Gevangenisbewaker treiterde Jordan-coureur om opvolger Schumacher: "Je kan hier blijven"

De Formule 1-carrière van Bertrand Gachot zat in de lift. De in
Luxemburg geboren coureur die zowel onder de Franse als Belgische
nationaliteit racete, kreeg na seizoenen bij Onyx en Coloni
eindelijk de kans om zich te bewijzen in een degelijk team, Jordan.
Het seizoen begon nog moeilijk met een reeks uitvalbeurten, maar
halverwege het seizoen wist hij drie keer in de punten te finishen.
Gachot kreeg complimenten over de manier waarop hij zijn meer
ervaren teamgenoot Andrea de Cesaris kon bijbenen. De experts zagen
eindelijk het talent van de nog jonge coureur. Het begin van een
succesvol verhaal leek aanstaande, maar alles veranderde plotseling
toen hij voor de rechtbank moest verschijnen. Aan het einde van
1990 raakte Gachot namelijk betrokken wij een typisch geval van
agressie op de weg. Al haastend op weg naar een vergadering met
Jordan en toekomstig sponsor 7UP reed Gachot achterop een Londense
taxichauffeur. Een handgemeen volgde, waarbij Gachot aan zijn
stropdas werd getrokken. Gachot spoot, op zijn beurt, traangas in
het gezicht van de chauffeur. Uit zelfverdediging, zo zei hij
zelf.  De rechter ging echter niet mee in het verhaal van de
coureur en een veroordeling volgt. Gachot moest 18 maanden de cel
in en zo werd de rijzende ster een vallende ster.  Treiterende
gevangenisbewaker In de gevangenis werd Gachot op de hoogte
gehouden van wat er in de Formule 1 speelde door een
gevangenisbewaker. Hier hoorde hij over zijn vervanger: Michael
Schumacher. De jonge Duitser imponeerde het complete F1-circus door
zijn Jordan op P7 te kwalificeren. En dat zonder enige ervaring. 
De bewaker maakte er een hobby van om Gachot te plagen over het
succes van zijn vervanger: "Hij zei: 'Die nieuwe gast is zo goed.
Ze hebben je niet meer nodig. Je kunt hier blijven'", vertelde
Gachot in Beyond the Grid . Dat was overigens niet de enige keer
dat Gachot het geplaag van de bewaker te verduren kreeg. "Elke keer
dat hij de deur opende, deed hij het geluid van een Formule 1-auto
na", aldus Gachot. Na twee maanden werd hij vroegtijdig
vrijgelaten. Hij dacht dat hij daardoor zijn zitje bij Jordan terug
zou krijgen, maar niets bleek minder waar. Alessandro Zanardi was
inmiddels de tweede coureur van het team; voor Gachot was geen
plaats meer. In zijn zoektocht naar een nieuw stoeltje kwam hij
terecht bij het worstelende Larousse, maar hij wist zich niet te
kwalificeren voor de afsluitende GP van Australië. In 1992 wist
Gachot nog één keer in de punten te eindigen met een zesde plaats
tijdens de Grand Prix van Monaco. Gachot verdween na 1992 uit de
Formule 1, maar keerde in 1994 terug bij het nieuwe team van
Pacific, waar hij zelf aandeelhouder van was.  Bijzondere terugkeer
in F1 Gachot was duidelijk sneller dan teamgenoot en paydriver Paul
Belmondo. Toch wist hij zich maar voor 5 van de 16 races te
kwalificeren. Wanneer hij de startgrid wel haalde, viel hij
vervolgens uit.  In 1995 werd het niet beter. De Pacific was de
langzaamste en meest onbetrouwbare auto van de grid. Halverwege het
seizoen werd hij vervangen door twee andere paydrivers: Giovanni
Lavaggi en Jean-Denis Delatraz. De laatste drie races van het
seizoen keerde hij terug in de auto. Een achtste plaats in
Australië aan het einde van het seizoen was het beste resultaat van
Gachot bij Pacific.  Dit was gelijk ook zijn laatste race in de
Formule 1, waardoor er een einde kwam aan een veelbelovende
carrière die neergeslagen werd door één moment, een handgemeen met
een taxichauffeur in Londen.  In 1997 stopte Gachot met racen en
hij werd een paar jaar later eigenaar van Hype Energy Drinks. In
2015 leidde dit tot een hereniging met de Formule 1-wereld, toen
het bedrijf hoofdsponsor van Force India werd, nota bene het team
dat ontstond nadat Jordan ophield te bestaan (eerst ging het nog
door het leven als Midland en Spyker). Vandaag de dag is Gachot nog
altijd CEO van het bedrijf. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines