zorgt Vasseur dan voor verbetering? "De rust bewaren. Bouwen op het
feit dat die eerste stap al is gezet. Zich niet laten ontmoedigen
door zaken als in Boedapest. Lewis is erg zelfkritisch. Zijn
emoties gaan vaak van het ene uiterste naar het andere. Soms is hij
té hard voor de auto, soms voor zichzelf. Hij wil het maximale uit
zichzelf én uit iedereen in het team halen. Dan moet je hem even
tot rust brengen en uitleggen dat hij in Q2 maar een tiende
verwijderd was van de coureur die uiteindelijk poleposition pakte.
Dat is helemaal geen ramp." Vasseur lijkt verder niet zo blij dat
Hamilton zulke harde termen in de media gebruikt. "De boodschap die
hij op zo’n moment uitzendt, maakt het alleen maar moeilijker.
Meestal is hij alleen tegenover de pers zo uitgesproken. Tegen de
tijd dat hij in de briefingruimte komt, is hij vaak alweer
gekalmeerd. Dat is nu eenmaal zijn manier van zijn. Voor mij is dat
geen probleem. Hij eist veel van anderen, maar ook van zichzelf. En
daar kan ik mee leven. Nico Hülkenberg was net zo toen hij voor mij
in de Formule 3 reed. Hij vroeg ontzettend veel van het team, maar
stond zelf ook elke ochtend om half zeven op de stoep."