Antonelli bezoekt Ferrari na botsing met Leclerc: "Dat wordt gewaardeerd"
Kimi Antonelli was in een strategische strijd verwikkeld met
Charles Leclerc. De Mercedes-coureur nam een gok en kwam voor de
tweede keer binnen voor een set nieuwe, zachte banden. Leclerc
wilde geen sitting duck worden en dook een ronde later naar binnen
om de undercut af te stoppen. Dat leek aanvankelijk te lukken, maar
Antonelli, met inmiddels warme banden, kwam akelig dichtbij.
Dusdanig dicht zelfs, dat de rookie een inhaalactie plaatste in de
Hugenholtzbocht. Hij dook aan de binnenkant, maar remde te diep in
een onderstuurde bij het uitkomen van de bocht tegen de SF-25 van
Leclerc aan. De Monegask eindigde in de muur, terwijl de Italiaan
veel tijd verloor en na twee straffen op P16 werd geclassificeerd.
Antonelli werd gezien als de schuldige van het incident en kreeg
tien seconden straf. De Mercedes-coureur gaf na de race ook
duidelijk aan dat hij fout zat. Antonelli liep naar de pitbox van
Ferrari om zich te verontschuldigen, zo vertelt Ferrari-teambaas
Frederic Vasseur aan diverse media, waaronder RacingNews365: "Ja
klopt, hij kwam om zijn excuses aan te bieden aan Charles. Charles
was er alleen niet. Toen kwam hij naar mij toe. En eerlijk gezegd,
dat wordt gewaardeerd, want deze dingen gebeuren nu eenmaal."
Vasseur reflecteert daarnaast op de crash tussen beide heren: "Het
is niet eenvoudig om in te halen op Zandvoort. Dat betekent
tegelijkertijd dat je risico's moet nemen. Hij nam dat risico. Je
weet dat je één of twee kansen krijgt in een race als deze. Hij
maakt dan een fout, maar geeft achteraf zijn schuld toe. Ik denk
dat dat de juiste reactie is. Het is iets dat kan gebeuren tijdens
een race." De dubbele uitvalbeurt van Ferrari was een zeldzame
gebeurtenis dit seizoen. De voorgaande 14 races kwamen beide
Ferrari's iedere keer over de finish. Als Hamilton en Leclerc niet
waren gediskwalificeerd in China, waren beide coureurs dit seizoen
nog in elke race geclassificeerd geweest. De Scuderia zal op Monza,
in eigen huis, maar al te graag revanche willen nemen op de nul
punten van Zandvoort.
Charles Leclerc. De Mercedes-coureur nam een gok en kwam voor de
tweede keer binnen voor een set nieuwe, zachte banden. Leclerc
wilde geen sitting duck worden en dook een ronde later naar binnen
om de undercut af te stoppen. Dat leek aanvankelijk te lukken, maar
Antonelli, met inmiddels warme banden, kwam akelig dichtbij.
Dusdanig dicht zelfs, dat de rookie een inhaalactie plaatste in de
Hugenholtzbocht. Hij dook aan de binnenkant, maar remde te diep in
een onderstuurde bij het uitkomen van de bocht tegen de SF-25 van
Leclerc aan. De Monegask eindigde in de muur, terwijl de Italiaan
veel tijd verloor en na twee straffen op P16 werd geclassificeerd.
Antonelli werd gezien als de schuldige van het incident en kreeg
tien seconden straf. De Mercedes-coureur gaf na de race ook
duidelijk aan dat hij fout zat. Antonelli liep naar de pitbox van
Ferrari om zich te verontschuldigen, zo vertelt Ferrari-teambaas
Frederic Vasseur aan diverse media, waaronder RacingNews365: "Ja
klopt, hij kwam om zijn excuses aan te bieden aan Charles. Charles
was er alleen niet. Toen kwam hij naar mij toe. En eerlijk gezegd,
dat wordt gewaardeerd, want deze dingen gebeuren nu eenmaal."
Vasseur reflecteert daarnaast op de crash tussen beide heren: "Het
is niet eenvoudig om in te halen op Zandvoort. Dat betekent
tegelijkertijd dat je risico's moet nemen. Hij nam dat risico. Je
weet dat je één of twee kansen krijgt in een race als deze. Hij
maakt dan een fout, maar geeft achteraf zijn schuld toe. Ik denk
dat dat de juiste reactie is. Het is iets dat kan gebeuren tijdens
een race." De dubbele uitvalbeurt van Ferrari was een zeldzame
gebeurtenis dit seizoen. De voorgaande 14 races kwamen beide
Ferrari's iedere keer over de finish. Als Hamilton en Leclerc niet
waren gediskwalificeerd in China, waren beide coureurs dit seizoen
nog in elke race geclassificeerd geweest. De Scuderia zal op Monza,
in eigen huis, maar al te graag revanche willen nemen op de nul
punten van Zandvoort.
