Wat ging er mis bij Hamilton? 'Vertel me dat mijn batterij leeg is, f*ck!'
Lewis Hamilton moest twee keer het veld ruimen voor rivaal Max Verstappen in Brazilië. Na de eerste keer dat de Nederlander de Brit wist te verschalken, hoorden we Hamilton vloekend over de boordradio: 'Vertel me wanneer mijn batterij leeg is, f*ck!' Vervolgens hoorden we dat Hamilton last had van 'derates'. Wat zijn derates en wat gebeurde hier?
Peter Bonnington reageerde op zijn klachten met: 'Ja, dat is het Strat 8 effect, je zit in één lap weer op Strat 7 levels', Hamilton was echter niet gerust gesteld: 'Heb ik een motorisch probleem?' Bonnington kaatste de bal terug: 'Alles is oké, de temperatuur is wat hoog, je zit nog in Strat 8 modus.'
Voor de Formule 1-toeschouwer is dit misschien een wat onduidelijk verhaal. Wat er mis ging is door de Mercedes-ingenieurs toegelicht. Andrew Shovlin, Mercedes-ingenieur, benadrukt dat ze de energie in ongelijke mate had vrijgegeven in de ronden daarvoor, daar betaalde Hamilton in de ronde waarin de boordradio te horen was de prijs voor. In Strat 8 levert de motor meer energie, waar later gecompenseerd voor moet worden.
'Er was geen probleem met zijn batterij en er zijn ook geen hardware proberen geconstateerd. Maar we zijn tijdens de undercut-poging met een agressievere motorstand gaan rijden. De krachtbron levert dan energie op een manier die niet duurzaam is. Deze stand was nodig in zijn in-lap én zijn out-lap', zo luidde de uitleg van Shovlin op de debrief van Mercedes .
Mercedes wist dat als ze de auto in Strat 8 zetten dat Hamilton op een gegeven moment weer vermogen zou verliezen: 'De consequentie van het gebruik van deze motorstand voor een langere tijd is dat daarna de motor zichzelf een tandje terug schroeft (derate). We moesten er alles aan doen om de undercut te laten werken. We gaan dit weekend kijken of we de energie wel efficiënt gebruikt hebben en of we er iets aan hebben kunnen doen dat Max ons inhaalde.'
Mercedes krijgt hulp van klantenteam Williams
De ingenieur haalt nog één puntje aan, namelijk dat Williams ze een voordeel opleverde. Dit hadden ze kunnen gebruiken om de motor te sparen: 'Als we hadden geweten dat een Williams Max zou blokkeren, dan hadden we een rustigere out-lap kunnen rijden. Maar achteraf is het altijd makkelijk praten.' (Foto: Mercedes AMG F1)