Oud-trainer Verstappen staat versteld van actie eigen pupil: "Op eigen houtje!"
Max Verstappen en trainer Bradley Scanes werkten van 2020 tot en
met 2023 met elkaar samen. Het was een zeer succesvolle
samenwerking, want Verstappen won in totaal drie wereldtitels en
samen pakten ze 46 Grands Prix-overwinningen. De trainer nam echter
afscheid om meer tijd met zijn familie door te brengen. Scanes
haalt nu een anekdote aan over Verstappen in 2021, toen het Formule
1-circus voor het eerst afreisde naar het krappe stratencircuit in
Djedda, Saoedi-Arabië. "Niemand kon dat circuit tijdens de hele
eerste vrije training onder de knie krijgen. En Max bleef maar
paars, paars, paars (snelste sectortijden, red.) rijden. Het is ook
een moeilijk circuit", zo vertelt hij in de High Performance
Podcast . "Red Bull had zelfs geen simulatieversie van het circuit
in hun simulator. En Max heeft iemand online gevraagd om een
simulatie te maken van hoe het circuit eruitzag. Een soort
specificatie om in zijn eigen simulator te zetten, zodat hij het
circuit kon oefenen." Als de presentator voor de duidelijkheid
vraagt of Verstappen dus op het circuit in Saoedi-Arabië kon
trainen op iets waar niemand anders toegang toe had, reageert
Scanes bevestigend. "Dat is briljant", aldus de presentator. "Dat
deed hij helemaal op eigen houtje. Het is dit soort werkethiek en
deze verschillen dat kampioenen maakt, toch? Dit vond plaats in
2021 en we zijn in een titelstrijd verwikkeld. Elk klein detail
telt. En uiteindelijk hebben we om een aantal redenen niet gewonnen
in Saoedi-Arabië, maar je kon zien welk tempo hij vanaf het begin
neerzette." "Eigenlijk zou zijn kwalificatieronde, voordat hij de
muur raakte, waarschijnlijk de boeken zijn ingegaan als een van de
beste ooit." Een crash zorgde er uiteindelijk voor dat hij in de
muur eindigde. "Als hij de ronde had afgemaakt, had hij de auto
verder kunnen beschadigen, wat dan weer van invloed zou zijn
geweest op de race." "Hij rijdt dus een absoluut vliegende ronde,
en het is zeker P1. Hij raakt de muur en stopt dan gewoon op de
baan. En wij denken: 'Wat is er gebeurd, wat is er aan de hand?'
Maar in zijn hoofd denkt hij: 'Ik moet morgen punten halen, want we
zijn nog maar één race verwijderd van het wereldkampioenschap'", zo
sluit Scanes af.
met 2023 met elkaar samen. Het was een zeer succesvolle
samenwerking, want Verstappen won in totaal drie wereldtitels en
samen pakten ze 46 Grands Prix-overwinningen. De trainer nam echter
afscheid om meer tijd met zijn familie door te brengen. Scanes
haalt nu een anekdote aan over Verstappen in 2021, toen het Formule
1-circus voor het eerst afreisde naar het krappe stratencircuit in
Djedda, Saoedi-Arabië. "Niemand kon dat circuit tijdens de hele
eerste vrije training onder de knie krijgen. En Max bleef maar
paars, paars, paars (snelste sectortijden, red.) rijden. Het is ook
een moeilijk circuit", zo vertelt hij in de High Performance
Podcast . "Red Bull had zelfs geen simulatieversie van het circuit
in hun simulator. En Max heeft iemand online gevraagd om een
simulatie te maken van hoe het circuit eruitzag. Een soort
specificatie om in zijn eigen simulator te zetten, zodat hij het
circuit kon oefenen." Als de presentator voor de duidelijkheid
vraagt of Verstappen dus op het circuit in Saoedi-Arabië kon
trainen op iets waar niemand anders toegang toe had, reageert
Scanes bevestigend. "Dat is briljant", aldus de presentator. "Dat
deed hij helemaal op eigen houtje. Het is dit soort werkethiek en
deze verschillen dat kampioenen maakt, toch? Dit vond plaats in
2021 en we zijn in een titelstrijd verwikkeld. Elk klein detail
telt. En uiteindelijk hebben we om een aantal redenen niet gewonnen
in Saoedi-Arabië, maar je kon zien welk tempo hij vanaf het begin
neerzette." "Eigenlijk zou zijn kwalificatieronde, voordat hij de
muur raakte, waarschijnlijk de boeken zijn ingegaan als een van de
beste ooit." Een crash zorgde er uiteindelijk voor dat hij in de
muur eindigde. "Als hij de ronde had afgemaakt, had hij de auto
verder kunnen beschadigen, wat dan weer van invloed zou zijn
geweest op de race." "Hij rijdt dus een absoluut vliegende ronde,
en het is zeker P1. Hij raakt de muur en stopt dan gewoon op de
baan. En wij denken: 'Wat is er gebeurd, wat is er aan de hand?'
Maar in zijn hoofd denkt hij: 'Ik moet morgen punten halen, want we
zijn nog maar één race verwijderd van het wereldkampioenschap'", zo
sluit Scanes af.