FIA deelt krachtig statement na 'onjuiste beweringen'

Recent verscheen er online een artikel waarin Alex Wurz zich vanuit
zijn rol als GPDA-voorzitter uitsprak over karting. Hij stelde dat
alle Formule 1-coureurs zich zorgen maken en zich beklagen over
nieuwe onderdelen, zoals vloeren en vleugels, en noemde het zelfs
'gekkenwerk'. De FIA haalt dat echter volledig onderuit in een zeer
fel statement. Het statement luidt als volgt: "De FIA weerlegt
krachtig een aantal beweringen die zijn gemaakt in opmerkingen in
een recent artikel gepubliceerd door GPBlog.com . Het artikel
beweert dat 'karting steeds meer aerodynamische onderdelen op de
kart toestaat' en dat 'ze vloeren ontwikkelen, evenals
verschillende soorten vleugels en downforce-instellingen.' "Deze
uitspraken zijn onjuist en geven een verkeerd beeld van het CIK-FIA
technisch reglement en de homologatieregels die van toepassing zijn
op door de FIA goedgekeurde karting-evenementen. Deze regels
verbieden expliciet aanpassingen aan de aerodynamica, vleugels of
vloeren van karts. "Ter verduidelijking: artikel 4.6 van het
technisch Reglement, bijgewerkt door de World Motor Sport Council
in februari 2025, verbiedt specifiek wijzigingen aan de vloeren van
karts. De technische regels bepalen ook dat alleen componenten die
uitdrukkelijk door de FIA zijn goedgekeurd mogen worden gebruikt,
waardoor het gebruik van niet-geteste of niet-gehomologeerde
onderdelen wordt voorkomen. "Alle gehomologeerde
carrosserieonderdelen moeten voldoen aan de FIA-crashtests, wat
veiligheid en integriteit garandeert. Momenteel zijn er vijf
fabrikanten met gehomologeerde carrosserieonderdelen en een
nummeringssysteem om naleving van de regelgeving te waarborgen en
te volgen. Volgens artikel 22 van de Homologatieregels moet de
carrosserie door middel van luchtvorming ( air-blow moulding )
worden vervaardigd, waardoor verstelbare aerodynamische kenmerken
per definitie onmogelijk zijn. Daarnaast verbiedt artikel 3.2 van
het technisch reglement alle wijzigingen aan gehomologeerde
carrosserieonderdelen, in tegenstelling tot wat in het artikel
wordt gesuggereerd." "De FIA waardeert de gelegenheid om deze
punten te verduidelijken en benadrukt het strikte regelgevende
kader dat consistentie, veiligheid, kostenbeheersing en eerlijkheid
in karting waarborgt. De beweringen in het artikel over
aanpassingen zijn niet toegestaan bij door de FIA goedgekeurde
karting-evenementen. Het is belangrijk op te merken dat alle
onderdelen, inclusief carrosserie, strikt worden gecontroleerd via
homologatie- en keuringprocedures, die elke ongeoorloofde wijziging
voorkomen. "Daarnaast willen we reageren op de volgende opmerking
uit het artikel: 'We kijken vooral naar de kinderen in karting, en
we maken ons zorgen. We denken dat het in de verkeerde richting
gaat en dat het gestopt moet worden.'" "Veiligheid zal altijd de
hoogste prioriteit van de FIA zijn. Suggesties dat de veiligheid in
het gedrang is gekomen om kart-upgrades mogelijk te maken zijn
volledig ongegrond en onjuist. Sterker nog, de technische regels
zijn dit jaar versterkt om de veiligheidsnormen verder te
verbeteren. De FIA heeft de afgelopen jaren meerdere nieuwe
veiligheidsnormen voor karting ontwikkeld, zoals bescherming van de
kartcarrosserie, lichtpanelen en helmstandaarden voor karting. De
FIA blijft de veiligheidsnormen in karting versterken en zal
binnenkort een volledig nieuw veiligheidsapparaat voor karting
presenteren." "De FIA blijft zich sterk inzetten om karting
toegankelijker en inclusiever te maken. Via ons Global Karting Plan
introduceren we nieuwe categorieƫn en competities, zoals de FIA
Karting Arrive and Drive World Cup in november, waar
gestandaardiseerde karts technische en financiƫle gelijkheid
garanderen in een competitie die racetalent identificeert en
beloont."

Top Headlines

Oudere Top Headlines