Wil de nieuwe Max Verstappen nu opstaan?
Na 23 races bij Toro Rosso werd Max Verstappen al gepromoveerd naar
hoofdteam Red Bull Racing. Adviseur Helmut Marko herkende het
talent van Verstappen en durfde het aan om hem met relatief weinig
races achter zijn naam door te schuiven naar de hoofdmacht.
Verstappen beschaamde het vertrouwen niet en wist de allereerste
race voor de Oostenrijkse renstal gelijk te winnen. Sindsdien zagen
we onder meer Charles Leclerc, Lando Norris, George Russell en
Oscar Piastri debuteren, maar niemand komt in de buurt van de
cijfers van Verstappen. Ook hebben ze nog niet laten zien dat ze
van het kaliber van de 27-jarige coureur zijn. Leclerc toont
absoluut snelheid, maar komt er in bepaalde weekenden ook niet aan
te pas, terwijl Piastri tekenen van het killerinstinct van de
Nederlander laat zien. Toont een van de rookies eigenlijk aan dat
hij de nieuwe Verstappen kan worden? RacingNews365 neemt de rookies
onder de loep. Kimi Antonelli De verwachtingen rond Kimi Antonelli
bij Mercedes waren hooggespannen. De Italiaan werd door sommige
mensen zelfs tot de nieuwe Verstappen gebombardeerd. Antonelli
begon sterk aan zijn seizoen met een vierde plaats in de regenrace
in Australië, waarna de resultaten enigszins stabiliseerden. Maar
na de Grand Prix van Emilia-Romagna op Imola ging het bergafwaarts
met de rookie, terwijl hij in Canada zijn eerste podiumplaats
pakte. In Miami snelde hij nog naar een knappe sprintpole, maar
hij moet nog wennen aan de Formule 1, waarbij hij in België zelfs
emotioneel voor de camera stond omdat het simpelweg niet ging. Daar
leek ook een update aan de ophanging aan ten grondslag te liggen.
Of Toto Wolff de nieuwe Verstappen in huis heeft, is dus nog even
afwachten. Antonelli lijkt wat meer tijd nodig te hebben om echt
door te groeien, maar Mercedes heeft het hem ook niet heel
makkelijk gemaakt door hem gelijk bij de Zilverpijlen onder te
brengen. Wellicht was het team van Williams een betere optie
geweest, om net als George Russell eerst een paar jaar in de luwte
te vertoeven. Desondanks is Antonelli de best presterende rookie
met 64 punten en de zevende plaats in het rijderskampioenschap.
Isack Hadjar Isack Hadjar kende een zeer lastig begin van zijn
Formule 1-carrière. De Fransman crashte namelijk in de opwarmronde
in Australië en zo viel zijn eerste GP in het water. Maar Hadjar
herstelde zich sterk en in zijn eerste negen races scoorde hij vijf
keer punten, waardoor hij al op een mooi aantal qua punten
terechtkwam. Sinds de race in Canada wist hij echter alleen nog in
de sprintrace in België te scoren. Hadjar is bovendien de enige
coureur op de huidige grid die nog nooit in het eerste deel van de
kwalificatie is afgevallen. Toch moet er ook een kanttekening
worden geplaatst, want in de laatste races leek hij wat te worden
overvleugeld door teamgenoot Liam Lawson. Of Red Bull met Hadjar
Verstappen-potentieel in huis heeft is de vraag, maar hij heeft
veel kenners verrast achterlaten met zijn sterke prestaties. En het
zal pas echt interessant worden hoe hij het gaat doen als hij
eventueel naast de Nederlander rijdt. Hij bivakkeert tijdens de
zomerstop op P13 met 22 punten. Gabriel Bortoleto De kampioen in de
Formule 3 en de Formule 2 werd gelijk doorgeschoven naar de
koningsklasse van de autosport: Gabriel Bortoleto. De Braziliaan
kende een lastige openingsfase van het jaar en scoorde in
Oostenrijk zijn eerste punten, waar hij zichtbaar opgelucht door
was. Vervolgens was het ook raak in België en Hongarije en heeft
hij 14 punten achter zijn naam staan. Bortoleto staat tot nu toe
nog niet bekend om zijn fraaie inhaalacties of keiharde gevechten,
maar de coureur in dienst van Stake F1 is zeer solide bezig. Hij is
goed bevriend met Verstappen en de Nederlander is niets te beroerd
om hem tips te geven. Wellicht is dat wel de weg om de nieuwe
Verstappen te worden. Oliver Bearman De rookie die vorig jaar al
drie races reed, kende zijn beste periode qua het scoren van punten
in de eerste paar races van het jaar. Het was raak in China, Japan
en Bahrein, om in de sprintrace in België pas zijn volgende punten
op zijn naam te schrijven. Hij kende twee keer een minder
resultaat, door beide keren op P17 te eindigen, maar voor de rest
finishte hij telkens in de top 14, met uitzondering van
uitvalbeurten. De Haas-coureur valt niet heel erg op, maar is dus
wel consistent. Hij kan het zijn teamgenoot Esteban Ocon op
bepaalde momenten zeker lastig maken, maar of het genoeg is om zich
aan het niveau van Verstappen te meten, valt nog te bezien. Liam
Lawson Liam Lawson werd aan het begin van het seizoen gewogen en al
heel snel te licht bevonden door Red Bull. Hij kreeg twee races de
tijd, maar daarin overtuigde hij allerminst. Hij werd in drie
kwalificatiesessies telkens in het eerste deel uitgeschakeld, viel
in Australië uit en kwam in het sprintweekend in China niet verder
dan respectievelijk P14 en P12. De maat was vol voor Red Bull en
hij werd teruggezet naar Racing Bulls. Nadat hij ook daar een
lastige openingsfase kende, heeft hij zich sterk hersteld en
scoorde hij drie keer in de laatste vier Grands Prix. Hij moet
inmiddels slechts twee punten toegeven op Hadjar. Maar hoe snel Red
Bull hem weer naar het hoofdteam zal promoveren en of dat überhaupt
gaat gebeuren, dat is nog zeer de vraag. Tot slot hebben we ook nog
de rookies bij Alpine. Jack Doohan kreeg slechts zes races de tijd
om zijn kunsten te vertonen, waarna hij al werd vervangen door
Franco Colapinto. De Argentijn doet het niet veel beter en beide
mannen lijken vooral hun best te moeten doen om überhaupt op de
grid te blijven, of te komen. Conclusie De conclusie lijkt dus
vooral te zijn dat de nieuwe Verstappen voorlopig nog niet in zicht
is. Antonelli, Hadjar en Bortoleto lijken de meeste potentie te
hebben, maar zullen ook nog de nodige vlieguren moeten maken.
Bovendien hebben we de twee laatstgenoemde coureurs nog niet bij
een topteam gezien, maar ze laten toch fraaie dingen zien. Wellicht
komt er nog een talent bovendrijven, maar voorlopig hebben de
rookies nog even de tijd nodig om hun volledige potentieel te
openbaren.
hoofdteam Red Bull Racing. Adviseur Helmut Marko herkende het
talent van Verstappen en durfde het aan om hem met relatief weinig
races achter zijn naam door te schuiven naar de hoofdmacht.
Verstappen beschaamde het vertrouwen niet en wist de allereerste
race voor de Oostenrijkse renstal gelijk te winnen. Sindsdien zagen
we onder meer Charles Leclerc, Lando Norris, George Russell en
Oscar Piastri debuteren, maar niemand komt in de buurt van de
cijfers van Verstappen. Ook hebben ze nog niet laten zien dat ze
van het kaliber van de 27-jarige coureur zijn. Leclerc toont
absoluut snelheid, maar komt er in bepaalde weekenden ook niet aan
te pas, terwijl Piastri tekenen van het killerinstinct van de
Nederlander laat zien. Toont een van de rookies eigenlijk aan dat
hij de nieuwe Verstappen kan worden? RacingNews365 neemt de rookies
onder de loep. Kimi Antonelli De verwachtingen rond Kimi Antonelli
bij Mercedes waren hooggespannen. De Italiaan werd door sommige
mensen zelfs tot de nieuwe Verstappen gebombardeerd. Antonelli
begon sterk aan zijn seizoen met een vierde plaats in de regenrace
in Australië, waarna de resultaten enigszins stabiliseerden. Maar
na de Grand Prix van Emilia-Romagna op Imola ging het bergafwaarts
met de rookie, terwijl hij in Canada zijn eerste podiumplaats
pakte. In Miami snelde hij nog naar een knappe sprintpole, maar
hij moet nog wennen aan de Formule 1, waarbij hij in België zelfs
emotioneel voor de camera stond omdat het simpelweg niet ging. Daar
leek ook een update aan de ophanging aan ten grondslag te liggen.
Of Toto Wolff de nieuwe Verstappen in huis heeft, is dus nog even
afwachten. Antonelli lijkt wat meer tijd nodig te hebben om echt
door te groeien, maar Mercedes heeft het hem ook niet heel
makkelijk gemaakt door hem gelijk bij de Zilverpijlen onder te
brengen. Wellicht was het team van Williams een betere optie
geweest, om net als George Russell eerst een paar jaar in de luwte
te vertoeven. Desondanks is Antonelli de best presterende rookie
met 64 punten en de zevende plaats in het rijderskampioenschap.
Isack Hadjar Isack Hadjar kende een zeer lastig begin van zijn
Formule 1-carrière. De Fransman crashte namelijk in de opwarmronde
in Australië en zo viel zijn eerste GP in het water. Maar Hadjar
herstelde zich sterk en in zijn eerste negen races scoorde hij vijf
keer punten, waardoor hij al op een mooi aantal qua punten
terechtkwam. Sinds de race in Canada wist hij echter alleen nog in
de sprintrace in België te scoren. Hadjar is bovendien de enige
coureur op de huidige grid die nog nooit in het eerste deel van de
kwalificatie is afgevallen. Toch moet er ook een kanttekening
worden geplaatst, want in de laatste races leek hij wat te worden
overvleugeld door teamgenoot Liam Lawson. Of Red Bull met Hadjar
Verstappen-potentieel in huis heeft is de vraag, maar hij heeft
veel kenners verrast achterlaten met zijn sterke prestaties. En het
zal pas echt interessant worden hoe hij het gaat doen als hij
eventueel naast de Nederlander rijdt. Hij bivakkeert tijdens de
zomerstop op P13 met 22 punten. Gabriel Bortoleto De kampioen in de
Formule 3 en de Formule 2 werd gelijk doorgeschoven naar de
koningsklasse van de autosport: Gabriel Bortoleto. De Braziliaan
kende een lastige openingsfase van het jaar en scoorde in
Oostenrijk zijn eerste punten, waar hij zichtbaar opgelucht door
was. Vervolgens was het ook raak in België en Hongarije en heeft
hij 14 punten achter zijn naam staan. Bortoleto staat tot nu toe
nog niet bekend om zijn fraaie inhaalacties of keiharde gevechten,
maar de coureur in dienst van Stake F1 is zeer solide bezig. Hij is
goed bevriend met Verstappen en de Nederlander is niets te beroerd
om hem tips te geven. Wellicht is dat wel de weg om de nieuwe
Verstappen te worden. Oliver Bearman De rookie die vorig jaar al
drie races reed, kende zijn beste periode qua het scoren van punten
in de eerste paar races van het jaar. Het was raak in China, Japan
en Bahrein, om in de sprintrace in België pas zijn volgende punten
op zijn naam te schrijven. Hij kende twee keer een minder
resultaat, door beide keren op P17 te eindigen, maar voor de rest
finishte hij telkens in de top 14, met uitzondering van
uitvalbeurten. De Haas-coureur valt niet heel erg op, maar is dus
wel consistent. Hij kan het zijn teamgenoot Esteban Ocon op
bepaalde momenten zeker lastig maken, maar of het genoeg is om zich
aan het niveau van Verstappen te meten, valt nog te bezien. Liam
Lawson Liam Lawson werd aan het begin van het seizoen gewogen en al
heel snel te licht bevonden door Red Bull. Hij kreeg twee races de
tijd, maar daarin overtuigde hij allerminst. Hij werd in drie
kwalificatiesessies telkens in het eerste deel uitgeschakeld, viel
in Australië uit en kwam in het sprintweekend in China niet verder
dan respectievelijk P14 en P12. De maat was vol voor Red Bull en
hij werd teruggezet naar Racing Bulls. Nadat hij ook daar een
lastige openingsfase kende, heeft hij zich sterk hersteld en
scoorde hij drie keer in de laatste vier Grands Prix. Hij moet
inmiddels slechts twee punten toegeven op Hadjar. Maar hoe snel Red
Bull hem weer naar het hoofdteam zal promoveren en of dat überhaupt
gaat gebeuren, dat is nog zeer de vraag. Tot slot hebben we ook nog
de rookies bij Alpine. Jack Doohan kreeg slechts zes races de tijd
om zijn kunsten te vertonen, waarna hij al werd vervangen door
Franco Colapinto. De Argentijn doet het niet veel beter en beide
mannen lijken vooral hun best te moeten doen om überhaupt op de
grid te blijven, of te komen. Conclusie De conclusie lijkt dus
vooral te zijn dat de nieuwe Verstappen voorlopig nog niet in zicht
is. Antonelli, Hadjar en Bortoleto lijken de meeste potentie te
hebben, maar zullen ook nog de nodige vlieguren moeten maken.
Bovendien hebben we de twee laatstgenoemde coureurs nog niet bij
een topteam gezien, maar ze laten toch fraaie dingen zien. Wellicht
komt er nog een talent bovendrijven, maar voorlopig hebben de
rookies nog even de tijd nodig om hun volledige potentieel te
openbaren.