Zandvoort als unieke blauwdruk in F1: "Dat heeft onze ogen geopend"

Na een lange zomerstop is het komend weekend eindelijk weer tijd
voor een Formule 1 Grand Prix. En het is niet zomaar een race, want
de GP van Nederland op Circuit Zandvoort staat op het programma.
Voordat het circuit in 2021 terugkeerde op de kalender, moest er
nog wel het een en ander worden aangepast. Daar was Dromo, het
bedrijf van CEO Jarno Zaffelli, verantwoordelijk voor. "Ik zeg dit
echt niet alleen omdat ik nu met een Nederlander praat. Zandvoort
is voor ons als bedrijf het hoogtepunt in onze carrière geweest,
tot nu toe. Op veel plekken is het zo dat je compromissen moet
sluiten en je aanvankelijke ideeën en ontwerpen wat aangepast
moeten worden. In Zandvoort was dat eigenlijk niet zo. Daar moesten
we vooral rekening houden met de milieueisen en dat soort dingen",
zo vertelt Zaffelli tegenover De Telegraaf . En hij reist af
richting Zandvoort om het lokale onderhoudsteam te ondersteunen.
"Dan gaat het vaak om details, of om werkzaamheden die benodigd
zijn na bijvoorbeeld een crash. Deze week passen we een paar
cosmetische dingen aan richting bocht 6. De huidige Formule
1-auto's gaan tegenwoordig crazy fast in dat gedeelte." Banking
Bovendien is Zaffelli ingehuurd om het gloednieuwe stratencircuit
in Madrid te ontwerpen en te bouwen. "Onze rol bestaat uit het
ontwerpen en begeleiden van de bouw van de gehele faciliteit. Alles
verloopt wat dat betreft volgens schema en ik weet zeker dat het op
tijd af is. Maar een evenement gaat om meer dan een circuit. Over
de organisatie zelf kan ik weinig zeggen, maar de werkzaamheden wat
de baan zelf betreft verlopen voorspoedig." De CEO van Dromo
vervolgt: "In Madrid hoopten we op een banking van 34 graden in
bocht 12. Dat was de intentie, maar bleek helaas niet mogelijk. De
FIA vond dat uit veiligheidsoverwegingen niet verstandig, omdat er
geen mogelijkheid is om de baan te testen voordat er wordt geracet
met compleet verschillende auto’s in 2026. Dus nu wordt het een
hellingshoek van 14 graden." Zodoende blijft Zandvoort op dat
gebied uniek. "We wilden het in Madrid eigenlijk nóg extremer
aanpakken, maar dat kon helaas niet. Maar het moge duidelijk zijn
dat Zandvoort onze ogen heeft geopend. Ik denk dat het op een
bepaald moment mogelijk wordt om iets steiler te ontwerpen dan we
in Zandvoort zien, maar dat duurt denk ik nog wel een paar jaar",
aldus de Italiaan, die tot slot mooie woorden over heeft voor ons
kleine kikkerlandje. "Ik kom sowieso graag in Nederland. Mijn
dochters zien jullie land nu als hun tweede thuis. Ook als de
Formule 1 is verdwenen, blijven we hier komen. We zijn er heel
trots op wat er in Zandvoort is neergezet en dat wij daar aan mee
hebben kunnen helpen. Kan je je de regenrace van twee jaar geleden
nog herinneren? Fernando Alonso stapte uit de auto en het eerste
wat hij zei was: 'Kunnen we nog een race doen?' Een betere recensie
is er niet denkbaar."

Top Headlines

Oudere Top Headlines