Antonelli: "Dat veranderde alles voor mij"

Kimi Antonelli, die halverwege zijn debuutseizoen in de Formule 1
zit, rondde een paar maanden geleden zijn school af nadat hij in
juni zijn eindexamen had gedaan. De terugkeer na de zomerstop in de
Formule 1 vertoont veel overeenkomsten met het teruggaan naar
school aan het eind van de zomer, maar voor de Mercedes-coureur
heeft het een speciaal tintje. Hij is zich namelijk bewust van de
doelen die in de tweede helft van zijn eerste seizoen moeten worden
bereikt. Hij begon het seizoen goed, met puntenfinishes in vijf van
de eerste zes weekenden, voordat een upgrade aan de
achterwielophanging de W16 instabieler maakte, wat Antonelli's
zelfvertrouwen aantastte en hem cruciale performance kostte. Na een
uitzonderlijke eerste podiumplaats tijdens de Grand Prix van Canada
zou de jonge Italiaan pas weer in de top 10 eindigen tijdens de
laatste ronde voor de zomerstop, de Grand Prix van Hongarije. Dat
was tevens het eerste weekend waarin Mercedes terugkeerde naar de
vorige achterwielophanging. "Ik had graag gezien dat er na
Boedapest, voor de zomerstop, nog een Grand Prix had plaatsgevonden
om het eerste deel van het seizoen met betere prestaties af te
sluiten. Maar ik moet zeggen dat de pauze van drie weken nuttig
was. Niet alleen om te ontspannen en mijn hoofd leeg te maken, maar
vooral om een duidelijk beeld te krijgen van hoe ik de races vanaf
nu tot het einde van het seizoen moet benaderen", verklaart
Antonelli tegenover onder meer RacingNews365 tijdens een Italiaanse
mediasessie. "Ik kon het eerste deel van het seizoen analyseren en
zien dat het tot op zekere hoogte, dat wil zeggen totdat we de
(Imola-spec) ophanging gingen gebruiken, voor mij constant
crescendo ging. Een leerproces dat van race tot race zijn vruchten
afwerpt. Toen de nieuwe ophanging werd gebruikt, veranderde alles
voor mij. Hoewel het goed ging in Canada, was dat een uitzondering,
omdat het circuit van Montreal erg geschikt was voor onze auto,
zelfs met de nieuwe ophanging." De Italiaan vervolgt: "Toen, in
Oostenrijk, werd het me duidelijk dat het gedrag van de W16 met de
nieuwe ophanging veel onvoorspelbaarder was en me niet het
vertrouwen gaf dat ik nodig had om hard te pushen. Ik vraag veel
van de auto en probeer de limieten te vinden. Met de nieuwe
ophanging was het moeilijk om die te vinden, omdat ik de auto niet
op dezelfde manier aanvoelde als de vorige versie." Vooruitkijken
Antonelli maakt duidelijk hoe cruciaal vertrouwen is, met name bij
het ingaan van bochten, voor coureurs om maximale performance uit
de moderne F1-auto's te halen. De inzichten die zijn opgedaan met
de nieuwe ophanging gaan echter niet verloren en zullen worden
gebruikt bij het gedetailleerde ontwerp van de auto voor 2026.
"Ondanks de negatieve feedback met betrekking tot het vertrouwen,
kan niet worden gezegd dat de nieuwe ophanging geen voordelen heeft
opgeleverd die zouden kunnen worden gerealiseerd, misschien door
een ander compromis te vinden met betrekking tot aanpassingen en de
setup", voegt de 18-jarige eraan toe. Volgens Antonelli zal de
coureur volgend jaar een nog doorslaggevendere rol spelen bij het
benutten van de auto, ook wat betreft het gebruik van de power
unit, met name met betrekking tot het opladen van de accu, dat een
cruciale rol zal spelen. "Ik heb de auto uit 2026 twee keer
uitgeprobeerd op de simulator, uiteraard met een niet-definitieve
power unit. Het lijken auto's te worden met een heel ander
dynamisch gedrag dan de huidige auto's", zegt hij. "Het gewicht
verandert, maar vooral de afmetingen veranderen, die kleiner zijn
dan nu, waardoor ze veel wendbaarder en effectiever worden op
gemengde secties. De prestaties op deze gebieden zullen
onmiddellijk gelijk of zelfs beter zijn dan die van de auto's uit
2025. De aerodynamica zal volledig anders zijn, met deels een
terugkeer naar het vorige concept met een grote, vlakke onderkant.
Ze zullen zeer wendbaar en precies zijn." In het kort kan worden
gezegd dat Antonelli, terug van de zomerstop, een diep besef van
zijn eigen capaciteiten en een duidelijke visie op het heden en de
toekomst heeft geconsolideerd, en niet alleen op de nabije
toekomst. Dit alles kan worden gedefinieerd als volwassenheid...

Top Headlines

Oudere Top Headlines