'FIA verrast met strenge regels voor 'te snelle' F1-auto's'
De focus van Formule 1-teams wordt langzaam maar zeker volledig
naar 2026 verlegd. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er
nieuwe auto's en motoren. Tot nu toe zijn er echter nog twijfels
over de gloednieuwe krachtbron, en met name over de batterij. In de
beginfase van de ontwikkeling moesten coureurs naar verluidt
terugschakelen in de simulator, omdat de motor te veel vermogen
verloor op de rechte stukken. Die kinderziektes zijn inmiddels
verholpen, maar energiemanagement speelt nog steeds een grote rol.
Coureurs moeten tot in detail uitkienen hoe ze het vermogen
gebruiken om de optimale rondetijd te rijden. Daar komt nu echter
een bijzondere factor bij, want Auto, Motor und Sport meldt dat de
FIA strenge regels gaat instellen voor energiemanagement en
vermogen, die per circuit zouden gaan gelden. Dat heeft met een
aantal zaken te maken. Allereerst zouden de nieuwe auto's veel te
snel zijn voor stratencircuits als Monaco en Singapore. Waar aan
het einde van de tunnel in Monaco nu een topsnelheid van 290
kilometer per uur wordt bereikt, zou dat volgend seizoen zonder
restricties 350 kilometer per uur zijn. Mercedes-teambaas Toto
Wolff liet ook al doorschemeren dat de auto's topsnelheden van 400
kilometer per uur kunnen halen, wat zomaar gevaarlijke situaties
kan opleveren. De FIA zou dan ook hebben besloten om het vermogen
in te perken voor Monaco en Singapore. Dat wordt de Rev1-modus
genoemd, iets dat geldt voor zowel het standaardvermogen als de
override-modus, de vervanger van DRS. Op alle overige circuits mag
de volledige kracht wel worden benut. Opladen Daar houden de regels
naar verluidt echter niet op, want ook het beheer van energie wordt
aan restricties onderworpen. De FIA wil namelijk niet dat de auto's
op de rechte stukken ineens snelheid verliezen en zo een obstakel
voor anderen worden, met onveilige situaties tot gevolg. Zodoende
mag er op 12 van de 24 circuits, waaronder Suzuka, Miami en Spa,
negen megajoules per ronde worden teruggewonnen voor de batterij
tijdens de vrije trainingen, kwalificaties en override-modus. In de
race geldt 8,5 megajoule per ronde. Je kunt het dus ook een beetje
zien als de opslagcapaciteit van een batterij. Er zijn echter ook
circuits waar strenger wordt gekeken naar energiebeheer. Zo mag
momenteel op Zandvoort 8,5 megajoule per ronde worden teruggewonnen
in de kwalificatie, en op Monza is dit nog verder beperkt. Daar
geldt in de kwalificatie 6 megajoule per ronde, al zijn deze
cijfers nog wel onderhevig aan wijzigingen. De FIA bekijkt immers
nog steeds samen met de teams hoe het met de ontwikkeling van de
motoren staat. Tot slot worden er regels ingesteld voor de
override-modus. Zoals gezegd vervangt deze modus de DRS, maar een
coureur mag hem niet overal op het circuit gebruiken. Sterker nog,
per circuit zou er maar één zone komen waar de override-modus mag
worden ingezet. De FIA heeft die zones en afstanden al vastgesteld.
Op Spa-Francorchamps zou het om het rechte stuk op start/finish
gaan, terwijl het in Bahrein alleen op het rechte stuk tussen bocht
13 en 14 mogelijk zou zijn.
naar 2026 verlegd. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er
nieuwe auto's en motoren. Tot nu toe zijn er echter nog twijfels
over de gloednieuwe krachtbron, en met name over de batterij. In de
beginfase van de ontwikkeling moesten coureurs naar verluidt
terugschakelen in de simulator, omdat de motor te veel vermogen
verloor op de rechte stukken. Die kinderziektes zijn inmiddels
verholpen, maar energiemanagement speelt nog steeds een grote rol.
Coureurs moeten tot in detail uitkienen hoe ze het vermogen
gebruiken om de optimale rondetijd te rijden. Daar komt nu echter
een bijzondere factor bij, want Auto, Motor und Sport meldt dat de
FIA strenge regels gaat instellen voor energiemanagement en
vermogen, die per circuit zouden gaan gelden. Dat heeft met een
aantal zaken te maken. Allereerst zouden de nieuwe auto's veel te
snel zijn voor stratencircuits als Monaco en Singapore. Waar aan
het einde van de tunnel in Monaco nu een topsnelheid van 290
kilometer per uur wordt bereikt, zou dat volgend seizoen zonder
restricties 350 kilometer per uur zijn. Mercedes-teambaas Toto
Wolff liet ook al doorschemeren dat de auto's topsnelheden van 400
kilometer per uur kunnen halen, wat zomaar gevaarlijke situaties
kan opleveren. De FIA zou dan ook hebben besloten om het vermogen
in te perken voor Monaco en Singapore. Dat wordt de Rev1-modus
genoemd, iets dat geldt voor zowel het standaardvermogen als de
override-modus, de vervanger van DRS. Op alle overige circuits mag
de volledige kracht wel worden benut. Opladen Daar houden de regels
naar verluidt echter niet op, want ook het beheer van energie wordt
aan restricties onderworpen. De FIA wil namelijk niet dat de auto's
op de rechte stukken ineens snelheid verliezen en zo een obstakel
voor anderen worden, met onveilige situaties tot gevolg. Zodoende
mag er op 12 van de 24 circuits, waaronder Suzuka, Miami en Spa,
negen megajoules per ronde worden teruggewonnen voor de batterij
tijdens de vrije trainingen, kwalificaties en override-modus. In de
race geldt 8,5 megajoule per ronde. Je kunt het dus ook een beetje
zien als de opslagcapaciteit van een batterij. Er zijn echter ook
circuits waar strenger wordt gekeken naar energiebeheer. Zo mag
momenteel op Zandvoort 8,5 megajoule per ronde worden teruggewonnen
in de kwalificatie, en op Monza is dit nog verder beperkt. Daar
geldt in de kwalificatie 6 megajoule per ronde, al zijn deze
cijfers nog wel onderhevig aan wijzigingen. De FIA bekijkt immers
nog steeds samen met de teams hoe het met de ontwikkeling van de
motoren staat. Tot slot worden er regels ingesteld voor de
override-modus. Zoals gezegd vervangt deze modus de DRS, maar een
coureur mag hem niet overal op het circuit gebruiken. Sterker nog,
per circuit zou er maar één zone komen waar de override-modus mag
worden ingezet. De FIA heeft die zones en afstanden al vastgesteld.
Op Spa-Francorchamps zou het om het rechte stuk op start/finish
gaan, terwijl het in Bahrein alleen op het rechte stuk tussen bocht
13 en 14 mogelijk zou zijn.