Het nieuwe team rond Max Verstappen
Max Verstappen begon het jaar nog met Liam Lawson naast zich als
teamgenoot, maar inmiddels kijkt hij in de garage direct naast zich
naar een nieuw gezicht. Lawson werd al na twee races vervangen en
sindsdien mag Yuki Tsunoda zijn kunsten vertonen. Maar er is meer
veranderd in het eerste halfjaar van 2025. Een overzicht. Teambaas
Naast de wisseling van de wacht rond het tweede stoeltje bij Red
Bull, is de vervanging van Christian Horner als teambaas bij de
Oostenrijkse renstal ongetwijfeld het grootste verhaal tot nu toe
geweest. Horner werd een paar dagen na de Grand Prix van
Groot-Brittannië op Silverstone, toch enigszins onverwacht,
ontslagen. Na meer dan twintig jaar als teambaas te hebben
gefungeerd was hij ineens niet meer in die functie actief. Laurent
Mekies werd gelijk aangesteld als de nieuwe teambaas en CEO van het
team. Verstappen sprak gelijk mooie woorden over de Fransman en er
lijkt één groot verschil te zijn tussen Horner en Mekies. De nieuwe
teambaas heeft namelijk een technische achtergrond als engineer en
kan ongetwijfeld wat kennis meebrengen. Bovendien heeft hij een
kijkje in de keuken gekregen bij de FIA en Ferrari, waar je
natuurlijk ook niet dommer van wordt. En hij is puur en alleen met
Red Bull bezig, wat ook weleens anders is geweest. Race-engineer We
zagen tot nu toe altijd Gianpiero Lambiase als race-engineer van
Max Verstappen, maar in 2025 hoorden we ook ineens een andere stem.
In Oostenrijk en België ontbrak Lambiase namelijk vanwege
privéomstandigheden. Simon Rennie viel die weekenden in en en het
was voor de eerste keer sinds Verstappen voor Red Bull Racing
rijdt, dat Lambiase niet te horen was. Rennie was dus de vervanger
van Lambiase. Hij was eerder onder meer de race-engineer van onder
meer Fernando Alonso, Mark Webber en Daniel Ricciardo. Alex Albon
was de laatste coureur met wie hij in die hoedanigheid werkte, om
sindsdien als groepsleider simulatie-engineering in Milton Keynes,
in de fabriek van Red Bull, te werken. Mocht Lambiase er tijdens
een GP in de tweede seizoenshelft niet bij zijn, zal Rennie
ongetwijfeld weer plaatsnemen aan de pitmuur. Prominentere rol
Voorafgaand aan het seizoen vertrokken topontwerper Adrian Newey en
sportief directeur Jonathan Wheatley en dat werd al intern
opgevangen. Pierre Waché heeft als technisch directeur nog meer
verantwoordelijkheden gekregen, terwijl de rest van het technische
team redelijk intact is gebleven. Maar de Red Bull RB21 is nog
zeker geen kampioenschapswinnende auto gebleken. De functie van
Wheatley is intern opgevangen, waarbij Stephen Knowles het meest
zichtbaar is. Knowles is Head of Sporting Regulations, waardoor hij
ook met Verstappen mee gaat naar de stewards. Dat was nog het geval
in Hongarije, waar de Nederlander zowel op de vrijdag als de zondag
de gang naar de wedstrijdcommissarissen mocht maken. De functie van
Wheatley wordt ook ingevuld door Lambiase (Head of Racing), Richard
Wolverson (Head of Operations), Gerrard O'Reilly (Head of Race Team
Support & Logistics) en Phil Turner (Head of Race Team Factory
Operations). En op strategisch gebied werd Hannah Schmitz eerder al
doorgeschoven naar de functie van hoofdstrateeg.
teamgenoot, maar inmiddels kijkt hij in de garage direct naast zich
naar een nieuw gezicht. Lawson werd al na twee races vervangen en
sindsdien mag Yuki Tsunoda zijn kunsten vertonen. Maar er is meer
veranderd in het eerste halfjaar van 2025. Een overzicht. Teambaas
Naast de wisseling van de wacht rond het tweede stoeltje bij Red
Bull, is de vervanging van Christian Horner als teambaas bij de
Oostenrijkse renstal ongetwijfeld het grootste verhaal tot nu toe
geweest. Horner werd een paar dagen na de Grand Prix van
Groot-Brittannië op Silverstone, toch enigszins onverwacht,
ontslagen. Na meer dan twintig jaar als teambaas te hebben
gefungeerd was hij ineens niet meer in die functie actief. Laurent
Mekies werd gelijk aangesteld als de nieuwe teambaas en CEO van het
team. Verstappen sprak gelijk mooie woorden over de Fransman en er
lijkt één groot verschil te zijn tussen Horner en Mekies. De nieuwe
teambaas heeft namelijk een technische achtergrond als engineer en
kan ongetwijfeld wat kennis meebrengen. Bovendien heeft hij een
kijkje in de keuken gekregen bij de FIA en Ferrari, waar je
natuurlijk ook niet dommer van wordt. En hij is puur en alleen met
Red Bull bezig, wat ook weleens anders is geweest. Race-engineer We
zagen tot nu toe altijd Gianpiero Lambiase als race-engineer van
Max Verstappen, maar in 2025 hoorden we ook ineens een andere stem.
In Oostenrijk en België ontbrak Lambiase namelijk vanwege
privéomstandigheden. Simon Rennie viel die weekenden in en en het
was voor de eerste keer sinds Verstappen voor Red Bull Racing
rijdt, dat Lambiase niet te horen was. Rennie was dus de vervanger
van Lambiase. Hij was eerder onder meer de race-engineer van onder
meer Fernando Alonso, Mark Webber en Daniel Ricciardo. Alex Albon
was de laatste coureur met wie hij in die hoedanigheid werkte, om
sindsdien als groepsleider simulatie-engineering in Milton Keynes,
in de fabriek van Red Bull, te werken. Mocht Lambiase er tijdens
een GP in de tweede seizoenshelft niet bij zijn, zal Rennie
ongetwijfeld weer plaatsnemen aan de pitmuur. Prominentere rol
Voorafgaand aan het seizoen vertrokken topontwerper Adrian Newey en
sportief directeur Jonathan Wheatley en dat werd al intern
opgevangen. Pierre Waché heeft als technisch directeur nog meer
verantwoordelijkheden gekregen, terwijl de rest van het technische
team redelijk intact is gebleven. Maar de Red Bull RB21 is nog
zeker geen kampioenschapswinnende auto gebleken. De functie van
Wheatley is intern opgevangen, waarbij Stephen Knowles het meest
zichtbaar is. Knowles is Head of Sporting Regulations, waardoor hij
ook met Verstappen mee gaat naar de stewards. Dat was nog het geval
in Hongarije, waar de Nederlander zowel op de vrijdag als de zondag
de gang naar de wedstrijdcommissarissen mocht maken. De functie van
Wheatley wordt ook ingevuld door Lambiase (Head of Racing), Richard
Wolverson (Head of Operations), Gerrard O'Reilly (Head of Race Team
Support & Logistics) en Phil Turner (Head of Race Team Factory
Operations). En op strategisch gebied werd Hannah Schmitz eerder al
doorgeschoven naar de functie van hoofdstrateeg.
