Haas voorziet 'enorme uitdaging' tijdens gloednieuw F1-tijdperk

Haas heeft zich sinds de entree in de koningsklasse van de
autosport telkens aardig staande weten te houden. De Amerikaanse
renstal beleefde in 2018 het beste jaar tot nu toe, door 93 punten
te scoren en als vijfde te eindigen in het
constructeurskampioenschap. Voor volgend jaar staat er echter een
hele uitdaging te wachten, want Haas gaat de eerste wijziging in
het motorreglement meemaken. Teambaas Ayao Komatsu heeft het idee
dat er volgend jaar meer zal veranderen dan een aantal jaar
geleden.  "Ja, want in 2017 was er alleen een aerodynamische
verandering. Dit gaat over een verandering van de aerodynamica en
de power unit samen. En dan is deze power unit een enorme uitdaging
op het gebied van het terugwinnen van energie en de implementatie
daarvan. Dat betekent dat een coureur daar volledig bij betrokken
is. Dan speelt de simulator een veel grotere rol en dat is het
gebied waarop we achterlopen", zo vertelt Komatsu tegenover een
select groepje media, waaronder RacingNews365. "Het is zeker een
enorme uitdaging, maar het zorgt ervoor dat we ons daar echt op
concentreren. We moeten dat zo snel mogelijk verbeteren. Ik denk
dat we ons op het juiste gebied concentreren om te verbeteren. Om
te beginnen zijn we zeker in het nadeel, maar we moeten gewoon snel
handelen... Zo snel mogelijk. Door dit proces verbeteren we de
capaciteiten van het team. Het wordt ons een beetje opgedrongen,
maar dat is wat we moeten doen." En met welke mindset gaat Haas
volgend jaar in? "We moeten een beetje voorzichtig zijn in die zin
dat bij elke grote wijziging in de regelgeving grotere teams een
voordeel zouden hebben, net als de meer gevestigde teams, omdat ze
hun gevestigde processen en methodologieën hebben. Je hebt het
vermogen om een moeilijke taak effectief aan te pakken. Simulatoren
zijn daar een goed voorbeeld van." Verbazingwekkend "Als je het
objectief bekijkt, hebben we dus een enorm nadeel. Maar als het
puur daarop aankomt, zouden we elk jaar op de tiende plaats moeten
eindigen. We hebben niet eens 400 mensen in dienst. De andere teams
hebben bijvoorbeeld zoveel meer mensen en veel betere hardware.
Maar we zijn vorig jaar als zevende geëindigd", zo zegt Komatsu.
"We waren acht punten verwijderd van de zesde plaats. We vechten in
het middenveld en kwalificeren ons voor Q3. Er valt dus veel te
zeggen over die kant, die je niet objectief kunt meten. In die zin
is het dus een kans. Maar tegelijkertijd moet ik bescheiden zijn
over waar we staan in vergelijking met anderen." De teambaas van
Haas vervolgt: "Anderen zijn ook niet dom, toch? Zoals ik aan het
begin van 2024 in Bahrein zei, toen ik verwachtte dat we laatste
zouden worden. Dat was geen onzin, dat was echt wat ik verwachtte.
Vanaf dat moment was onze vooruitgang verbazingwekkend, maar we
moeten vanaf volgend jaar min of meer hetzelfde doen." "De dingen
aan de kant van de power unit liggen buiten onze macht, toch? Hoe
we het gebruik optimaliseren, is aan ons, maar ik denk dat dat een
uitdaging voor ons gaat worden. Wat betreft de windtunnel denk ik
dat we goede vooruitgang boeken, dus we zullen zien. Het is niet te
pessimistisch en ook niet te optimistisch. We doen ons best en
zodra het seizoen begint, moeten we gewoon zo snel mogelijk
rijden." Tot slot zegt Komatsu het volgende. "Ik denk niet dat we
te pessimistisch hoeven te zijn, want we hebben goede mensen. Maar
aan de kant van de power unit en het management daarvan, ligt een
enorme uitdaging", zo sluit de Japanner af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines