Ambitieuze Gasly gaat in op relatie met Briatore: "Hij kent geen grenzen"
Flavio Briatore kende grote successen in de koningsklasse van de
autosport. Als teambaas van Benetton en later Renault, zag hij zijn
coureurs tot vier keer toe wereldkampioen worden: Michael
Schumacher in 1994 en 1995 en Fernando Alonso in 2005 en 2006. De
successen nemen niet weg dat de carrière van Briatore ook de nodige
controverse kende. Benetton werd in 1994 meerdere keren beschuldigd
van valsspelen. Het team zou elektronische hulpmiddelen voor de
coureurs in de auto hebben en sjoemelde daarnaast met de
brandstofpomp. Het laatste resulteerde in de befaamde pitstopbrand
van Jos Verstappen. In 2008 was daar ook nog crashgate. Briatore en
hoofdengineer Pat Symonds vroegen aan Nelson Piquet Jr. om de auto
expres te crashen om een safety car op de baan te krijgen, waardoor
Alonso de race kon winnen. Een jaar later werd Piquet Jr.
ontslagen. Als reactie daarop vertelde de Braziliaan het hele
verhaal. Het leidde tot een ongekend schandaal. Briatore en Symonds
werden geschorst voor het leven, al werd deze straf later
teruggetrokken. Toch verdween Briatore uit de Formule 1, totdat
hij in mei 2024 ineens weer opdook bij Alpine. Inmiddels vervult de
Italiaan de rol van adviseur voor het vanuit Enstone opererende
team. Geen grenzen Pierre Gasly is bezig met zijn derde jaar bij
Alpine. Hij zag van dichtbij hoe Briatore terugkeerde bij het team.
In gesprek met RacingNews365 spreekt hij zich uit over zijn
initiële kennismaking met de flamboyante teambaas. "Ik moet
zeggen... De media kan waarschijnlijk meer verhalen over hem
vertellen, aangezien ik hem pas een jaar geleden heb leren kennen.
Het duurt even voordat je bekend wordt met elkaar persoonlijkheden.
In het begin was alles gericht op prestaties op de baan." "Nu we
wat meer met elkaar gewerkt hebben, leren we elkaar steeds beter
kennen. Hij nodigde me uit op zijn boot en daar bracht ik wat tijd
met hem door. Hij vertelde mij wat de visie van hem was voor het
team, en wat hij wilde bereiken." De ambities van Briatore zijn
volgens Gasly behoorlijk groot. De Fransman gaat daar graag in mee:
"Flavio is een zeer succesvolle ondernemer en heeft veel
F1-ervaring. Het is een echte leider." "Uiteindelijk wil ik ook
gewoon winnen. Daar gaat het voor mij om. Ik wil aan het einde van
mijn carrière kunnen zeggen dat ik meestreed om overwinningen, en
niet alleen dat ik heb meegedaan. Ik wil een team opbouwen dat me
een auto kan geven waarmee ik voor overwinningen kan gaan."
"Sommige andere teams willen dat natuurlijk ook, maar kunnen
maximaal voor een plek bovenin het middenveld gaan. Flavio heeft
geen plafond. Er zijn geen grenzen voor hem. Hij is enorm betrokken
bij de Formule 1 en doet zijn uiterste best om het team terug naar
de top te brengen, net zoals hij jaren geleden deed. De tijden
veranderen natuurlijk, maar daar is hij zich heel bewust van."
Wachten op 2026 Het aantrekken van Briatore gaat gepaard met de
nodige veranderingen binnen het team, vooral in de werkwijze. Gasly
kijkt met veel tevredenheid naar dat proces: "Ik zou me zorgen
maken als er niks zou veranderen, want we staan er momenteel niet
goed voor. Maar we hebben geweldig personeel en we trekken extra
sleutelfiguren aan voor in de fabriek." "We gaan een tijd met
gloednieuwe reglementen tegemoet en hebben het geluk dat we komend
jaar veel windtunneltijd gaan krijgen, als de stand blijft zoals
die is. Daarnaast wisselen we van motorleverancier. Het zal wat
tijd kosten om ons daaraan aan te passen, maar we staan er prima
voor." Gasly kan daarom niet wachten tot het 2026 is: "Ik zal
mezelf nog door 2025 moeten slepen en mijn motivatie hoog houden.
Wanneer ik een stuur in mijn handen heb, dan moet ik gewoon doen
wat ik kan. Het wordt een kwestie van persoonlijke doelen stellen
en behalen, terwijl we ondertussen het team opbouwen voor volgend
jaar, in de hoop dat we dan om top 5-resultaten of zelfs podiums en
overwinningen kunnen strijden."
autosport. Als teambaas van Benetton en later Renault, zag hij zijn
coureurs tot vier keer toe wereldkampioen worden: Michael
Schumacher in 1994 en 1995 en Fernando Alonso in 2005 en 2006. De
successen nemen niet weg dat de carrière van Briatore ook de nodige
controverse kende. Benetton werd in 1994 meerdere keren beschuldigd
van valsspelen. Het team zou elektronische hulpmiddelen voor de
coureurs in de auto hebben en sjoemelde daarnaast met de
brandstofpomp. Het laatste resulteerde in de befaamde pitstopbrand
van Jos Verstappen. In 2008 was daar ook nog crashgate. Briatore en
hoofdengineer Pat Symonds vroegen aan Nelson Piquet Jr. om de auto
expres te crashen om een safety car op de baan te krijgen, waardoor
Alonso de race kon winnen. Een jaar later werd Piquet Jr.
ontslagen. Als reactie daarop vertelde de Braziliaan het hele
verhaal. Het leidde tot een ongekend schandaal. Briatore en Symonds
werden geschorst voor het leven, al werd deze straf later
teruggetrokken. Toch verdween Briatore uit de Formule 1, totdat
hij in mei 2024 ineens weer opdook bij Alpine. Inmiddels vervult de
Italiaan de rol van adviseur voor het vanuit Enstone opererende
team. Geen grenzen Pierre Gasly is bezig met zijn derde jaar bij
Alpine. Hij zag van dichtbij hoe Briatore terugkeerde bij het team.
In gesprek met RacingNews365 spreekt hij zich uit over zijn
initiële kennismaking met de flamboyante teambaas. "Ik moet
zeggen... De media kan waarschijnlijk meer verhalen over hem
vertellen, aangezien ik hem pas een jaar geleden heb leren kennen.
Het duurt even voordat je bekend wordt met elkaar persoonlijkheden.
In het begin was alles gericht op prestaties op de baan." "Nu we
wat meer met elkaar gewerkt hebben, leren we elkaar steeds beter
kennen. Hij nodigde me uit op zijn boot en daar bracht ik wat tijd
met hem door. Hij vertelde mij wat de visie van hem was voor het
team, en wat hij wilde bereiken." De ambities van Briatore zijn
volgens Gasly behoorlijk groot. De Fransman gaat daar graag in mee:
"Flavio is een zeer succesvolle ondernemer en heeft veel
F1-ervaring. Het is een echte leider." "Uiteindelijk wil ik ook
gewoon winnen. Daar gaat het voor mij om. Ik wil aan het einde van
mijn carrière kunnen zeggen dat ik meestreed om overwinningen, en
niet alleen dat ik heb meegedaan. Ik wil een team opbouwen dat me
een auto kan geven waarmee ik voor overwinningen kan gaan."
"Sommige andere teams willen dat natuurlijk ook, maar kunnen
maximaal voor een plek bovenin het middenveld gaan. Flavio heeft
geen plafond. Er zijn geen grenzen voor hem. Hij is enorm betrokken
bij de Formule 1 en doet zijn uiterste best om het team terug naar
de top te brengen, net zoals hij jaren geleden deed. De tijden
veranderen natuurlijk, maar daar is hij zich heel bewust van."
Wachten op 2026 Het aantrekken van Briatore gaat gepaard met de
nodige veranderingen binnen het team, vooral in de werkwijze. Gasly
kijkt met veel tevredenheid naar dat proces: "Ik zou me zorgen
maken als er niks zou veranderen, want we staan er momenteel niet
goed voor. Maar we hebben geweldig personeel en we trekken extra
sleutelfiguren aan voor in de fabriek." "We gaan een tijd met
gloednieuwe reglementen tegemoet en hebben het geluk dat we komend
jaar veel windtunneltijd gaan krijgen, als de stand blijft zoals
die is. Daarnaast wisselen we van motorleverancier. Het zal wat
tijd kosten om ons daaraan aan te passen, maar we staan er prima
voor." Gasly kan daarom niet wachten tot het 2026 is: "Ik zal
mezelf nog door 2025 moeten slepen en mijn motivatie hoog houden.
Wanneer ik een stuur in mijn handen heb, dan moet ik gewoon doen
wat ik kan. Het wordt een kwestie van persoonlijke doelen stellen
en behalen, terwijl we ondertussen het team opbouwen voor volgend
jaar, in de hoop dat we dan om top 5-resultaten of zelfs podiums en
overwinningen kunnen strijden."