'Passagier' Verstappen werkte monteur op zenuwen: "Daar heb ik de ballen niet voor!"

Formule 1 draait om presteren, maar blijft ook een teamsport. Samen
lol maken hoort daar ook bij. Calum Nicholas was tot eind vorig
jaar één van de monteurs van Max Verstappen en vertelt nu een
hilarische anekdote van een aantal jaar geleden. Nicholas mocht
Verstappen en engineer Gianpiero Lambiase in zijn Audi over
Silverstone begeleiden en kreeg het toch eventjes benauwd. De
redenen? Brandstof, Verstappen én angst voor een blessure. "Een
paar jaar geleden, tijdens de winter, hadden we zoals altijd onze
gebruikelijke filmdag", vertelt Nicholas op Instagram . "Elk team
doet dat: nog vóór de wintertests gebruiken ze één van hun
toegestane filmdagen om de auto een eerste shakedown te geven
voordat ze naar Bahrein gaan. Dus zoals gebruikelijk waren we op
Silverstone. Eind januari, vroeg in de ochtend. We maakten ons
klaar om de auto voor het eerst dat seizoen de baan op te sturen,
met natuurlijk Max Verstappen achter het stuur." En toen kwam
Lambiase in beeld. "Het was koud en nat, een typische vroege
ochtend. GP, zoals altijd verstandig, zei dat hij iemand rond het
circuit wilde laten rijden om wat verkenningsrondjes te maken. Op
dat moment bood ik me meteen aan. GP zei: 'welja. Cal, pak je auto
maar." Dat was niet zomaar een auto, stelt Nicholas. "Nu heb ik een
oude Audi RS6 uit 2013. Ik ben er gek op. Hij heeft al 160.000
kilometer gereden, maar doet alles wat ik nodig heb. Mijn golfclubs
passen achterin en ik kan er nog steeds belachelijk hard mee
rijden. Niet dat ik dat doe, natuurlijk. Ik zet mijn cruisecontrol
altijd op 111 km/u. Maar dit zou dus de eerste keer zijn dat ik
ermee een circuit opging sinds ik hem gekocht had, dus ik was best
enthousiast." "Ik loop naar de paddock, pak mijn auto en rijd naar
de pitlane van Silverstone. En ja, ik had er zin in, maar het was
ook veel zenuwslopender dan ik had gedacht. Het eerste probleem was
dat mijn dashboard in de pitstraat aangaf dat ik nog maar 50
kilometer brandstof over had. En 50 kilometer wordt héél snel
nul..." Toen moesten de rondjes echter nog komen. "Hoe dan ook, Max
stapt naast me in, GP zit achterin en Tom Hart was er ook bij. En
we zijn klaar om te gaan. Toen ik ja zei tegen dit plan, had ik
niet bedacht dat het zoveel druk met zich mee zou brengen. Ik wilde
niet te hard rijden, maar ook niet te langzaam. Eenmaal op het
circuit werd dat nóg lastiger. Want ik had Max naast me die riep:
'Ja, ja, gas! Gaan, gaan, gaan!' – terwijl GP achterin zat:
'Genoeg, Callum. Dit is hard genoeg. Je hoeft niet sneller.'" Het
leidde tot spanning bij Nicholas. "Op een gegeven moment moest ik
lachen. We naderden Maggotts en Becketts – en geloof me, ik reed al
flink door – zegt Max ineens doodleuk: 'Hier is het vol gas.' Nou,
dat is het dus écht niet, en ik had ook de ballen niet om dat te
proberen. Maar goed, we kwamen allemaal veilig weer terug,
gelukkig." Nicholas was opgelucht. "Ik had echt geen zin gehad om
aan de veiligheidsafdeling uit te leggen waarom een belangrijk
teamlid of Max zelf geblesseerd was geraakt nog vóór het seizoen
begon. Uiteindelijk haalde ik net op tijd het tankstation, en ja,
het heeft me zo’n drieduizend euro gekost om alle kromgetrokken
remmen te vervangen. Maar het was het absoluut waard. Én ik denk
dat ik die dag iemand geïnspireerd heb. Want niet veel later kocht
iemand die ik ken óók een RS6. Ik weet niet precies wat je ermee
moet in Monaco, Max, maar als je er ooit eens op een circuit mee
wil rijden: je weet me te vinden."

Top Headlines

Oudere Top Headlines