FIA voert wijziging door op Circuit Zandvoort voor GP Nederland
De Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort was een van de
races waar de snelheid in de pitstraat nog op 60 kilometer per uur
lag, maar dat gaat voor de komende editie veranderen. De FIA heeft
namelijk besloten om de snelheid te verhogen naar 80 kilometer per
uur. Eerder werd er al gemeld dat de FIA dit jaar al wilde
ingrijpen in Zandvoort en Singapore en dat is voor het circuit in
de Noord-Hollandse duinen dus gebeurd. De aanpassing zou het
aantrekkelijker kunnen maken voor de teams om meerdere pitstops te
maken, waardoor ook de strategische dynamiek wordt veranderd.
Bandenleverancier Pirelli heeft het besluit van de FIA naar buiten
gebracht, maar er is meer gedaan om de strategische opties te
vergroten. "Voor de race in Nederland heeft Pirelli gekozen voor
zachtere compounds dan vorig jaar. De teams kunnen kiezen uit de C2
als harde band, de C3 als medium en de C4 als zachte band, terwijl
in 2024 de beschikbare compounds de C1, C2 en C3 waren", aldus de
bandengigant. "Deze beslissing, genomen in samenwerking met de FIA
en de promotor van het kampioenschap, heeft als doel de kans op een
strategie met twee pitstops te vergroten, in plaats van slechts één
pitstop, wat de overheersende keuze was sinds deze race in 2022
weer op de kalender kwam", zo valt er verder te lezen, waarna de
bandenleverancier uitleg geeft over de verhoging van de snelheid in
de pitstraat. "Een verdere stap in deze richting vloeit voort uit
het besluit van de FIA om de snelheidslimiet in de pitstraat te
verhogen van 60 naar 80 kilometer per uur, waardoor de tijd die
nodig is voor een pitstop wordt verkort. Volgens simulaties van de
teams is een eenstopper nog steeds het snelst, deels omdat inhalen
op Zandvoort notoir moeilijk is, met zeer weinig rechte stukken
behalve het rechte stuk (op start/finish), in combinatie met het
feit dat het hele circuit vrij smal is."
races waar de snelheid in de pitstraat nog op 60 kilometer per uur
lag, maar dat gaat voor de komende editie veranderen. De FIA heeft
namelijk besloten om de snelheid te verhogen naar 80 kilometer per
uur. Eerder werd er al gemeld dat de FIA dit jaar al wilde
ingrijpen in Zandvoort en Singapore en dat is voor het circuit in
de Noord-Hollandse duinen dus gebeurd. De aanpassing zou het
aantrekkelijker kunnen maken voor de teams om meerdere pitstops te
maken, waardoor ook de strategische dynamiek wordt veranderd.
Bandenleverancier Pirelli heeft het besluit van de FIA naar buiten
gebracht, maar er is meer gedaan om de strategische opties te
vergroten. "Voor de race in Nederland heeft Pirelli gekozen voor
zachtere compounds dan vorig jaar. De teams kunnen kiezen uit de C2
als harde band, de C3 als medium en de C4 als zachte band, terwijl
in 2024 de beschikbare compounds de C1, C2 en C3 waren", aldus de
bandengigant. "Deze beslissing, genomen in samenwerking met de FIA
en de promotor van het kampioenschap, heeft als doel de kans op een
strategie met twee pitstops te vergroten, in plaats van slechts één
pitstop, wat de overheersende keuze was sinds deze race in 2022
weer op de kalender kwam", zo valt er verder te lezen, waarna de
bandenleverancier uitleg geeft over de verhoging van de snelheid in
de pitstraat. "Een verdere stap in deze richting vloeit voort uit
het besluit van de FIA om de snelheidslimiet in de pitstraat te
verhogen van 60 naar 80 kilometer per uur, waardoor de tijd die
nodig is voor een pitstop wordt verkort. Volgens simulaties van de
teams is een eenstopper nog steeds het snelst, deels omdat inhalen
op Zandvoort notoir moeilijk is, met zeer weinig rechte stukken
behalve het rechte stuk (op start/finish), in combinatie met het
feit dat het hele circuit vrij smal is."