Minder toeschouwers op de vrijdag in Zandvoort: 'Mensen verliezen interesse in Verstappen'

Als Max Verstappen straks begint aan zijn eerste rondjes in Zandvoort, zullen de fans op de tribune ongetwijfeld uit hun dak gaan. Maar, net als vorig jaar, zullen de tribunes op vrijdag niet volledig uitverkocht zijn. En dat terwijl de eerste drie edities dat wel waren.
"We moeten er meer voor doen om kaarten te verkopen", liet de woordvoerder van de Dutch Grand Prix eerder deze week weten.
De eerste drie edities werden met ruim 300.000 bezoekers telkens uitverkocht. Vorig jaar bleef de teller steken op ruim 275.000 mensen. Dat kwam vooral door een slechter bezochte vrijdag, de dag waarop de vrije trainingen worden verreden.
In de jaren daarvoor slaagde supermarkt Jumbo er met voordeligere kaarten in om ook veel fans naar die minst populaire dag te trekken, maar die samenwerking stopte vorig jaar.
Sportief directeur van de Dutch GP, Jan Lammers, is verrast dat de kaartverkoop nu een thema is. "Wij zijn dik tevreden met de verkoop. Als de Champions League-finale hier wordt gespeeld, zit je met 55 à 60.000 fans. Dat is representatief voor een topevenement in Nederland. En daar gaan wij ver boven zitten."
'Interesse in Verstappen is afgenomen'
Wie een ronde maakt langs de boulevard rondom het circuit, ziet nog weinig van de afnemende belangstelling. Net als altijd zijn er hordes fans die naar de kust trekken om een glimp op te vangen van hun favoriete coureur. Veelal ook getogen in een shirt van hun favoriete team.
In een keet in Zandvoort staat shirtverkoper Jens, die meereist met het Formule 1-circus over heel de wereld. Hij denkt wel te weten waarom er de laatste jaren iets minder fans naar de grand prix in Zandvoort trekken.
"De tijd dat mensen hun interesse verliezen in Verstappen, is gekomen. Dat is sinds vorig jaar in heel Europa aan de gang. Ik zie ook minder Nederlanders naar het buitenland gaan. In Oostenrijk waren er in de beginjaren 50.000 man, dit jaar zag ik er ongeveer 15.000."
"De tribunes zijn minder oranje en er zijn minder grote oranje-campings. De shirts van Verstappen worden ook minder verkocht. Dat maakt voor mij niet uit hoor, ik verkoop wel iets anders. Het is nu met name Ferrari en McLaren wat in trek is."
Jan de Kroon en Nikki de Vos huren even verderop aan de boulevard een strandtent waar supporters hun biertje komen drinken na de race. Dat er op vrijdag wat minder mensen komen, merken zij niet per se aan de omzet, vertellen ze.
"Wij huren het hier al jaren af en we zien dat hier ook veel mensen komen die niet naar het circuit gaan. Het is hier een waar festijn", vertelt De Kroon. Al hebben de twee ook wel door dat Verstappen een belangrijke rol speelt in de verkoop.
"Vorig jaar, toen Verstappen tweede werd, dropen de mensen meteen af. Het leek wel op The Walking Dead , mensen liepen in een stroom naar de trein. Ze hadden geen zin meer in een feestje", aldus De Vos.
Maar nu, als het weer meevalt, verwachten de twee toch wel weer een gezellige drukte in Zandvoort. En dat denkt Lammers ook.
"De zondag is inmiddels volgelopen", stelt de sportief directeur, al blijken er op de officiële website nog wel kaarten te verkrijgen.
"Afgelopen maandag verkochten we ook ineens nog 4.000 tickets. Je ziet dat mensen ineens beseffen dat ze er nu nog bij kunnen zijn. Ik denk dat we dit weekend weinig verschillen gaan zien met wat we eerdere jaren hebben gezien. Het wordt gewoon weer een feest."
Nieuwe aflevering van de Formule 1-podcast
Onze Formule 1-podcast heeft speciaal voor het Nederlandse raceweekend elke dag een nieuwe aflevering. De eerste van die serie staat online.
Daarin blikken presentator Afke Boven samen met Jan Lammers, Jeroen Bleekemolen en Louis Dekker vooruit op het GP-weekend.
En over de kaartverkoop van volgend jaar maakt hij zich geen zorgen. Dan wordt er waarschijnlijk weer ouderwets geloot wie er een kaartje kan krijgen, want dan is de laatste editie.
"Dan zit het hier weer ramvol. Dus als je volgend jaar wil gaan, ben je al snel kansloos. Als je de GP nog mee wil maken, kan dat nu."
"We moeten er meer voor doen om kaarten te verkopen", liet de woordvoerder van de Dutch Grand Prix eerder deze week weten.
De eerste drie edities werden met ruim 300.000 bezoekers telkens uitverkocht. Vorig jaar bleef de teller steken op ruim 275.000 mensen. Dat kwam vooral door een slechter bezochte vrijdag, de dag waarop de vrije trainingen worden verreden.
In de jaren daarvoor slaagde supermarkt Jumbo er met voordeligere kaarten in om ook veel fans naar die minst populaire dag te trekken, maar die samenwerking stopte vorig jaar.
Sportief directeur van de Dutch GP, Jan Lammers, is verrast dat de kaartverkoop nu een thema is. "Wij zijn dik tevreden met de verkoop. Als de Champions League-finale hier wordt gespeeld, zit je met 55 à 60.000 fans. Dat is representatief voor een topevenement in Nederland. En daar gaan wij ver boven zitten."
'Interesse in Verstappen is afgenomen'
Wie een ronde maakt langs de boulevard rondom het circuit, ziet nog weinig van de afnemende belangstelling. Net als altijd zijn er hordes fans die naar de kust trekken om een glimp op te vangen van hun favoriete coureur. Veelal ook getogen in een shirt van hun favoriete team.
In een keet in Zandvoort staat shirtverkoper Jens, die meereist met het Formule 1-circus over heel de wereld. Hij denkt wel te weten waarom er de laatste jaren iets minder fans naar de grand prix in Zandvoort trekken.
"De tijd dat mensen hun interesse verliezen in Verstappen, is gekomen. Dat is sinds vorig jaar in heel Europa aan de gang. Ik zie ook minder Nederlanders naar het buitenland gaan. In Oostenrijk waren er in de beginjaren 50.000 man, dit jaar zag ik er ongeveer 15.000."
"De tribunes zijn minder oranje en er zijn minder grote oranje-campings. De shirts van Verstappen worden ook minder verkocht. Dat maakt voor mij niet uit hoor, ik verkoop wel iets anders. Het is nu met name Ferrari en McLaren wat in trek is."
Jan de Kroon en Nikki de Vos huren even verderop aan de boulevard een strandtent waar supporters hun biertje komen drinken na de race. Dat er op vrijdag wat minder mensen komen, merken zij niet per se aan de omzet, vertellen ze.
"Wij huren het hier al jaren af en we zien dat hier ook veel mensen komen die niet naar het circuit gaan. Het is hier een waar festijn", vertelt De Kroon. Al hebben de twee ook wel door dat Verstappen een belangrijke rol speelt in de verkoop.
"Vorig jaar, toen Verstappen tweede werd, dropen de mensen meteen af. Het leek wel op The Walking Dead , mensen liepen in een stroom naar de trein. Ze hadden geen zin meer in een feestje", aldus De Vos.
Maar nu, als het weer meevalt, verwachten de twee toch wel weer een gezellige drukte in Zandvoort. En dat denkt Lammers ook.
"De zondag is inmiddels volgelopen", stelt de sportief directeur, al blijken er op de officiële website nog wel kaarten te verkrijgen.
"Afgelopen maandag verkochten we ook ineens nog 4.000 tickets. Je ziet dat mensen ineens beseffen dat ze er nu nog bij kunnen zijn. Ik denk dat we dit weekend weinig verschillen gaan zien met wat we eerdere jaren hebben gezien. Het wordt gewoon weer een feest."
Nieuwe aflevering van de Formule 1-podcast
Onze Formule 1-podcast heeft speciaal voor het Nederlandse raceweekend elke dag een nieuwe aflevering. De eerste van die serie staat online.
Daarin blikken presentator Afke Boven samen met Jan Lammers, Jeroen Bleekemolen en Louis Dekker vooruit op het GP-weekend.
En over de kaartverkoop van volgend jaar maakt hij zich geen zorgen. Dan wordt er waarschijnlijk weer ouderwets geloot wie er een kaartje kan krijgen, want dan is de laatste editie.
"Dan zit het hier weer ramvol. Dus als je volgend jaar wil gaan, ben je al snel kansloos. Als je de GP nog mee wil maken, kan dat nu."