De vijf beste F1-coureurs van de eerste seizoenhelft
Er is de afgelopen veertien F1-races veel gebeurd op het circuit.
McLaren domineert het seizoen, terwijl Red Bull een duikvlucht in
de rangorde heeft gemaakt. Verder is de strijd in het middenveld
ongekend spannend en maken de rookies een goede indruk. Maar wie
maakten er het meeste indruk in de eerste seizoenshelft, dat is de
vraag. Deze top 5 geeft daar antwoord op. Belangrijk om te
vermelden is dat deze lijst geen reflectie is van de WK-stand. De
lijst is samengesteld op basis van de mening van de redactie van
RacingNews365 en wat de coureurs over de eerste veertien races voor
elkaar hebben gekregen in vergelijking tot hun machine en
teamgenoot. We beginnen eerst met een paar eervolle vermeldingen.
Coureurs die een goede indruk achter hebben gelaten, maar het net
niet tot de top vijf hebben geschopt. Dit zijn Alexander Albon en
Isack Hadjar. Zij kunnen in potentie gezien worden als de nummers 6
en 7 op de lijst. 5 - Charles Leclerc We beginnen de top 5
natuurlijk met de nummer 5. Volgens RacingNews365 is deze plek voor
Charles Leclerc bestemd. De Monegask kent een prima seizoen, zeker
vergeleken met teamgenoot en zevenvoudig wereldkampioen Lewis
Hamilton. Leclerc heeft het voordeel dat hij het 'kind van de
Scuderia' is. Het weet het beste van het oversturende karakter van
de SF-25 te maken. Na veertien races staat Leclerc op de vijfde
plek in het kampioenschap, met een overbrugbare achterstand op Max
Verstappen en George Russell. De Monegask pakte op de Hungaroring
zijn eerste pole van het seizoen en wist verder ook 5 keer op het
podium te eindigen. De beste graadmeter voor een coureur is echter
het onderlinge resultaat ten opzichte van zijn teamgenoot. Ook hier
komt Leclerc goed uit de verf. In de kwalificatie is het 10-4 voor
de Monegask, in de race staat het zelfs 11-2. 4 - George Russell De
vierde plaats op de lijst is gereserveerd voor George Russell. De
Brit is niet bepaald geliefd onder de meeste Nederlandse Formule
1-fans, maar dat neemt niet weg dat hij bezig is met opnieuw een
heel goed seizoen. Russell draagt het team van Mercedes niet zo
extreem als Max Verstappen dat bij Red Bull doet, maar zijn 172
punten tegenover de 64 van rookie Kimi Antonelli laat toch zien
welk aandeel hij in het succes van de Zilverpijlen heeft. Daarnaast
is Russell een van de slechts vier coureurs die dit seizoen een
Grand Prix wist te winnen, namelijk de GP van Canada. Naast zijn
overwinning, wist de Brit ook één poleposition te pakken en hij
eindigde zes keer op het podium. Dankzij deze cijfers doet Russell
nog altijd mee in de strijd om de derde plaats in het
wereldkampioenschap en staat Mercedes momenteel nog derde bij de
constructeurs. 3 - Lando Norris Lando Norris eindigt op de derde
plaats in deze ranglijst. Norris is de enige coureur op deze lijst
die achter zijn teamgenoot staat in de WK-stand, maar het verschil
tussen hem en Oscar Piastri is na veertien races bijna
verwaarloosbaar. De Australiër lijkt het op gevoel een stuk beter
te doen dan zijn teamgenoot, maar wanneer je naar de cijfers kijkt,
valt dat reuze mee. Piastri heeft een klein voordeel in
kwalificaties (8-6), maar beide coureurs eindigden even vaak voor
de ander in de races (7-7). Ook won de Australiër één Grand Prix
meer dan de Brit (6 om 5). Dit alles resulteert in een verschil van
negen punten in de WK-stand, iets wat binnen een weekend al weer
weggepoetst kan zijn. De reden dat Norris als de mindere van de
twee coureurs wordt gezien dit seizoen, ligt hem vooral in de
foutjes die zijn gemaakt. Norris heeft een aantal keer teveel van
de MCL39 gevraagd in de kwalificatie, waardoor hij Piastri teveel
makkelijke kansen gaf om uit te lopen in het kampioenschap. En dan
is er nog de olifant in de kamer, de crash tijdens de GP van
Canada. 2 - Max Verstappen De nummers 1 en 2 op deze lijst hadden
net zo makkelijk omgedraaid kunnen worden. Toch is de keuze
gevallen om Max Verstappen op plaats 2 te zetten. De Nederlander
kent niet het beste seizoen, maar hem treft totaal geen blaam. De
RB21 lijkt de beginnende structurele problemen van de RB20 over te
hebben genomen. De afgelopen paar races lijken deze problemen net
wat meer aan het licht te komen, met de GP van Hongarije als
voorlopige dieptepunt. Toch zijn we het begin van het seizoen van
de Nederlander niet vergeten. Verstappen is regelmatig de luis in
de McLaren-pels geweest. Dit resulteerde in vier polepositions,
twee overwinningen en vijf podiumplaatsen. En dat alles doet
Verstappen, terwijl zijn teamgenoten alle zeilen moeten bijzetten
om überhaupt punten te pakken. In de WK-stand staat Verstappen
voorlopig nog derde met 187 punten. De McLarens zijn gevlogen,
terwijl Russell en Leclerc hem in de nek hijgen. De vraag is dus
vooral of Verstappen aan het einde van 2025 op het FIA-gala zal
moeten verschijnen. Mocht de Nederlander zijn RB21 naar de derde
plaats in het WK slepen, dan kan er gesproken worden van een
wereldprestatie. Als dat niet lukt, kan er nog steeds gezegd worden
dat Verstappen de absolute maximum uit de auto gehaald heeft. 1 -
Oscar Piastri Met Max Verstappen op de tweede plaats, kon er
eigenlijk nog maar één coureur op de eerste plaats staan. Wie
anders dan WK-leider Oscar Piastri. De Australiër lijkt moeiteloos
de overstap te hebben gemaakt van gevaarlijke uitdager tot
titelfavoriet. De fout die Piastri maakte tijdens de openingsrace
in Melbourne, is voorlopige zijn enige smet op een verder bijna
feilloos seizoen. In de 13 races na de GP van Australië wist
Piastri 32 punten meer te pakken dan Norris. Ondanks het kleine
verschil met zijn teamgenoot in de WK-stand zien veel mensen
Piastri als dé favoriet om wereldkampioen te worden. En dat terwijl
Norris de meer ervaren coureur van de twee is. Het is soms moeilijk
voor te stellen dat Piastri pas 60 Grand Prix-starts achter zijn
naam heeft staan, gezien de volwassen, koelbloedige manier waarop
hij raceweekend na raceweekend afwerkt. Of Piastri die
koelbloedigheid kan vasthouden wanneer de inzet écht groot wordt,
moet nog blijken, maar vooralsnog maakt Piastri de beste indruk van
alle coureurs op de Formule 1-grid.
McLaren domineert het seizoen, terwijl Red Bull een duikvlucht in
de rangorde heeft gemaakt. Verder is de strijd in het middenveld
ongekend spannend en maken de rookies een goede indruk. Maar wie
maakten er het meeste indruk in de eerste seizoenshelft, dat is de
vraag. Deze top 5 geeft daar antwoord op. Belangrijk om te
vermelden is dat deze lijst geen reflectie is van de WK-stand. De
lijst is samengesteld op basis van de mening van de redactie van
RacingNews365 en wat de coureurs over de eerste veertien races voor
elkaar hebben gekregen in vergelijking tot hun machine en
teamgenoot. We beginnen eerst met een paar eervolle vermeldingen.
Coureurs die een goede indruk achter hebben gelaten, maar het net
niet tot de top vijf hebben geschopt. Dit zijn Alexander Albon en
Isack Hadjar. Zij kunnen in potentie gezien worden als de nummers 6
en 7 op de lijst. 5 - Charles Leclerc We beginnen de top 5
natuurlijk met de nummer 5. Volgens RacingNews365 is deze plek voor
Charles Leclerc bestemd. De Monegask kent een prima seizoen, zeker
vergeleken met teamgenoot en zevenvoudig wereldkampioen Lewis
Hamilton. Leclerc heeft het voordeel dat hij het 'kind van de
Scuderia' is. Het weet het beste van het oversturende karakter van
de SF-25 te maken. Na veertien races staat Leclerc op de vijfde
plek in het kampioenschap, met een overbrugbare achterstand op Max
Verstappen en George Russell. De Monegask pakte op de Hungaroring
zijn eerste pole van het seizoen en wist verder ook 5 keer op het
podium te eindigen. De beste graadmeter voor een coureur is echter
het onderlinge resultaat ten opzichte van zijn teamgenoot. Ook hier
komt Leclerc goed uit de verf. In de kwalificatie is het 10-4 voor
de Monegask, in de race staat het zelfs 11-2. 4 - George Russell De
vierde plaats op de lijst is gereserveerd voor George Russell. De
Brit is niet bepaald geliefd onder de meeste Nederlandse Formule
1-fans, maar dat neemt niet weg dat hij bezig is met opnieuw een
heel goed seizoen. Russell draagt het team van Mercedes niet zo
extreem als Max Verstappen dat bij Red Bull doet, maar zijn 172
punten tegenover de 64 van rookie Kimi Antonelli laat toch zien
welk aandeel hij in het succes van de Zilverpijlen heeft. Daarnaast
is Russell een van de slechts vier coureurs die dit seizoen een
Grand Prix wist te winnen, namelijk de GP van Canada. Naast zijn
overwinning, wist de Brit ook één poleposition te pakken en hij
eindigde zes keer op het podium. Dankzij deze cijfers doet Russell
nog altijd mee in de strijd om de derde plaats in het
wereldkampioenschap en staat Mercedes momenteel nog derde bij de
constructeurs. 3 - Lando Norris Lando Norris eindigt op de derde
plaats in deze ranglijst. Norris is de enige coureur op deze lijst
die achter zijn teamgenoot staat in de WK-stand, maar het verschil
tussen hem en Oscar Piastri is na veertien races bijna
verwaarloosbaar. De Australiër lijkt het op gevoel een stuk beter
te doen dan zijn teamgenoot, maar wanneer je naar de cijfers kijkt,
valt dat reuze mee. Piastri heeft een klein voordeel in
kwalificaties (8-6), maar beide coureurs eindigden even vaak voor
de ander in de races (7-7). Ook won de Australiër één Grand Prix
meer dan de Brit (6 om 5). Dit alles resulteert in een verschil van
negen punten in de WK-stand, iets wat binnen een weekend al weer
weggepoetst kan zijn. De reden dat Norris als de mindere van de
twee coureurs wordt gezien dit seizoen, ligt hem vooral in de
foutjes die zijn gemaakt. Norris heeft een aantal keer teveel van
de MCL39 gevraagd in de kwalificatie, waardoor hij Piastri teveel
makkelijke kansen gaf om uit te lopen in het kampioenschap. En dan
is er nog de olifant in de kamer, de crash tijdens de GP van
Canada. 2 - Max Verstappen De nummers 1 en 2 op deze lijst hadden
net zo makkelijk omgedraaid kunnen worden. Toch is de keuze
gevallen om Max Verstappen op plaats 2 te zetten. De Nederlander
kent niet het beste seizoen, maar hem treft totaal geen blaam. De
RB21 lijkt de beginnende structurele problemen van de RB20 over te
hebben genomen. De afgelopen paar races lijken deze problemen net
wat meer aan het licht te komen, met de GP van Hongarije als
voorlopige dieptepunt. Toch zijn we het begin van het seizoen van
de Nederlander niet vergeten. Verstappen is regelmatig de luis in
de McLaren-pels geweest. Dit resulteerde in vier polepositions,
twee overwinningen en vijf podiumplaatsen. En dat alles doet
Verstappen, terwijl zijn teamgenoten alle zeilen moeten bijzetten
om überhaupt punten te pakken. In de WK-stand staat Verstappen
voorlopig nog derde met 187 punten. De McLarens zijn gevlogen,
terwijl Russell en Leclerc hem in de nek hijgen. De vraag is dus
vooral of Verstappen aan het einde van 2025 op het FIA-gala zal
moeten verschijnen. Mocht de Nederlander zijn RB21 naar de derde
plaats in het WK slepen, dan kan er gesproken worden van een
wereldprestatie. Als dat niet lukt, kan er nog steeds gezegd worden
dat Verstappen de absolute maximum uit de auto gehaald heeft. 1 -
Oscar Piastri Met Max Verstappen op de tweede plaats, kon er
eigenlijk nog maar één coureur op de eerste plaats staan. Wie
anders dan WK-leider Oscar Piastri. De Australiër lijkt moeiteloos
de overstap te hebben gemaakt van gevaarlijke uitdager tot
titelfavoriet. De fout die Piastri maakte tijdens de openingsrace
in Melbourne, is voorlopige zijn enige smet op een verder bijna
feilloos seizoen. In de 13 races na de GP van Australië wist
Piastri 32 punten meer te pakken dan Norris. Ondanks het kleine
verschil met zijn teamgenoot in de WK-stand zien veel mensen
Piastri als dé favoriet om wereldkampioen te worden. En dat terwijl
Norris de meer ervaren coureur van de twee is. Het is soms moeilijk
voor te stellen dat Piastri pas 60 Grand Prix-starts achter zijn
naam heeft staan, gezien de volwassen, koelbloedige manier waarop
hij raceweekend na raceweekend afwerkt. Of Piastri die
koelbloedigheid kan vasthouden wanneer de inzet écht groot wordt,
moet nog blijken, maar vooralsnog maakt Piastri de beste indruk van
alle coureurs op de Formule 1-grid.