Halo redt Leclerc na gigantische startcrash

De openingsronde van de Grand Prix van België in 2018 leidde tot
een angstaanjagend moment, waar meer dan duidelijk werd dat de
nieuw geïntroduceerde halo zeer belangrijk was voor de veiligheid
en hoofdbescherming van coureurs. Het incident ontstond toen Nico
Hülkenberg bij de start zijn rempunt miste en met hoge snelheid
achterop de McLaren van Fernando Alonso knalde.  Alonso's auto werd
gelanceerd en kwam met een enorme klap bovenop de Alfa Romeo van de
piepjonge Charles Leclerc terecht. De beelden toonden hoe de
voorvleugel en de rechtervoorwielophanging van Alonso’s auto
rakelings langs de cockpit van Leclerc schoten. Gelukkig stapten
alle drie de coureurs ongedeerd uit hun auto's, in het geval van
Leclerc vooral door de halo. Leclerc prijsde zichzelf gelukkig met
de halo na afloop: "Ik weet niet hoe het afgelopen zou zijn zonder
de halo, maar ik ben blij dat hij er was. Ik voelde de impact en
als je de herhalingen ziet, besef je hoe ernstig het had kunnen
aflopen." De halo werd in 2018 verplicht gesteld door de FIA, maar
kreeg aanvankelijk veel kritiek vanwege het uiterlijk. Na dit
incident werd echter duidelijk dat de halo een levensreddende
functie vervult. Toenmalig FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting
benadrukte de effectiviteit van de halo: "Het is niet moeilijk voor
te stellen dat de bandafdrukken anders op de helm van Charles
hadden kunnen zitten. Het zou een wonder zijn als dat zonder halo
niet het geval zou zijn geweest." De FIA voerde later een onderzoek
uit naar de effectiviteit van de halo en concludeerde dat het
systeem in dit specifieke incident cruciaal was voor de veiligheid
van de coureur. Whiting gaf aan dat andere voorgestelde systemen,
zoals de aeroscreen, in dit geval minder effectief zouden zijn
geweest. "Het ongeluk tussen Alonso en Leclerc in België was het
toonbeeld van wat het betekent om de halo in de Formule 1 te
hebben. We geloven dat de aeroscreen geen bescherming voor de
coureur zou hebben geboden." Het incident had niet alleen impact op
de betrokken coureurs, maar ook op andere teamleden en coureurs in
de paddock. Mercedes-teambaas Toto Wolff, die aanvankelijk kritisch
was over de halo, erkende na het incident het belang van het
systeem: "Het had heel slecht kunnen aflopen, maar gelukkig hebben
we de halo..." Later zou de halo nog vaker zijn dienst bewijzen,
met de gigantische crash van Romain Grosjean als beste voorbeeld.
De Fransman vloog tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2020
snoeihard de vangrail in, waarna er brand uitbrak en Grosjean
ternauwernood uit de auto kon ontsnappen. Zonder halo was Grosjean
waarschijnlijk veel zwaarder gewond geraakt door de megaklap met de
vangrail.

Top Headlines

Oudere Top Headlines