FIA verklaart fikse gridstraf Hamilton na GP Nederland
Na de Grand Prix van Nederland moest Lewis Hamilton bij de stewards
verschijnen. Het ging om een vermeende overtreding voor aanvang van
de race. Op start/finish hing immers dubbel geel wegens de volle
grid, maar Hamilton liet zich er niet van weerhouden om vol de
pitstraat binnen te rijden. Dat kwam hem uiteindelijk op een
gridstraf van vijf plaatsen voor de Grand Prix van Italië te staan.
De FIA legt uit waarom. "Vanwege de aard van het circuit had de
wedstrijdleider alle deelnemers geïnformeerd dat de laatste bocht
vóór de pitstraat met dubbele gele vlaggen zou worden aangegeven",
zo begint de verklaring. "Dit was om de veiligheid te waarborgen
van de mensen op de grid en in de pitstraat. De regelgeving vereist
dat elke coureur die door een sector met dubbele gezwaaide gele
vlaggen rijdt, 'zijn snelheid aanzienlijk vermindert'. En dat deed
Hamilton niet. "We hebben de beschikbare telemetrie binnen het
FIA-systeem bekeken en daarnaast het team gevraagd om hun eigen
telemetriegegevens aan te leveren. Dit alles nam enige tijd in
beslag, waardoor de beslissing werd vertraagd. Daarnaast vereist
artikel 44.1 dat alle coureurs die meer dan één verkenningsronde
rijden, de pitstraat inrijden met een 'sterk verminderde
snelheid'." "Uit de gegevens bleek dat Hamilton de sector met
dubbele gele vlaggen ongeveer 20 km/u langzamer binnenreed dan zijn
snelheid op hetzelfde punt tijdens de trainingen, dat hij het gas
met ongeveer 10–20% verminderde en 70 meter eerder begon met gas
geven en remmen bij het binnenrijden van de pitstraat. De stewards
oordeelden dat een snelheidsreductie van 20 km/u in een sector met
dubbele gezwaaide gele vlaggen niet kan worden gezien als het
'aanzienlijk verminderen van snelheid'. Ook werd de snelheid
waarmee de coureur de pitstraat inreed niet beschouwd als 'sterk
verminderde snelheid'." Hamilton betaalt dan ook de prijs.
"Gewoonlijk zou een dergelijke overtreding leiden tot een straf van
10 startplaatsen bij de volgende race. Gezien het feit dat de
coureur echter een poging had gedaan zijn snelheid te verminderen
en eerder te remmen, werd dit in aanmerking genomen als
verzachtende omstandigheid, en werd een straf van 5 startplaatsen
opgelegd."
verschijnen. Het ging om een vermeende overtreding voor aanvang van
de race. Op start/finish hing immers dubbel geel wegens de volle
grid, maar Hamilton liet zich er niet van weerhouden om vol de
pitstraat binnen te rijden. Dat kwam hem uiteindelijk op een
gridstraf van vijf plaatsen voor de Grand Prix van Italië te staan.
De FIA legt uit waarom. "Vanwege de aard van het circuit had de
wedstrijdleider alle deelnemers geïnformeerd dat de laatste bocht
vóór de pitstraat met dubbele gele vlaggen zou worden aangegeven",
zo begint de verklaring. "Dit was om de veiligheid te waarborgen
van de mensen op de grid en in de pitstraat. De regelgeving vereist
dat elke coureur die door een sector met dubbele gezwaaide gele
vlaggen rijdt, 'zijn snelheid aanzienlijk vermindert'. En dat deed
Hamilton niet. "We hebben de beschikbare telemetrie binnen het
FIA-systeem bekeken en daarnaast het team gevraagd om hun eigen
telemetriegegevens aan te leveren. Dit alles nam enige tijd in
beslag, waardoor de beslissing werd vertraagd. Daarnaast vereist
artikel 44.1 dat alle coureurs die meer dan één verkenningsronde
rijden, de pitstraat inrijden met een 'sterk verminderde
snelheid'." "Uit de gegevens bleek dat Hamilton de sector met
dubbele gele vlaggen ongeveer 20 km/u langzamer binnenreed dan zijn
snelheid op hetzelfde punt tijdens de trainingen, dat hij het gas
met ongeveer 10–20% verminderde en 70 meter eerder begon met gas
geven en remmen bij het binnenrijden van de pitstraat. De stewards
oordeelden dat een snelheidsreductie van 20 km/u in een sector met
dubbele gezwaaide gele vlaggen niet kan worden gezien als het
'aanzienlijk verminderen van snelheid'. Ook werd de snelheid
waarmee de coureur de pitstraat inreed niet beschouwd als 'sterk
verminderde snelheid'." Hamilton betaalt dan ook de prijs.
"Gewoonlijk zou een dergelijke overtreding leiden tot een straf van
10 startplaatsen bij de volgende race. Gezien het feit dat de
coureur echter een poging had gedaan zijn snelheid te verminderen
en eerder te remmen, werd dit in aanmerking genomen als
verzachtende omstandigheid, en werd een straf van 5 startplaatsen
opgelegd."