Partner Red Bull onthult extra inzet bij ontwikkeling nieuwe auto Verstappen
Voor Red Bull breekt een zeer interessante periode aan. Het team
uit Milton Keynes bouwt voor het eerst een eigen motor, in
samenwerking met Ford. Dat merk leverde kennis voor de batterij,
die een grotere rol gaat spelen in 2026. Mark Rushbrook, de topman
van Ford, onthult nu echter ook dat ze zich zelfs extra inzetten
bij de ontwikkeling van de nieuwe auto van Max Verstappen. "We
wilden iets leren over elektrificatie", vertelt Rushbrook over de
beweegredenen van Ford tegenover Motorsport Aktuell .
"Batterijcelchemie, motoren, omvormers, kalibratie, besturing en
hoe alles samenwerkt met de verbrandingsmotor. We wilden verder
iets leren over het optimaliseren van brandstofefficiëntie." Maar
Ford heeft dus uiteindelijk besloten om Red Bull zelfs nog
intensiever bij te staan. "In het begin wilden we helemaal niet zo
veel meewerken aan de verbrandingsmotor, maar nu doen we het toch.
We kunnen op dat gebied duidelijk nog veel leren. Op dat vlak
helpen we vooral bij de productie van onderdelen. We werken dus nu
eigenlijk mee aan bijna de hele auto, ook de operationele kant."
Tot slot legt Rushbrook nog dieper uit waarom de Formule 1 zo
aantrekkelijk was voor Ford. "Er waren veel redenen waarom we terug
wilden keren in de Formule 1: de nieuwe regels, het feit dat de
sport zich inzet voor CO2-neutraliteit, de nieuwe brandstoffen, en
de populariteit van de sport."
uit Milton Keynes bouwt voor het eerst een eigen motor, in
samenwerking met Ford. Dat merk leverde kennis voor de batterij,
die een grotere rol gaat spelen in 2026. Mark Rushbrook, de topman
van Ford, onthult nu echter ook dat ze zich zelfs extra inzetten
bij de ontwikkeling van de nieuwe auto van Max Verstappen. "We
wilden iets leren over elektrificatie", vertelt Rushbrook over de
beweegredenen van Ford tegenover Motorsport Aktuell .
"Batterijcelchemie, motoren, omvormers, kalibratie, besturing en
hoe alles samenwerkt met de verbrandingsmotor. We wilden verder
iets leren over het optimaliseren van brandstofefficiëntie." Maar
Ford heeft dus uiteindelijk besloten om Red Bull zelfs nog
intensiever bij te staan. "In het begin wilden we helemaal niet zo
veel meewerken aan de verbrandingsmotor, maar nu doen we het toch.
We kunnen op dat gebied duidelijk nog veel leren. Op dat vlak
helpen we vooral bij de productie van onderdelen. We werken dus nu
eigenlijk mee aan bijna de hele auto, ook de operationele kant."
Tot slot legt Rushbrook nog dieper uit waarom de Formule 1 zo
aantrekkelijk was voor Ford. "Er waren veel redenen waarom we terug
wilden keren in de Formule 1: de nieuwe regels, het feit dat de
sport zich inzet voor CO2-neutraliteit, de nieuwe brandstoffen, en
de populariteit van de sport."