'Nieuwe F1-auto's bereiken bizarre maximumsnelheden'
De reglementswijzigingen van 2026 hangen al lange tijd als een
schaduw boven de Formule 1. Teams zetten immers budget opzij om zo
goed mogelijk uit de startblokken te komen met de nieuwe auto's. Er
zijn echter wel zorgen over de nieuwe reglementen, met name wat de
krachtbron betreft. De batterij speelt een grotere rol, maar zou op
rechte stukken aan vermogen inleveren. Dat leidde er in de
beginfase van de ontwikkeling toe dat coureurs moesten
terugschakelen op de rechte stukken. Die extreme kinderziektes zijn
verholpen, al maken de coureurs zich nog steeds zorgen. Je moet
namelijk flink met je hoofd rijden om de optimale rondetijd neer te
kunnen zetten. Maar als je eenmaal het vermogen kunt benutten,
zouden de nieuwe auto's bizarre topsnelheden kunnen aantikken. Dat
vertelt Toto Wolff althans tegenover Auto, Motor und Sport . De
teambaas van Mercedes zei het volgende: "Als het volledige vermogen
wordt benut, zullen we de limiet van 400 km/u overschrijden. En hoe
kun je iets afkraken dat nog helemaal niet echt geboren is? " Ook
Felipe Drugovich, de reservecoureur van Aston Martin, doet een duit
in het zakje: "Uit de bochten schiet de auto er als een bezetene
vandoor. Je denkt dat je op een raket zit." De nuance hierbij is
voorlopig nog wel dat de auto's deze topsnelheden pas aantikken als
het volledige vermogen wordt benut. En juist daar bestaan twijfels
over, aangezien men vreest dat de auto's in de beginfase van 2026
snel aan vermogen zullen inboeten. Er wordt meer duidelijk tijdens
de wintertests in januari en februari, maar de magische barrière
van 400 kilometer per uur is alvast gevallen.
schaduw boven de Formule 1. Teams zetten immers budget opzij om zo
goed mogelijk uit de startblokken te komen met de nieuwe auto's. Er
zijn echter wel zorgen over de nieuwe reglementen, met name wat de
krachtbron betreft. De batterij speelt een grotere rol, maar zou op
rechte stukken aan vermogen inleveren. Dat leidde er in de
beginfase van de ontwikkeling toe dat coureurs moesten
terugschakelen op de rechte stukken. Die extreme kinderziektes zijn
verholpen, al maken de coureurs zich nog steeds zorgen. Je moet
namelijk flink met je hoofd rijden om de optimale rondetijd neer te
kunnen zetten. Maar als je eenmaal het vermogen kunt benutten,
zouden de nieuwe auto's bizarre topsnelheden kunnen aantikken. Dat
vertelt Toto Wolff althans tegenover Auto, Motor und Sport . De
teambaas van Mercedes zei het volgende: "Als het volledige vermogen
wordt benut, zullen we de limiet van 400 km/u overschrijden. En hoe
kun je iets afkraken dat nog helemaal niet echt geboren is? " Ook
Felipe Drugovich, de reservecoureur van Aston Martin, doet een duit
in het zakje: "Uit de bochten schiet de auto er als een bezetene
vandoor. Je denkt dat je op een raket zit." De nuance hierbij is
voorlopig nog wel dat de auto's deze topsnelheden pas aantikken als
het volledige vermogen wordt benut. En juist daar bestaan twijfels
over, aangezien men vreest dat de auto's in de beginfase van 2026
snel aan vermogen zullen inboeten. Er wordt meer duidelijk tijdens
de wintertests in januari en februari, maar de magische barrière
van 400 kilometer per uur is alvast gevallen.