Red Bull wijzigt auto Verstappen voor GP op Zandvoort

De Formule 1 keert na de zomerstop terug op het circuit van
Zandvoort voor de Grand Prix van Nederland. Maar door de verplichte
sluiting van de fabrieken is het onwaarschijnlijk dat er grote
updates worden geïntroduceerd. Daarbij spelen ook de kenmerken van
het circuit in de Noord-Hollandse duinen een rol, want de kans is
groot dat de afstellingen van twee eerdere races, op aerodynamisch
en dynamisch gebied, opnieuw worden ingezet. We verwijzen daarbij
naar de GP's van Oostenrijk en Hongarije. Het eerste circuit wordt
gekenmerkt door een medium tot hoog niveau van downforce, en het
tweede circuit heeft een hoog niveau van downforce. De afstelling
voor Zandvoort zal dus een soort mix worden. Met name Ferrari zal
naar verluidt een specifieke combinatie van deze twee configuraties
toepassen. Daarmee probeert het team niet alleen downforce via de
vleugels te genereren, maar vooral ook een nauwkeurige dynamische
balans te bereiken, met specifieke aandacht voor bepaalde delen van
het Nederlandse circuit die worden beschouwd als sleutelpunten om
de performance van de SF-25 tot uiting te brengen. Men zou kunnen
concluderen dat de nadruk op de voertuigdynamiek het logische
gevolg is van wat we tijdens de race in Hongarije hebben gezien. We
willen hiermee zeggen dat een verhoging van de bandenspanning
tijdens de laatste stint in Boedapest heeft aangetoond dat, ondanks
de introductie van de nieuwe achterwielophanging sinds de GP van
België, er geen goede setup werd gekozen om de slijtage van de
'plank' onder de auto gedurende de hele race onder controle te
houden. Er schijnt een grondige analyse te zijn uitgevoerd van wat
er dat weekend is gebeurd. In Zandvoort zouden er gerichte
tegenmaatregelen genomen moeten worden om te voorkomen dat de
effectiviteit van de nieuwe ophanging op dynamisch niveau teniet
wordt gedaan. Ook Red Bull presteerde in Hongarije ondermaats. De
oorzaken hiervan waren uiteraard anders dan die van Ferrari, maar
ze vertoonden wel enige gelijkenis, aangezien ze te maken hadden
met de balans van de RB21. In Nederland zal het team uit Milton
Keynes kleine updates introduceren die verband houden met de
verdeling van de aerodynamische belasting. Het doel is om de auto
minder ondersturend te maken dan in de laatste races, en dus
wendbaarder te maken op het krappe circuit van Zandvoort.

Top Headlines

Oudere Top Headlines