Hamilton staat voor zware opgave om eerste seizoen bij Ferrari te redden
Met nog tien races te gaan in het Formule 1-seizoen van 2025 blijkt
het debuutjaar van Lewis Hamilton bij Ferrari een grote uitdaging.
Na veertien races heeft de zevenvoudig wereldkampioen nog geen
enkel podium (op zondagen) behaald en moet hij telkens toezien hoe
zijn teamgenoot Charles Leclerc voor hem eindigt. Hamilton staat
momenteel op 109 punten, met een achterstand van 42 punten op de
Monegask, en keert volgend weekend terug naar Zandvoort in de
wetenschap dat er nog veel werk aan de winkel is. Het dieptepunt
van Hamiltons seizoen was de Grand Prix van Hongarije. Waar Leclerc
poleposition pakte, moest Hamilton genoegen nemen met een
teleurstellende twaalfde startplaats. Zelf omschreef hij zijn
optreden als “compleet nutteloos”. Ook teambaas Fred Vasseur gaf
achteraf toe dat zowel hij als Hamilton het aanpassingsproces bij
Ferrari hebben onderschat. Wat Hamilton moet doen Na twaalf
succesvolle jaren bij Mercedes, kan Hamilton maar moeilijk wennen
aan Ferrari en de SF-25. Daarnaast lijken de huidige bolides uit
het Ground effect -tijdperk haaks te staan op de rijstijl van
Hamilton. Hij is gewend om laat en scherp te remmen, maar de wagens
van nu vragen om vloeiendere lijnen en meer snelheid door de bocht.
Om het maximale uit de Ferrari te halen, moet Hamilton zijn
rijtechnieken, die hem jarenlang succes hebben gebracht,
aanpasssen. Dat is een proces dat niet alleen technisch, maar ook
mentaal lastig is. Toch zijn er ook lichtpunten. Tijdens de Grand
Prix van België werd Hamilton nog uitgeroepen tot Driver of the Day
. Hij wist zich vanuit de pitstraat naar voren te knokken, met
behulp van een gunstige strategie en zijn vaardigheden in de natte
omstandigheden op Spa-Francorchamps. Toen het circuit opdroogde,
kwam hij uiteindelijk vast te zitten achter Alex Albon, maar de
race toonde aan dat er met slimme strategie en vastberadenheid nog
steeds veel mogelijk is. Kijkend naar de laatste tien races van dit
seizoen, zou de sleutel naar het succes zomaar kunnen liggen in de
data van Charles Leclerc. Die kan Hamilton helpen de SF-25 beter te
begrijpen, terwijl hij zich richt op het stellen van haalbare
doelen. Het kampioenschap is uit zicht, maar een podiumplaats zou
al een belangrijke stap vooruit betekenen; het behalen van meerdere
podia zou zelfs een teken van herstel zijn. Daarnaast moet Hamilton
rekening houden met Ferrari’s visie op de toekomst. Het team
verschuift steeds meer aandacht naar de auto van 2026 en de nieuwe
motorreglementen. Voor Hamilton betekent dit dat hij het alles uit
de huidige auto moet halen, terwijl hij tegelijkertijd moet
voorbereiden op het volgende tijdperk in de Formule 1. De
resterende tien races zullen een ware test van zijn veerkracht en
aanpassingsvermogen worden. Op veertigjarige leeftijd kan Hamilton
putten uit de ervaring van eerdere moeilijke seizoenen, zoals 2011,
waarin hij eveneens op zoek moest naar hernieuwde focus. De vraag
is nu of hij deze uitdaging kan ombuigen in een fundament voor
succes bij Ferrari. Of blijft 2025 het moeilijkste jaar uit zijn
carrière?
het debuutjaar van Lewis Hamilton bij Ferrari een grote uitdaging.
Na veertien races heeft de zevenvoudig wereldkampioen nog geen
enkel podium (op zondagen) behaald en moet hij telkens toezien hoe
zijn teamgenoot Charles Leclerc voor hem eindigt. Hamilton staat
momenteel op 109 punten, met een achterstand van 42 punten op de
Monegask, en keert volgend weekend terug naar Zandvoort in de
wetenschap dat er nog veel werk aan de winkel is. Het dieptepunt
van Hamiltons seizoen was de Grand Prix van Hongarije. Waar Leclerc
poleposition pakte, moest Hamilton genoegen nemen met een
teleurstellende twaalfde startplaats. Zelf omschreef hij zijn
optreden als “compleet nutteloos”. Ook teambaas Fred Vasseur gaf
achteraf toe dat zowel hij als Hamilton het aanpassingsproces bij
Ferrari hebben onderschat. Wat Hamilton moet doen Na twaalf
succesvolle jaren bij Mercedes, kan Hamilton maar moeilijk wennen
aan Ferrari en de SF-25. Daarnaast lijken de huidige bolides uit
het Ground effect -tijdperk haaks te staan op de rijstijl van
Hamilton. Hij is gewend om laat en scherp te remmen, maar de wagens
van nu vragen om vloeiendere lijnen en meer snelheid door de bocht.
Om het maximale uit de Ferrari te halen, moet Hamilton zijn
rijtechnieken, die hem jarenlang succes hebben gebracht,
aanpasssen. Dat is een proces dat niet alleen technisch, maar ook
mentaal lastig is. Toch zijn er ook lichtpunten. Tijdens de Grand
Prix van België werd Hamilton nog uitgeroepen tot Driver of the Day
. Hij wist zich vanuit de pitstraat naar voren te knokken, met
behulp van een gunstige strategie en zijn vaardigheden in de natte
omstandigheden op Spa-Francorchamps. Toen het circuit opdroogde,
kwam hij uiteindelijk vast te zitten achter Alex Albon, maar de
race toonde aan dat er met slimme strategie en vastberadenheid nog
steeds veel mogelijk is. Kijkend naar de laatste tien races van dit
seizoen, zou de sleutel naar het succes zomaar kunnen liggen in de
data van Charles Leclerc. Die kan Hamilton helpen de SF-25 beter te
begrijpen, terwijl hij zich richt op het stellen van haalbare
doelen. Het kampioenschap is uit zicht, maar een podiumplaats zou
al een belangrijke stap vooruit betekenen; het behalen van meerdere
podia zou zelfs een teken van herstel zijn. Daarnaast moet Hamilton
rekening houden met Ferrari’s visie op de toekomst. Het team
verschuift steeds meer aandacht naar de auto van 2026 en de nieuwe
motorreglementen. Voor Hamilton betekent dit dat hij het alles uit
de huidige auto moet halen, terwijl hij tegelijkertijd moet
voorbereiden op het volgende tijdperk in de Formule 1. De
resterende tien races zullen een ware test van zijn veerkracht en
aanpassingsvermogen worden. Op veertigjarige leeftijd kan Hamilton
putten uit de ervaring van eerdere moeilijke seizoenen, zoals 2011,
waarin hij eveneens op zoek moest naar hernieuwde focus. De vraag
is nu of hij deze uitdaging kan ombuigen in een fundament voor
succes bij Ferrari. Of blijft 2025 het moeilijkste jaar uit zijn
carrière?