GP van Nederland levert miljoenen op
Uit de beschikbare cijfers blijkt dat de GP van Nederland tijdens
de eerste twee edities (van de huidige reeks) in 2021 en 2022 iets
meer dan 9 miljoen euro nettowinst heeft geboekt. In 2023 kwam dat
bedrag uit op 6 miljoen. Daarmee is de GP van Nederland een van de
weinige races op de F1-kalender die nettowinst maakt. Het zijn
knappe cijfers, aangezien de Nederlandse overheid geen bijdrage
levert. De grootste inkomstenbronnen zijn de kaartverkoop en
hospitality- tickets. In 2023 was de kaartverkoop goed voor ruim 38
miljoen euro omzet, terwijl er via de hospitality ruim 35 miljoen
euro in het laatje stroomde. Met deze inkomstenbronnen kon nagenoeg
het hele evenement bekostigd worden. De totale kosten in 2023
bedroegen namelijk ruim 75,5 miljoen euro. De kaartverkoop dit
jaar valt nog enigszins tegen. Er zijn nog altijd tickets
beschikbaar voor vrijdag, zaterdag én zondag. De organisatie is er
echter van overtuigd dat de zaterdag- en zondagtickets nog allemaal
verkocht zullen worden. De afgelopen jaren bleek vooral de vrijdag
een lastige dag te zijn om te tribunes volledig te vullen. De GP
van Nederland zal in 2026 voor het laatst verreden worden. De reden
om niet door te gaan met het organiseren van het evenement is het
financiële risico. Ondanks dat er nu nog zwarte cijfers gedraaid
worden, heeft de organisatie geen vangnet om op terug te vallen,
mocht het financiële plaatje gaan tegenvallen. Met een sprintrace
en een elfde team op de grid in 2026, kan de GP van Nederland er in
ieder geval uitgaan met een klapper.
de eerste twee edities (van de huidige reeks) in 2021 en 2022 iets
meer dan 9 miljoen euro nettowinst heeft geboekt. In 2023 kwam dat
bedrag uit op 6 miljoen. Daarmee is de GP van Nederland een van de
weinige races op de F1-kalender die nettowinst maakt. Het zijn
knappe cijfers, aangezien de Nederlandse overheid geen bijdrage
levert. De grootste inkomstenbronnen zijn de kaartverkoop en
hospitality- tickets. In 2023 was de kaartverkoop goed voor ruim 38
miljoen euro omzet, terwijl er via de hospitality ruim 35 miljoen
euro in het laatje stroomde. Met deze inkomstenbronnen kon nagenoeg
het hele evenement bekostigd worden. De totale kosten in 2023
bedroegen namelijk ruim 75,5 miljoen euro. De kaartverkoop dit
jaar valt nog enigszins tegen. Er zijn nog altijd tickets
beschikbaar voor vrijdag, zaterdag én zondag. De organisatie is er
echter van overtuigd dat de zaterdag- en zondagtickets nog allemaal
verkocht zullen worden. De afgelopen jaren bleek vooral de vrijdag
een lastige dag te zijn om te tribunes volledig te vullen. De GP
van Nederland zal in 2026 voor het laatst verreden worden. De reden
om niet door te gaan met het organiseren van het evenement is het
financiële risico. Ondanks dat er nu nog zwarte cijfers gedraaid
worden, heeft de organisatie geen vangnet om op terug te vallen,
mocht het financiële plaatje gaan tegenvallen. Met een sprintrace
en een elfde team op de grid in 2026, kan de GP van Nederland er in
ieder geval uitgaan met een klapper.