Update II | FIA noemt in beslag nemen van motoren 'routine check'


De FIA heeft na afloop van de Grand Prix van Brazilië drie motoren in beslag genomen. In Amerika mondde een beschuldiging van Max Verstappen, gecombineerd met een protest van Red Bull, uit in een ware paddock-oorlog. De FIA neemt nu het heft in eigen handen.
Het motorsportorgaan heeft een deel van het benzinesysteem van drie auto's in beslag genomen in Brazilië, waaronder een systeem van een Ferrari-bolide. Ze zullen nu de onderdelen in alle rust gaan onderzoeken om voor eens en voor altijd te bepalen of er lugubere trucs uitgehaald zijn door de Italianen. 
Ferrari in Brazilië nog steeds oppermachtige kracht
In Brazilië was het de Italiaanse renstal die in de krachtsectoren (één en drie) wederom een motorvoordeel kende. De voorsprong was echter lang niet zo groot als de races vlak na de zomerstop, toen Ferrari vermoedelijk met de brandstoftoevoer knoeide.
Honda wist op de rechte stukken het nadeel te verkleinen tot 0,15 seconden, Mercedes gaf 0,3 seconden toe. Binotto sprak de gebruikelijke woorden, het tijdsverlies in de bochten was nu minder omdat ze met de aerodynamische afstelling hadden zitten experimenteren. Dat kostte kracht op de straights volgens  Auto Motor und Sport .
FIA kan geruchten niet loslaten
Toch wil de FIA het onderwerp niet onder het tapijt vegen. Sterker nog, ze geven nu zelf gas. De FIA-commissarissen hebben na de race op Interlagos delen van het benzinesysteem van drie bolides in beslag genomen. Een benzinesysteem van een Ferrari, van een Ferrari-klantenteam en van een derde krachtbron die niet van Ferrari afkomstig is. Zo kan er een duidelijke vergelijking gemaakt worden.
Op Interlagos oogde de Red Bull van Max Verstappen ijzersterk. Vettel gaf na afloop van de kwalificatie tijdens de persconferentie met een knipoog aan dat hij de dominantie van de Honda-krachtbron op zijn minst 'verdacht' vond. Verstappen reageerde hierop met een vergelijking van de sectortijden.
Update 21/11 10.00u | Vermoedelijk ook Red Bull onder vergrootglas
Na de Grand Prix van Brazilië zijn drie motoren in beslag genomen. Het was voor de eerste motor vanzelfsprekend van welk team deze afkomstig was, maar het was gissen naar welke andere teams de FIA gebruikte om de Ferrari-krachtbron mee te vergelijken.
De tweede krachtbron is afkomstig van een van de klanten van Ferrari. Omdat de Haas-coureurs en de Alfa Romeo's met de Italiaanse krachtbron rijden was het al snel duidelijk welke motoren kandidaten waren voor de inspectie. Het is inmiddels duidelijk dat Kimi Raikkonen's krachtbron uit de Alfa Romeo is geschroefd en meegenomen is door de FIA.
Op de website van de Italiaanse sportkrant  La Gazzetta dello Sport wordt nu gesuggereerd dat het de Honda-motor van Max Verstappen is die ook onder het vergrootglas komt te liggen. De reden hiervoor is dat de Honda-krachtbron het hele weekend in Brazilië buitengewoon sterk was, zo sterk zelfs dat Sebastian Vettel en Lewis Hamilton het niet konden laten om een opmerking te maken.
Hamilton begrijpt Honda-power niet
'Vandaag was de Red Bull te sterk op het rechte stuk. Het is moeilijk om dan voorop te blijven rijden', concludeerde de Brit na afloop. Vettel's commentaar kwam met een knipoog tijdens de persconferentie na de kwalificatie op Interlagos: 'De Red Bulls waren erg snel, het is wel een beetje verdacht..'
Verstappen wist met volle overtuiging te winnen in Brazilië en gezien zijn snelheid in de voorgaande jaren zal het niet voor de hand liggend zijn dat Red Bull heeft zitten knoeien met de motor. Desalniettemin zal de Oostenrijkse renstal het onderdeel graag terug willen in de voorbereiding op de Grand Prix van Abu Dhabi. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Update II 22/11 12.40u | FIA noemt in beslag nemen van motoren 'routine check'
De FIA heeft tegenover de Duitse zender  RTL aangegeven dat het in beslag nemen van de motoren na de Grand Prix van Brazilië een routinecontrole was.
Een woordvoerder van de FIA denkt dat 'in beslag nemen' een verkeerde verwoording is voor de actie van de FIA. Ze wilden niet zozeer de motoren onderzoeken, maar voerden een 'routine check' uit. Wel heeft het motorsportorgaan na het observeren van de krachtbronnen een nieuw technisch reglement doorgevoerd.
Het is natuurlijk ook bijzonder dat tijdens deze routinecontrole maar liefst twee Ferrari-motoren werden gecheckt. De Ferrari-krachtbron staat sinds de Grand Prix van Amerika in de schijnwerpers nadat Red Bull een verduidelijking van de richtlijnen opvroeg bij de FIA. Als het daadwerkelijk om een routinecontrole zou gaan, zou dit vrij toevallig zijn. 
 

Top Headlines