Red Bull geeft geen gehoor aan wens Verstappen
"Met deze nieuwe generatie auto's hebben we dat nooit gedaan. De
laatste paar jaar was de auto goed genoeg om dit te compenseren.
Maar dat is wel iets waar we voor volgend jaar naar moeten kijken.
Je maakt keuzes en in plaats van in een Monza-vleugel hebben wij
dat geld ergens anders aan gespendeerd. Maar met de problemen die
je al hebt, maakt dit het allemaal nog weer wat erger." Aan het
woord was Max Verstappen in 2024 toen het ging over het uitblijven
van een speciale ultra low downforce Monza-achtervleugel. In plaats
daarvan trimde Red Bull de reguliere achtervleugel, om weliswaar
minder downforce te genereren, maar waardoor men nog altijd met
teveel drag kampte. Het was Verstappen duidelijk dat Red Bull in
het nieuwe jaar baat zou hebben bij een dedicated
Monza-achtervleugel, maar de Nederlander komt in dat opzicht van
een koude kermis thuis. Dat blijkt uit de woorden van Paul Monaghan
tijdens de show and tell -sessie op Zandvoort van afgelopen
weekend. "Verwacht voor wat betreft het trimmen van de
achtervleugel iets soortgelijks te zien. Hier (op Zandvoort, red.)
rijd je welhaast met de grootste vleugel, op Monza met de kleinste,
tot het punt waarop je ze bijna ondersteboven installeert." "Of je
nu een dedicated Monza-vleugel meeneemt of toch je reguliere low
downforce vleugel trimt, je bereikt er ruwweg hetzelfde mee. Je kan
alleen twisten over de efficiëntie ervan, maar aan het einde van de
rit moet onze boekhouding ook kloppen. Als mensen ervoor kiezen
zo'n speciale achtervleugel te bouwen, is dat aan hen."
laatste paar jaar was de auto goed genoeg om dit te compenseren.
Maar dat is wel iets waar we voor volgend jaar naar moeten kijken.
Je maakt keuzes en in plaats van in een Monza-vleugel hebben wij
dat geld ergens anders aan gespendeerd. Maar met de problemen die
je al hebt, maakt dit het allemaal nog weer wat erger." Aan het
woord was Max Verstappen in 2024 toen het ging over het uitblijven
van een speciale ultra low downforce Monza-achtervleugel. In plaats
daarvan trimde Red Bull de reguliere achtervleugel, om weliswaar
minder downforce te genereren, maar waardoor men nog altijd met
teveel drag kampte. Het was Verstappen duidelijk dat Red Bull in
het nieuwe jaar baat zou hebben bij een dedicated
Monza-achtervleugel, maar de Nederlander komt in dat opzicht van
een koude kermis thuis. Dat blijkt uit de woorden van Paul Monaghan
tijdens de show and tell -sessie op Zandvoort van afgelopen
weekend. "Verwacht voor wat betreft het trimmen van de
achtervleugel iets soortgelijks te zien. Hier (op Zandvoort, red.)
rijd je welhaast met de grootste vleugel, op Monza met de kleinste,
tot het punt waarop je ze bijna ondersteboven installeert." "Of je
nu een dedicated Monza-vleugel meeneemt of toch je reguliere low
downforce vleugel trimt, je bereikt er ruwweg hetzelfde mee. Je kan
alleen twisten over de efficiëntie ervan, maar aan het einde van de
rit moet onze boekhouding ook kloppen. Als mensen ervoor kiezen
zo'n speciale achtervleugel te bouwen, is dat aan hen."