Broos McLaren wuift aanvallen Verstappen nonchalant weg in Zandvoort

De troef van Max Verstappen bij de start was het feit dat hij op
zachte banden stond. Hij gaat er vol voor om niet enkel Lando
Norris te pakken, maar ook Oscar Piastri buitenom in de
Tarzanbocht. Daar wil de Australiër niks van weten en hij laat zijn
McLaren dan ook wat naar buiten lopen. Zo sluit Norris weer aan en
is het Verstappen die richting de Hugenholtzbocht alle zeilen bij
moet zetten om niet alleen Norris achter zich te houden, maar ook
om de auto op de baan te houden. In die openingsfase stellen de
teams hun coureurs ervan op de hoogte dat er toch echt regen aan
zit te komen na een ronde of tien. Maar voor het zover is, is het
beste van de banden van Verstappen er al af, waardoor Norris op
medium banden buitenom in de Tarzanbocht Verstappen terugpakt. Het
tempo is er zelfs zodanig uit bij de Nederlander dat Isack Hadjar
op P4 zicht houdt en kan mag dromen van meer. Sowieso houdt hij
geweldig stand op de vierde plek. En die regen? Die valt wel, maar
dat is slechts mondjesmaat en op geen enkele manier genoeg om te
wisselen naar intermediates. En dus moet Verstappen die eerste
stint zien uit te zingen op de zachte banden, maar daarbij ziet hij
de achterstand op de McLarens wel oplopen tot meer dan 10 seconden.
Dat gat verdwijnt als sneeuw voor de zon als Hamilton crasht in de
Hugelholtzbocht en de safety car op de baan komt. McLaren komt
binnen voor harde banden, Verstappen wisselt naar medium banden en
dus kiest hij weer voor de aanval bij de herstart. Maar de
eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het nergens toe leidt, maar hij
moet en wil in ieder geval iets proberen voor zijn thuispubliek. De
strijd om de overwinning gaat dan ook enkel en alleen tussen de
McLarens. Na de neutralisatie achter de safety car weet Norris het
tempo van Piastri goed te volgen, getuige ook zijn snelste
raceronde. Daarachter zit nog spanning om P4, waarbij Kimi
Antonelli Charles Leclerc binnen probeert te hengelen. Een
undercut, waar Ferrari rap op inspeelt, maakt dat hij zich in de
Hugenholtzbocht onder bij Leclerc kan melden, die bovenin de
kombocht meer snelheid meeneemt. Het maakt dat Antonelli een tik
geeft op het achterwiel van Leclerc die tegen de muur crasht. Het
brengt opnieuw de safety car op de baan en drukte in de pitstraat.
Nederlandse fans zien handenwrijvend hoe Verstappen daarbij wisselt
naar gebruikte zachte banden, daar waar McLaren opteert voor harde
banden die dus twee slagen harder zijn. Maar ook nu blijkt het
performancevoordeel van de McLarens onoverbrugbaar, ongeacht welk
bandenvoordeel dan ook. De angel wordt echter uit de strijd vooraan
gehaald als Norris zijn rokende McLaren naast de baan moet
stilzetten, wat opnieuw de safety car op de baan brengt. Het
promoveert Hadjar natuurlijk naar de derde plaats. De race mondt
dan uit in een eindsprint van nog vier ronden, maar ook nu weer kan
Verstappen op zijn best volgen. De verschillen worden gemaakt, óók
door Hadjar op P3. Niet voor niets is de Racing Bull-coureur
uitgeroepen tot Driver of the Day.

Top Headlines

Oudere Top Headlines