Voormalig Red Bull-topman met boude McLaren-claim: "Dan moeite om uit Q1 te komen"
Dan Fallows werkte van 2006 tot en met 2022 bij Red Bull Racing en
vervulde daar een belangrijke rol. Hij was sinds 2014 Chief
Engineer for Aerodynamics bij de Oostenrijkse renstal en won
meerdere titels met het team. Fallows vertrok drie jaar geleden
echter naar Aston Martin om daar de rol van technisch directeur te
vervullen, maar inmiddels is hij ook niet meer in die functie
actief. De Brit laat nu weer van zich horen in een column voor
Raceteq , waarin hij ingaat op de spagaat waarin de teams nu
verkeren. "De ontwikkeling voor 2025 vertraagt nu teams zich
concentreren op de enorme taak om volledig nieuwe auto's te
ontwikkelen voor 2026. Het wordt steeds moeilijker voor de teams om
meer downforce uit de belangrijkste onderdelen van de auto te
halen. En we hebben bijvoorbeeld al meer dan een jaar geen echte
innovatie meer gezien op het gebied van de vloer van de auto's", zo
schrijft Fallows. "Toch zijn er veel andere manieren om performance
toe te voegen. Het managen van de bandentemperatuur tijdens de race
is van cruciaal belang om coureurs in staat te stellen om op hoge
snelheid te racen, in plaats van rustig te rijden om de levensduur
van de banden te verlengen. Een thermisch beheer voorkomt dat
banden glijden, met name op de achteras bij het ingaan van bochten.
Dat is een veelvoorkomend probleem bij auto's die op het randje van
de grip zitten." Fallows vervolgt met een boude uitspraak over het
nu zo dominante McLaren: "Als we de komende twee jaar zouden
doorgaan met de huidige regelgeving in de F1 en de ontwikkeling van
McLaren zou stagneren ten opzichte van de rest van het
deelnemersveld, dan zou het team tegen het einde van 2026 moeite
hebben om uit Q1 te komen. Het tempo van de vooruitgang is
buitengewoon, zoals blijkt uit het lot van teams die dat tempo niet
hebben kunnen bijhouden." "Ironisch genoeg heeft de focus van de
teams op de regelgeving voor 2026 er deels toe bijgedragen dat de
races in 2025 spannender en gelijkmatiger zijn geworden", zo sluit
Fallows af.
vervulde daar een belangrijke rol. Hij was sinds 2014 Chief
Engineer for Aerodynamics bij de Oostenrijkse renstal en won
meerdere titels met het team. Fallows vertrok drie jaar geleden
echter naar Aston Martin om daar de rol van technisch directeur te
vervullen, maar inmiddels is hij ook niet meer in die functie
actief. De Brit laat nu weer van zich horen in een column voor
Raceteq , waarin hij ingaat op de spagaat waarin de teams nu
verkeren. "De ontwikkeling voor 2025 vertraagt nu teams zich
concentreren op de enorme taak om volledig nieuwe auto's te
ontwikkelen voor 2026. Het wordt steeds moeilijker voor de teams om
meer downforce uit de belangrijkste onderdelen van de auto te
halen. En we hebben bijvoorbeeld al meer dan een jaar geen echte
innovatie meer gezien op het gebied van de vloer van de auto's", zo
schrijft Fallows. "Toch zijn er veel andere manieren om performance
toe te voegen. Het managen van de bandentemperatuur tijdens de race
is van cruciaal belang om coureurs in staat te stellen om op hoge
snelheid te racen, in plaats van rustig te rijden om de levensduur
van de banden te verlengen. Een thermisch beheer voorkomt dat
banden glijden, met name op de achteras bij het ingaan van bochten.
Dat is een veelvoorkomend probleem bij auto's die op het randje van
de grip zitten." Fallows vervolgt met een boude uitspraak over het
nu zo dominante McLaren: "Als we de komende twee jaar zouden
doorgaan met de huidige regelgeving in de F1 en de ontwikkeling van
McLaren zou stagneren ten opzichte van de rest van het
deelnemersveld, dan zou het team tegen het einde van 2026 moeite
hebben om uit Q1 te komen. Het tempo van de vooruitgang is
buitengewoon, zoals blijkt uit het lot van teams die dat tempo niet
hebben kunnen bijhouden." "Ironisch genoeg heeft de focus van de
teams op de regelgeving voor 2026 er deels toe bijgedragen dat de
races in 2025 spannender en gelijkmatiger zijn geworden", zo sluit
Fallows af.