In gesprek met Pirelli: 'Vreemd dat er zo'n ophef ontstaat na één negatieve sessie'


Voorafgaand aan de Grand Prix van Amerika werd op het Circuit of the Americas op de 2019-banden gereden. Regelmatig zagen we Formule 1-coureurs spinnen op de nieuwe banden en op de boordradio liet onder andere Carlos Sainz zijn onvrede duidelijk merken. F1Maximaal  gaat in gesprek met Mario Isola, hoofd F1 & Car Racing bij Pirelli. Isola denkt dat ze met de nieuwe bandenset een stap in de goede richting zetten.
In Austin hebben we ervaren dat de coureurs regelmatig problemen hadden met de nieuwe compounds. Wat is de grootste klacht die jullie binnen hebben gekregen over de nieuwe set?
'We hebben lastige feedback gekregen met betrekking tot de banden die in 2020 gebruikt zullen worden. De feedback was negatief omdat het vrij koud was. Daar bovenop zijn de achterbanden van de nieuwe compounds anders, ze hebben een verschillend profiel. De aerodynamica van de auto moet geoptimaliseerd worden voor dit profiel, waardoor coureurs moeite hadden met het controleren van de Formule 1-bolides.'
'Tijdens het raceweekend zijn de teams voornamelijk gefocust op de race en niet zozeer op het optimaliseren van de band, ze hebben hier simpelweg niet genoeg tijd voor. Daarom hebben ze de 2020-banden eronder geschroefd en een vergelijking gemaakt tussen beide banden met dezelfde set-up. Logischerwijs kwam hier niet het gewenste resultaat uit', zo opent de Italiaan, die niet verbaasd lijkt om de kritiek.
Is het logisch dat de nieuwe band minder grip bood?
'De nieuwe band is niet bedoeld om de grip te verbeteren. We willen vooral een band ontwerpen die anders werkt. We moeten nu de druk van de band verhogen omdat de teams elk jaar een veeleisende compound willen. Om de toename aan kracht en prestaties bij te houden moeten we regelmatig de druk van de banden verhogen. Als we dus de 2019-constructie aanhouden dan zouden we dat volgend jaar weer moeten doen.'
Blijkbaar is de nieuwe bandenset bedoeld om op een andere manier mee te groeien met de auto's: 'Door het design aan te passen willen we dit voorkomen. Om het naar behoren te doen werken moeten we echter tijd besteden met de teams aan de banden. De volgende stap is het testen in Abu Dhabi.'
Waar zal de focus in Abu Dhabi precies op liggen?
'We hebben twee dagen waarin we de nieuwe en de oude band kunnen vergelijken. Na twee dagen kunnen we op feedback rekenen die veel betrouwbaarder is. Als na deze feedback de keuze is om met de 2019-band te blijven rijden, en we hebben bewijs vanuit Abu Dhabi dat de nieuwe constructie niet voldoet aan de eisen, dan blijven we de huidige banden gebruiken.'
'Het huidige product werkt goed. Ik maak me daar geen zorgen over, maar ik denk dat de nieuwe banden een stap in de juiste richting zijn. We willen de plannen voor de nieuwe compounds in ieder geval niet in de prullenbak zien belanden zonder ondersteuning van technische data.'
'De ontwikkeling die we door het jaar heen hebben gedaan, zijn gebaseerd op tests door het jaar heen. Deze tests hebben we op vijf verschillende circuits gedaan met vijf verschillende coureurs en teams. Het resultaat hiervan was positief dus het is vreemd dat er zo'n ophef ontstaat over één negatieve sessie in Austin', vervolgt Isola. Volgens de Pirelli-topman valt het mee hoe matig de banden het doen onder de 2019-bolide. De teams hadden in Amerika enkel meer tijd nodig.
The Circuit of the Americas was in erbarmelijke staat. In hoeverre denk je dat dit de resultaten van de Pirelli test heeft beïnvloed?
'Ik denk dat de feedback meer beïnvloed is door het weer, niet zozeer door het circuit. Het circuit was er slecht aan toe, dat heeft zeker het leven van de coureurs niet makkelijker gemaakt. Ongetwijfeld zullen de banden grip verloren hebben vanwege het matige asfalt maar ik denk niet dat het zwaarder meeweegt dan de lage temperaturen.'
Christian Horner heeft - evenals andere teambazen aangegeven de 2019-banden te willen gebruiken als de nieuwe set niet voldoet aan de verwachtingen. Hoe waarschijnlijk acht je het dat we volgend jaar de oude banden terug gaan zien?
'Ik denk dat we na de test in Abu Dhabi kunnen bevestigen dat het resultaat dat we behaald hebben in de vorige tests (op Austin na) de daadwerkelijke situatie schetst. Regen en kou maakt het gebruik van alle banden moeilijker. Nu gaan we testen op een circuit dat het hele weekend gebruikt is en er zijn twee dagen voor gepland, dus er zal veel opgehelderd worden.'
'Ik acht de kans dat wij volgend jaar met deze banden rijden onwaarschijnlijk, maar we hebben er geen baat bij om een band door te drukken waar de coureurs niets aan hebben. Wij willen uiteindelijk de banden leveren die het meest geschikt zijn voor de auto's en de coureurs. Als je deze vraag vorig jaar had gesteld dan had je een vergelijkbaar scenario gezien. Maar toen hebben we ook problemen opgelost met de nieuwe compound', met problemen refereert Isola naar coureurs die in 2018 de banden lastig aan de praat kregen. De 2019-banden waren toen een verbetering.
Een doel van Pirelli is om de 'working range' van de banden te verbreden (dit houdt in dat de bandenfabrikant er naar zal streven dat de band makkelijker op temperatuur te brengen is en dat het ook makkelijker is de band op temperatuur te houden tijdens het rijden). Liggen jullie op schema om dit doel te realiseren?
'We zijn aan het bouwen aan een band met dit als doel inderdaad. De banden zijn ontworpen zoals voorheen maar we hebben in indoor-tests gezien dat de temperatuur waarin de banden werken veel breder is. Het is belangrijk dit te bevestigen, ook in Abu Dhabi zal dit duidelijk worden. Daar worden de oude én de nieuwe compounds gebruikt in dezelfde baancondities, daar kunnen wij veel conclusies uit trekken. Ook hopen we dat we meer informatie kunnen verkrijgen over de banden na 2020, waar wij al naartoe aan het werken zijn met de banden van volgend jaar.'
Om dieper in te gaan op de banden na 2020 zou ik graag nog focussen op de test in Barcelona. Die was positief, toch?
'In Barcelona was McLaren aan de beurt, zij mochten de 2021-banden testen. Het was de tweede test van de 2021-banden. We hebben twee dagen getest met Carlos Sainz en Lando Norris. De feedback van de coureurs was positief, het is een nieuw product met verschillende eigenschappen maar het is mooi dat het verwachtingspatroon voor de nieuwe compound in ieder geval positief is.' (Foto: F1Maximaal)

Top Headlines

Oudere Top Headlines