Cadillac kampt met 'enorme hoofdpijn' na tegenvallende constatering
Cadillac F1 kreeg onlangs groen licht van de FIA en de Formule
1-organisatie om zich vanaf 2026 als elfde team op de grid te
voegen. Inmiddels lijkt Cadillac ook zijn eerste coureur
binnengehaald te hebben: Valtteri Bottas. Dat kon RacingNews365
woensdag melden. Het Cadillac F1-team valt onder de paraplu van de
TWG Group, dat in november 2024 het bekende Andretti Global
overnam. Sinds februari zijn alle raceactiviteiten van het concern
gebundeld in de nieuwe divisie TWG Motorsport, waar Cadillac F1,
Andretti’s Formule E- en IndyCar-teams en diverse andere projecten
onder vallen. Met de opkomst van elektrificatie in de Formule 1
vanaf volgend seizoen leefde de verwachting dat Cadillac en
Andretti’s Formule E-team elkaar konden versterken. In theorie leek
een uitwisseling van kennis en technologie een logische zet. De
praktijk blijkt echter weerbarstig. Roger Griffiths, teambaas van
Andretti’s Formule E-team, legt uit dat de strikte regels rond de
cost cap zulke samenwerkingen vrijwel onmogelijk maken. "In de
beginfase hebben we daar zeker over gesproken", vertelt Griffiths
aan RacingNews365. "Maar er is één ding dat voor enorme hoofdpijn
zorgt en dat alles in de weg staat, en dat is de cost cap . De
manier waarop het wordt gehandhaafd, maakt het ontzettend lastig om
gezamenlijke ondersteuning, kennisoverdracht of een technologische
samenwerking op te zetten. Er moeten heel duidelijke grenzen
bestaan tussen de verschillende programma's." Hoewel er op
directieniveau, onder leiding van TWG Motorsport-CEO Dan Towriss,
wél wordt gekeken naar mogelijkheden om de synergie te vergroten,
erkent Griffiths dat de ruimte beperkt is. "We hebben een goede
relatie en praten regelmatig over een samenwerking", zegt hij.
"Maar de regels schrijven glashelder voor hoe entiteiten binnen
hetzelfde concern wel of niet mogen samenwerken. In de praktijk
maakt dat het bijzonder moeilijk." Wat bedoeld is om financiële
gelijkheid in de Formule 1 te waarborgen, blijkt voor Cadillac dus
een remmende factor.
1-organisatie om zich vanaf 2026 als elfde team op de grid te
voegen. Inmiddels lijkt Cadillac ook zijn eerste coureur
binnengehaald te hebben: Valtteri Bottas. Dat kon RacingNews365
woensdag melden. Het Cadillac F1-team valt onder de paraplu van de
TWG Group, dat in november 2024 het bekende Andretti Global
overnam. Sinds februari zijn alle raceactiviteiten van het concern
gebundeld in de nieuwe divisie TWG Motorsport, waar Cadillac F1,
Andretti’s Formule E- en IndyCar-teams en diverse andere projecten
onder vallen. Met de opkomst van elektrificatie in de Formule 1
vanaf volgend seizoen leefde de verwachting dat Cadillac en
Andretti’s Formule E-team elkaar konden versterken. In theorie leek
een uitwisseling van kennis en technologie een logische zet. De
praktijk blijkt echter weerbarstig. Roger Griffiths, teambaas van
Andretti’s Formule E-team, legt uit dat de strikte regels rond de
cost cap zulke samenwerkingen vrijwel onmogelijk maken. "In de
beginfase hebben we daar zeker over gesproken", vertelt Griffiths
aan RacingNews365. "Maar er is één ding dat voor enorme hoofdpijn
zorgt en dat alles in de weg staat, en dat is de cost cap . De
manier waarop het wordt gehandhaafd, maakt het ontzettend lastig om
gezamenlijke ondersteuning, kennisoverdracht of een technologische
samenwerking op te zetten. Er moeten heel duidelijke grenzen
bestaan tussen de verschillende programma's." Hoewel er op
directieniveau, onder leiding van TWG Motorsport-CEO Dan Towriss,
wél wordt gekeken naar mogelijkheden om de synergie te vergroten,
erkent Griffiths dat de ruimte beperkt is. "We hebben een goede
relatie en praten regelmatig over een samenwerking", zegt hij.
"Maar de regels schrijven glashelder voor hoe entiteiten binnen
hetzelfde concern wel of niet mogen samenwerken. In de praktijk
maakt dat het bijzonder moeilijk." Wat bedoeld is om financiële
gelijkheid in de Formule 1 te waarborgen, blijkt voor Cadillac dus
een remmende factor.