Waarom Verstappen ook regen niet meer als voordeel ziet

Max Verstappen en regen, er leek geen betere combinatie te zijn in
de Formule 1. Want wie kan zich niet de masterclasses van de
Nederlander in Duitsland 2019 en Brazilië 2024 voor de geest halen?
Om maar niet te spreken over de meesterlijke race die hij in 2016
in Brazilië reed, door iedereen versteld te laten staan van zijn
kunsten in de zeer verraderlijke omstandigheden. Hoe anders is het
in 2025. In Australië maximaliseerde hij nog zijn resultaat met P2,
maar hij kon het de uiteindelijke winnaar Lando Norris niet écht
lastig maken in de omstandigheden die toch op het lijf zijn
geschreven van de 27-jarige coureur. In de sprintrace in Miami kon
hij het ook niet bolwerken tegen de McLaren-coureurs, waarna
Verstappen in Silverstone zelfs spinde na een herstart. Dat hebben
we toch al een hele tijd niet gezien in regenachtige condities, al
moet wel worden gezegd dat de Nederlander met een zeer weinig
downforce reed. Daar waar succes in de regen in het verleden min of
meer een zekerheidje was, is dat dit jaar dus zeker niet het geval.
Dat heeft voor een heel groot deel ook met McLaren te maken.
Verstappen stipte in België al aan waar dat in zit. "McLaren heeft
helaas wel wat gevonden wat betreft de bandenslijtage. En dat zie
je in de regen nog veel meer. Want elke keer dat we dit jaar in de
regen hebben geracet, hebben we niet echt een kans gehad." Trucje
Vooral die tweede zin is interessant. De intermediates, die nog
zachter zijn dan de zachtste droogweerband, oververhitten vrij snel
bij vrijwel het gehele Formule 1-veld, behalve bij McLaren. Het
team uit Woking weet de banden simpelweg langer overeind te houden
en kan zo een enorme voorsprong pakken. En dus niet alleen als het
droog is, want de grote winst wordt ook geboekt in de natte
omstandigheden. Verstappen gaf al aan dat Red Bull daaraan moet
werken, maar het lijkt nog niet goed genoeg te zijn.  McLaren
managet de bandentemperatuur beter door een innovatief trucje in de
binnenste remtrommels, waar een soort micronetwerk van PCM (Phase
Changing Materials, materialen met veranderende fases, red.) in is
verwerkt. Het team uit Woking kan daardoor de temperatuur in de
remmen en in de banden beter onder controle houden en zodoende is
er ook minder slijtage, iets wat met de nog zachtere intermediates
dus nog meer naar voren komt. In Zandvoort wacht Verstappen dan ook
een zeer grote uitdaging. De weersvoorspelling is ten opzichte van
vrijdag zelfs nog iets verslechterd. Op de vrijdag wordt nu 7
millimeter regen voorspeld, gevolgd door 12 en 13 millimeter op de
zaterdag en zondag. Bovendien speelt de wind op alle drie de dagen
een zeer grote rol met windkracht vijf overdag. En dus zal McLaren,
zoals wel vaker dit jaar, als favoriet het weekend ingaan. Al weet
je natuurlijk nooit wat Verstappen kan doen in zijn
omstandigheden...

Top Headlines

Oudere Top Headlines