Pirelli ziet vroege kans om 'sterk wapen' Verstappen in te zetten
De verwachting is dat de meeste coureurs zullen proberen de race
met slechts één enkele pitstop te voltooien. De reden hiervoor is
simpel: de positie op de baan die in de openingsfase wordt
veroverd, is cruciaal. Een extra stop, hoe snel ook, brengt het
risico met zich mee dat een coureur achter langzamer verkeer
terechtkomt, wat op de smalle en bochtige omloop van Zandvoort
funest kan zijn. Pirelli bevestigt deze analyse en schetst het
meest waarschijnlijke scenario: “Wij geloven dat een strategie
gebaseerd op een eerste stint op de medium en een tweede met de
hard het meest waarschijnlijk is, omdat het teams de mogelijkheid
biedt om in te spelen op de mogelijkheid van regen of een safety
car." Voor de teams die toch de agressievere tweestopper overwegen,
is de keuze voor de hand liggend. "Voor degenen die kiezen voor een
tweestopper is de meest waarschijnlijke keuze om alle drie de
compounds te gebruiken, ook omdat alleen McLaren en Aston Martin
twee sets Hards beschikbaar hebben." De impact van een snellere
pitstraat Een nieuwe variabele in de strategische berekeningen voor
dit jaar is de aanpassing van de snelheidslimiet in de pitstraat,
die is verhoogd van 60 naar 80 km/u. Deze wijziging heeft een
directe invloed op het tijdverlies tijdens een bandenwissel.
Volgens de officiële analyse zal dit 'een significante impact
hebben op de tijd die verloren gaat tijdens een pitstop, die daalt
van ongeveer 22 seconden naar 19 of 20'. Een winst van twee tot
drie seconden per stop zou de tweestopstrategie aantrekkelijker
moeten maken, maar de conclusie is anders. "Dat is niet genoeg om
de tweestopper echt aantrekkelijk te maken." De relatief kleine
tijdwinst weegt niet op tegen het nadeel van het opgeven van de
zwaarbevochten posities op het circuit. Een andere factor die de
strategische keuzes sterk beïnvloedt, is de kracht van de undercut
op Zandvoort. "Wat betreft de undercut zagen we hier in Zandvoort
vorig jaar dat deze zeer effectief is, wat nog een factor is om
rekening mee te houden bij de voorbereiding op de race.” Dit
tactische wapen kan de zorgvuldig uitgestippelde eenstopstrategieën
op elk moment verstoren en blijft een sleutelelement in de strijd.
En over wapens gesproken: McLaren vreest ergens nog dat ene setje
zachte banden dat Max Verstappen heeft weten uit te sparen ten
opzichte van het team uit Woking (zie overzicht hieronder). In een
geval van calamiteiten of regen kan een tussen- of eindsprint op
softs heel interessant zijn. Die zachte band komt ook in de
strategieën terug, zij het als optie om op te starten. Het zou een
wel hele dappere gok zijn, maar wel één waarmee je in ieder geval
bij de start iets zou kunnen forceren.
met slechts één enkele pitstop te voltooien. De reden hiervoor is
simpel: de positie op de baan die in de openingsfase wordt
veroverd, is cruciaal. Een extra stop, hoe snel ook, brengt het
risico met zich mee dat een coureur achter langzamer verkeer
terechtkomt, wat op de smalle en bochtige omloop van Zandvoort
funest kan zijn. Pirelli bevestigt deze analyse en schetst het
meest waarschijnlijke scenario: “Wij geloven dat een strategie
gebaseerd op een eerste stint op de medium en een tweede met de
hard het meest waarschijnlijk is, omdat het teams de mogelijkheid
biedt om in te spelen op de mogelijkheid van regen of een safety
car." Voor de teams die toch de agressievere tweestopper overwegen,
is de keuze voor de hand liggend. "Voor degenen die kiezen voor een
tweestopper is de meest waarschijnlijke keuze om alle drie de
compounds te gebruiken, ook omdat alleen McLaren en Aston Martin
twee sets Hards beschikbaar hebben." De impact van een snellere
pitstraat Een nieuwe variabele in de strategische berekeningen voor
dit jaar is de aanpassing van de snelheidslimiet in de pitstraat,
die is verhoogd van 60 naar 80 km/u. Deze wijziging heeft een
directe invloed op het tijdverlies tijdens een bandenwissel.
Volgens de officiële analyse zal dit 'een significante impact
hebben op de tijd die verloren gaat tijdens een pitstop, die daalt
van ongeveer 22 seconden naar 19 of 20'. Een winst van twee tot
drie seconden per stop zou de tweestopstrategie aantrekkelijker
moeten maken, maar de conclusie is anders. "Dat is niet genoeg om
de tweestopper echt aantrekkelijk te maken." De relatief kleine
tijdwinst weegt niet op tegen het nadeel van het opgeven van de
zwaarbevochten posities op het circuit. Een andere factor die de
strategische keuzes sterk beïnvloedt, is de kracht van de undercut
op Zandvoort. "Wat betreft de undercut zagen we hier in Zandvoort
vorig jaar dat deze zeer effectief is, wat nog een factor is om
rekening mee te houden bij de voorbereiding op de race.” Dit
tactische wapen kan de zorgvuldig uitgestippelde eenstopstrategieën
op elk moment verstoren en blijft een sleutelelement in de strijd.
En over wapens gesproken: McLaren vreest ergens nog dat ene setje
zachte banden dat Max Verstappen heeft weten uit te sparen ten
opzichte van het team uit Woking (zie overzicht hieronder). In een
geval van calamiteiten of regen kan een tussen- of eindsprint op
softs heel interessant zijn. Die zachte band komt ook in de
strategieën terug, zij het als optie om op te starten. Het zou een
wel hele dappere gok zijn, maar wel één waarmee je in ieder geval
bij de start iets zou kunnen forceren.