Coureurs mogen harder door pitstraat in Zandvoort: 'Mooi, maar brengt ook risico's'

De Formule 1-coureurs mogen vandaag tijdens de race in Zandvoort met 80 kilometer per uur door de pitstraat rijden. Voorheen lag de limiet op 60 kilometer per uur. Het lijkt een klein verschil, maar volgens meerdere kenners kan deze regelwijziging de wedstrijd toch echt anders maken.
"Het opent de mogelijkheden voor een tweestopper", zegt Max Verstappen. "Ik denk dat je er wel vier of vijf seconden mee kan winnen, dat is dus mooi", stelt de viervoudig wereldkampioen.
Eigenlijk ligt de snelheidslimiet bijna op elk circuit op 80 kilometer per uur. Alleen in de krappere pitstraten, zoals in Zandvoort, Monaco en Singapore, werd de snelheid beperkt tot 60 kilometer per uur. Maar de internationale autosportfederatie FIA, wil nu in Zandvoort toch eens kijken hoe het uitpakt.
"Ze hebben natuurlijk allerlei data verzameld de laatste jaren. Ze hebben daaruit gezien dat het de race in Zandvoort positief kan beïnvloeden", stelt Huub Dubbelman, de voormalig voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Autosportfederatie (KNAF).
Extra pitstop
Onder normale omstandigheden maakten de coureurs de laatste jaren in Nederland namelijk maar één pitstop. Dat heeft te maken met het feit dat je al snel meer dan twintig seconden kwijt bent aan zo'n stop.
"Maar er is nu een kortere doorlooptijd in de pitstraat", vertelt Dubbelman. NOS-analist Jeroen Bleekemolen vult hem aan: "Ik denk dat de kans groter wordt voor coureurs om een tweestopper te doen."
"Je kunt nu iets sneller naar binnen om er nog een setje verse banden op te gooien. Helemaal als je weet dat je daarna in de vrije lucht terechtkomt en dus harder kan doorrijden."
Teams kunnen voor hun coureurs berekenen hoeveel tijd ze ongeveer bezig zijn met een pitstop en daardoor weten ze ook waar ze terechtkomen op het circuit.
Bijna botsing tussen Russell en Alonso
"Ik denk dat het er iets spannender door gaat worden", vertelt Dubbelman. Maar een hogere snelheid levert ook meer gevaar op. "We weten namelijk dat de pitstraat relatief smal is en dat de ruimte voor monteurs om spullen neer te leggen krap is."
Dat is circuitspeaker René de Boer, die alle races op Zandvoort ziet, met hem eens. "Ik hoor van monteurs dat het smal is en ze sneller op hen afkomen. Dat het gevaarlijker kan zijn. Ik vind dit dan ook een interessant experiment. Er wordt altijd over veiligheid gesproken, ik hoor dan ook wel de vraag of de veiligheid ineens niet meer belangrijk is."
Het gaat namelijk nog weleens mis in de pits. Zo zette voormalig Red Bull Racing-coureur Sergio Pérez zijn auto tijdens de race van 2023 tegen de muur. En zaterdag ging het in de derde vrije training bijna mis toen Fernando Alonso op hoge snelheid bijna crashte bij de pitstraat toen ook George Russell in zijn buurt was.
"En donderdag werd Oscar Piastri door zijn team de verkeerde box ingestuurd. Toen kwam het ook bijna tot een aanrijding omdat het daar zo smal is", vertelt De Boer.
Alle coureurs en monteurs kwamen er zonder kleerscheuren vanaf. "Ze oefenen dit ook de hele tijd", vertelt Bleekemolen. Dat bleek wel, want Alonso gaf dat ook toe. "We hebben vandaag in de kwalificatie al rekening gehouden met deze nieuwe situatie."
En Oscar Piastri, de WK-leider die in Zandvoort op pole start, denkt ook dat het geen probleem zal zijn. "Het voelt als een krappe pitstraat, het is een beetje op de limiet, maar het zal het racen verbeteren en het is volgens mij veilig genoeg."

Top Headlines

Oudere Top Headlines