Verstappen en Red Bull hebben belangrijk voordeel op McLaren

Een aantal jaar geleden introduceerde de Formule 1 nieuwe regels om
het veld dichter bij elkaar te brengen. Een systeem om de
windtunneltijd en computersimulaties te reguleren speelt daarin een
grote rol. Ieder halfjaar wordt op basis van de constructeursstand
bepaald hoe lang de teams maximaal mogen testen in de windtunnel,
zodat ook achterhoedeteams de kans krijgen om sneller terrein goed
te maken. Op 1 juli 2025 is de nieuwe zogenaamde ATR (Aerodynamic
Testing Regulations) ingegaan. McLaren had op dat moment al
duidelijk de leiding bij de constructeurs in handen, waardoor zij
richting 2026 de minste tijd mogen doorbrengen in de windtunnel.
Dat is een zeer belangrijk gegeven nu de reglementen op de schop
gaan en er volledig nieuwe auto’s en motoren worden gebruikt. Max
Verstappen en Red Bull hebben op dat vlak een belangrijk voordeel
ten opzichte van McLaren. Red Bull is door de magere resultaten van
2025 naar plek vier in het constructeurskampioenschap gezakt, met
als gevolg dat ze er 16 uur bij kregen in de windtunnel. Het totaal
van Red Bull komt zo uit op 272, terwijl McLaren het met 224 moet
doen. Zodoende heeft Red Bull meer tijd om de nieuwe auto aan tests
te onderwerpen. Natuurlijk moet dat belangrijke voordeel nog wel in
tastbare resultaten worden omgezet. Rond de gloednieuwe, eigen
krachtbron van Red Bull hangen immers wat vraagtekens, terwijl
McLaren gebruik kan maken van Mercedes-motoren. De Zilverpijlen
worden al lange tijd als grote favorieten voor het nieuwe tijdperk
gezien, mede door hun jarenlange dominantie bij de introductie van
V6-motoren in 2014. Dat Red Bull meer tijd heeft voor tests met
innovaties, snufjes en ideeën, staat echter als een paal boven
water. Bekijk hieronder de windtunneltijd voor het tweede gedeelte
van 2025! Windtunneltijd F1-teams juli - december 2025

Top Headlines

Oudere Top Headlines