Natalie Corsmit is na opa John nu ook F1-steward: 'Kan er soms heftig aan toegaan'
De Nederlandse Natalie Corsmit maakte dit jaar in Canada haar debuut als Formule 1-steward. Ze is pas de derde vrouwelijke steward ooit in de koningsklasse van de autosport. In Zandvoort is ze deze week ook van de partij.
Stewards zijn vrijwilligers - met de juist genoten opleiding en ervaring - die voor een paar races per jaar worden geselecteerd. Ze vormen een onafhankelijk juryteam dat de eerlijkheid van de sport moet waarborgen.
Corsmit: "Zodra er iets gebeurt, krijgen wij van de wedstrijdleiding de vraag om ernaar te kijken. Wij zijn dan degenen die - vanuit een geavanceerde videokamer - eventuele (tijd)straffen uitdelen aan de coureurs."
"Er zijn wel heel veel mensen verbaasd dat je dit als hobby doet", vertelt Corsmit, die ook werkzaam is bij een onderwijsinstelling. "Wij krijgen over het algemeen een reisvergoeding en ook de overnachtingen, het eten en het drinken worden vergoed. Maar de tijd die je erin stopt, die is echt voor jezelf."
Under investigation staat er in beeld als Corsmit in actie moet komen. "Onze mogelijke straffen zijn toch vijf of tien seconden. Dat is best wel fors. We moeten met zekerheid besluiten nemen, want je kunt ze als steward niet meer terugdraaien tijdens de race."
Als de herhalingen van het incident geen directe duidelijkheid bieden, volgt er voor de coureurs na de race een gesprek met de drie, soms vier, stewards.
Corsmit: "Coureurs roepen in hun auto direct na een incident wel eens: het was zijn schuld! Dat geluid krijgen wij niet binnen, dat horen we niet. We nemen ook geen besluiten op basis van boordradio's. Het is heel juridisch wat we doen en we moeten secuur zijn, want zodra wij als 'scheidsrechter' fouten maken kunnen teams ook een beroepszaak aanspannen."
Twee generaties Corsmit-stewards
Precies veertig jaar geleden was haar opa, John Corsmit, ook actief als steward tijdens de Nederlands GP van 1985. Hij is ook wedstrijdleider geweest. "De eerste keer dat ik met hem meeging, was ik acht. Toen hij in 2000 overleed, zei ik tegen mezelf: je hebt altijd gezegd dat je dit wilde gaan doen, dus nu ga je het ook doen."
'We moeten stewards meer koesteren'
Formule 1-verslaggever Louis Dekker heeft talloze races bezocht namens de NOS. "Ik ken stewards als extreem gepassioneerde en gedreven mensen, die graag op de achtergrond blijven. De eerste keer dat ik Natalie 'ontmoette', was in het vliegtuig en ik dacht: bekend gezicht, maar waarvan? Dan blijk je in dezelfde hectische wereld te werken."
"We zouden stewards wat meer mogen koesteren in plaats van bekritiseren vanuit de luie stoel. Nu zijn het toch vaak de pispaaltjes van de sport. Het is zo gemakkelijk om vanuit zo'n relaxpositie zonder de enorme druk en de botsende belangen van coureurs en teams alles beter te weten. Ze krijgen vaak veel modder, maar geen standbeeld."
Een van de eerste vragen die ze kreeg, was: je weet dat dit een mannenwereld is, hè? "Er werd benadrukt dat het een haantjeswereld was. Ik heb haantjesbouwkunde gestudeerd, antwoordde ik dan."
Straf krijgen is nooit leuk, ook voor haantjes niet. "Er zijn er maar een paar die achteraf zeggen: joh, ik zat fout", vervolgt Corsmit. "Het kan er na de race heftig aan toegaan, maar wij zijn niet zo gevoelig voor de verhalen die ze ophangen. Daar krijgen we ook wel trainingen voor, bijvoorbeeld met acteurs. Over het algemeen is iedereen reëel en netjes."
Corsmit: "De coureurs zijn zo getraind in hoe je met teleurstelling omgaat. Ik heb Max Verstappen of andere coureurs op dat niveau nog nooit boos meegemaakt. Ze doen gewoon hun verhaal", vertelt de beginnende F1-steward.
Maar in de media willen coureurs er nog wel eens wat uitflappen. Zo ook Verstappen in 2021, die zich woest maakte toen zijn derde plek in de Verenigde Staten werd afgenomen na de race. Verstappen toen: "Het is altijd een mongool van een steward die zo beslist." Daar voegde hij aan toe dat de steward de race in het vervolg beter thuis zou kunnen kijken.
Doodsbedreigingen
Begin 2025 kondigde de FIA aan dat er strengere regels zouden komen rondom het gebruik van scheldwoorden door coureurs. Inmiddels zijn die regels alweer wat versoepeld. Wel geeft Corsmit duidelijk aan: "Met de opgelegde straf die de coureurs krijgen is de kous ook af. Ik heb het nooit van dichtbij gezien, maar Verstappen lijkt zijn rol tegenwoordig erg professioneel op te pakken."
Daarbij geeft ze aan: "Uitspraken staan al in de media voordat coureurs überhaupt sorry hebben kunnen zeggen. Er zijn stewards die maandenlang doodsbedreigingen hebben gehad van fans. Onderdeel van een straf kan bijvoorbeeld ook zijn dat coureurs wel eens meekijken bij steward seminars en bij een stewardpanel. Zo krijgen ook zij een beter beeld van ons werk."
In Zandvoort is Corsmit een bekende naam, vooral dankzij opa John. "Ik heb er echt zin in. Eerst alle documenten voor de race nog eens doorlezen en dan kan alles beginnen."
Stewards zijn vrijwilligers - met de juist genoten opleiding en ervaring - die voor een paar races per jaar worden geselecteerd. Ze vormen een onafhankelijk juryteam dat de eerlijkheid van de sport moet waarborgen.
Corsmit: "Zodra er iets gebeurt, krijgen wij van de wedstrijdleiding de vraag om ernaar te kijken. Wij zijn dan degenen die - vanuit een geavanceerde videokamer - eventuele (tijd)straffen uitdelen aan de coureurs."
"Er zijn wel heel veel mensen verbaasd dat je dit als hobby doet", vertelt Corsmit, die ook werkzaam is bij een onderwijsinstelling. "Wij krijgen over het algemeen een reisvergoeding en ook de overnachtingen, het eten en het drinken worden vergoed. Maar de tijd die je erin stopt, die is echt voor jezelf."
Under investigation staat er in beeld als Corsmit in actie moet komen. "Onze mogelijke straffen zijn toch vijf of tien seconden. Dat is best wel fors. We moeten met zekerheid besluiten nemen, want je kunt ze als steward niet meer terugdraaien tijdens de race."
Als de herhalingen van het incident geen directe duidelijkheid bieden, volgt er voor de coureurs na de race een gesprek met de drie, soms vier, stewards.
Corsmit: "Coureurs roepen in hun auto direct na een incident wel eens: het was zijn schuld! Dat geluid krijgen wij niet binnen, dat horen we niet. We nemen ook geen besluiten op basis van boordradio's. Het is heel juridisch wat we doen en we moeten secuur zijn, want zodra wij als 'scheidsrechter' fouten maken kunnen teams ook een beroepszaak aanspannen."
Twee generaties Corsmit-stewards
Precies veertig jaar geleden was haar opa, John Corsmit, ook actief als steward tijdens de Nederlands GP van 1985. Hij is ook wedstrijdleider geweest. "De eerste keer dat ik met hem meeging, was ik acht. Toen hij in 2000 overleed, zei ik tegen mezelf: je hebt altijd gezegd dat je dit wilde gaan doen, dus nu ga je het ook doen."
'We moeten stewards meer koesteren'
Formule 1-verslaggever Louis Dekker heeft talloze races bezocht namens de NOS. "Ik ken stewards als extreem gepassioneerde en gedreven mensen, die graag op de achtergrond blijven. De eerste keer dat ik Natalie 'ontmoette', was in het vliegtuig en ik dacht: bekend gezicht, maar waarvan? Dan blijk je in dezelfde hectische wereld te werken."
"We zouden stewards wat meer mogen koesteren in plaats van bekritiseren vanuit de luie stoel. Nu zijn het toch vaak de pispaaltjes van de sport. Het is zo gemakkelijk om vanuit zo'n relaxpositie zonder de enorme druk en de botsende belangen van coureurs en teams alles beter te weten. Ze krijgen vaak veel modder, maar geen standbeeld."
Een van de eerste vragen die ze kreeg, was: je weet dat dit een mannenwereld is, hè? "Er werd benadrukt dat het een haantjeswereld was. Ik heb haantjesbouwkunde gestudeerd, antwoordde ik dan."
Straf krijgen is nooit leuk, ook voor haantjes niet. "Er zijn er maar een paar die achteraf zeggen: joh, ik zat fout", vervolgt Corsmit. "Het kan er na de race heftig aan toegaan, maar wij zijn niet zo gevoelig voor de verhalen die ze ophangen. Daar krijgen we ook wel trainingen voor, bijvoorbeeld met acteurs. Over het algemeen is iedereen reëel en netjes."
Corsmit: "De coureurs zijn zo getraind in hoe je met teleurstelling omgaat. Ik heb Max Verstappen of andere coureurs op dat niveau nog nooit boos meegemaakt. Ze doen gewoon hun verhaal", vertelt de beginnende F1-steward.
Maar in de media willen coureurs er nog wel eens wat uitflappen. Zo ook Verstappen in 2021, die zich woest maakte toen zijn derde plek in de Verenigde Staten werd afgenomen na de race. Verstappen toen: "Het is altijd een mongool van een steward die zo beslist." Daar voegde hij aan toe dat de steward de race in het vervolg beter thuis zou kunnen kijken.
Doodsbedreigingen
Begin 2025 kondigde de FIA aan dat er strengere regels zouden komen rondom het gebruik van scheldwoorden door coureurs. Inmiddels zijn die regels alweer wat versoepeld. Wel geeft Corsmit duidelijk aan: "Met de opgelegde straf die de coureurs krijgen is de kous ook af. Ik heb het nooit van dichtbij gezien, maar Verstappen lijkt zijn rol tegenwoordig erg professioneel op te pakken."
Daarbij geeft ze aan: "Uitspraken staan al in de media voordat coureurs überhaupt sorry hebben kunnen zeggen. Er zijn stewards die maandenlang doodsbedreigingen hebben gehad van fans. Onderdeel van een straf kan bijvoorbeeld ook zijn dat coureurs wel eens meekijken bij steward seminars en bij een stewardpanel. Zo krijgen ook zij een beter beeld van ons werk."
In Zandvoort is Corsmit een bekende naam, vooral dankzij opa John. "Ik heb er echt zin in. Eerst alle documenten voor de race nog eens doorlezen en dan kan alles beginnen."
