McLaren slaat gigantisch gat naar Verstappen in eerste training Zandvoort
Om 12:30 uur was het eindelijk tijd voor actie op de baan op
Circuit Zandvoort en het was gelijk druk op het circuit, waarbij
alle coureurs gelijk naar buiten gingen. Dat zal ongetwijfeld te
maken hebben met de verwachting dat er later op de dag flink wat
regen zal vallen. Oscar Piastri zette de eerste competitieve tijd
neer met een 1:14.198, waarmee hij in eerste instantie anderhalve
seconde sneller was dan zijn teamgenoot Lando Norris op de mediums.
Maar die tijd bleef niet lang staan, want Lewis Hamilton ging in
zijn Ferrari naar een 1:13.306. Thuisheld Max Verstappen nam daar
echter geen genoegen mee en was meer dan een halve seconde sneller
dan de Brit. De baan verbeterde in de openingsminuten snel en
Piastri pakte de snelste tijd weer af van Verstappen. Na zeven
minuten stond er al een 1:12.678 op het bord. Dat was echter buiten
Fernando Alonso in de Aston Martin gerekend, die pardoes een tiende
sneller was dan Piastri en Verstappen. Daarna gebeurde er ineens
veel op de baan. Hamilton kwam goed weg nadat hij spinde in de
eerste sector, Yuki Tsunoda verloor daarna de controle over zijn
wagen, terwijl Kimi Antonelli in de grindbak terechtkwam en daar
niet meer uit wist te komen. De Italiaan veroorzaakte daardoor de
eerste rode vlag van het weekend. Bovendien zat zijn sessie er al
gelijk op. Ondertussen had Verstappen de snelste tijd weer op zijn
naam staan en hij was met zijn 1:12.101 al sneller dan de snelste
tijd tijdens de eerste sessie in 2024. Na een aantal minuten werd
de rode vlag weer opgeheven en kwamen de auto's weer terug op de
baan. De snelle tijden volgden elkaar weer op. Verstappen
verbeterde de snelste tijd die hij zelf al op zijn naam had staan
en dook als eerste coureur de 1:11 in. McLaren slaat enorme slag
Piastri pakte de koppositie weer af van de thuisheld en was een
kleine twee tienden sneller dan de Nederlander. De zachte banden
werden er daarna bij gepakt door de McLarens. Norris was maar
liefst 1,5 seconden sneller dan wie dan ook en ging naar een
1:10.278, waarna Piastri vier tienden moest toegeven op zijn
teamgenoot. De grote vraag was wat de concurrentie daar tegenover
kon stellen. Beide Ferrari's moesten maar liefst 1,6 seconden
toegeven op Norris. Tsunoda kwam niet verder dan P18 en keek tegen
een achterstand van 2,5 seconden aan. Verstappen stond een tijdje
binnen en was de enige coureur die nog geen tijd op de zachte
banden had neergezet. Er stonden na de eerste rondjes op de zachte
banden slechts vier coureurs binnen één seconde van elkaar, en dat
op een baan waar de McLarens 70 seconden over doen. Met nog een
kleine twintig minuten te gaan zette Verstappen zijn inzet neer op
het zachte rubber. Hij sprong naar P5, maar de achterstand op
Norris was ruim negen tienden. Bovendien stond hij achter Alonso en
Alex Albon, die knap de derde en vierde plaats bezetten. Aan het
einde van de training werden bij de meeste auto's de mediums er
weer onder geschroefd voor wat langere runs, maar Lance Stroll
perste er nog een fraai rondje uit waardoor hij naar P3 sprong.
Verstappen zakte daardoor uiteindelijk naar de zesde positie.
Circuit Zandvoort en het was gelijk druk op het circuit, waarbij
alle coureurs gelijk naar buiten gingen. Dat zal ongetwijfeld te
maken hebben met de verwachting dat er later op de dag flink wat
regen zal vallen. Oscar Piastri zette de eerste competitieve tijd
neer met een 1:14.198, waarmee hij in eerste instantie anderhalve
seconde sneller was dan zijn teamgenoot Lando Norris op de mediums.
Maar die tijd bleef niet lang staan, want Lewis Hamilton ging in
zijn Ferrari naar een 1:13.306. Thuisheld Max Verstappen nam daar
echter geen genoegen mee en was meer dan een halve seconde sneller
dan de Brit. De baan verbeterde in de openingsminuten snel en
Piastri pakte de snelste tijd weer af van Verstappen. Na zeven
minuten stond er al een 1:12.678 op het bord. Dat was echter buiten
Fernando Alonso in de Aston Martin gerekend, die pardoes een tiende
sneller was dan Piastri en Verstappen. Daarna gebeurde er ineens
veel op de baan. Hamilton kwam goed weg nadat hij spinde in de
eerste sector, Yuki Tsunoda verloor daarna de controle over zijn
wagen, terwijl Kimi Antonelli in de grindbak terechtkwam en daar
niet meer uit wist te komen. De Italiaan veroorzaakte daardoor de
eerste rode vlag van het weekend. Bovendien zat zijn sessie er al
gelijk op. Ondertussen had Verstappen de snelste tijd weer op zijn
naam staan en hij was met zijn 1:12.101 al sneller dan de snelste
tijd tijdens de eerste sessie in 2024. Na een aantal minuten werd
de rode vlag weer opgeheven en kwamen de auto's weer terug op de
baan. De snelle tijden volgden elkaar weer op. Verstappen
verbeterde de snelste tijd die hij zelf al op zijn naam had staan
en dook als eerste coureur de 1:11 in. McLaren slaat enorme slag
Piastri pakte de koppositie weer af van de thuisheld en was een
kleine twee tienden sneller dan de Nederlander. De zachte banden
werden er daarna bij gepakt door de McLarens. Norris was maar
liefst 1,5 seconden sneller dan wie dan ook en ging naar een
1:10.278, waarna Piastri vier tienden moest toegeven op zijn
teamgenoot. De grote vraag was wat de concurrentie daar tegenover
kon stellen. Beide Ferrari's moesten maar liefst 1,6 seconden
toegeven op Norris. Tsunoda kwam niet verder dan P18 en keek tegen
een achterstand van 2,5 seconden aan. Verstappen stond een tijdje
binnen en was de enige coureur die nog geen tijd op de zachte
banden had neergezet. Er stonden na de eerste rondjes op de zachte
banden slechts vier coureurs binnen één seconde van elkaar, en dat
op een baan waar de McLarens 70 seconden over doen. Met nog een
kleine twintig minuten te gaan zette Verstappen zijn inzet neer op
het zachte rubber. Hij sprong naar P5, maar de achterstand op
Norris was ruim negen tienden. Bovendien stond hij achter Alonso en
Alex Albon, die knap de derde en vierde plaats bezetten. Aan het
einde van de training werden bij de meeste auto's de mediums er
weer onder geschroefd voor wat langere runs, maar Lance Stroll
perste er nog een fraai rondje uit waardoor hij naar P3 sprong.
Verstappen zakte daardoor uiteindelijk naar de zesde positie.