Villeneuve trekt fel van leer over teamgenoten Verstappen: "Zo werkt het niet!"

Wie naar de statistieken van de teamgenoten van Max Verstappen
kijkt, ziet een duidelijk patroon. Sinds 2019 is namelijk geen
enkele teamgenoot meer in de buurt gekomen, met Liam Lawson en Yuki
Tsunoda als meest recente slachtoffers. De RB21 presteert dit
seizoen niet fantastisch, maar het verschil tussen Verstappen en
Tsunoda is schrikbarend groot. Voormalig F1-coureur Jacques
Villeneuve weet wat de oorzaak is en trekt fel van leer. "Kijk
alleen al naar iedere seizoenstart van Sergio Perez", vertelt
Villeneuve in de Sky F1-podcast . "Wanneer een auto nieuw was, zat
Perez op hetzelfde niveau als Max. Hij was namelijk snel, maar er
komt meer bij kijken dan alleen snel zijn. Wat dat is? De auto
begrijpen, het gevoel hebben wat je nodig hebt van de auto en daar
met het team aan werken." En daar gaat het juist fout, ziet
Villeneuve. "Gedurende het seizoen werd het verschil steeds groter
en groter, omdat Perez geen idee had wat er met de auto gebeurde.
Hij was gewoon blij dat hij erin mocht rijden. Dat is de ouderwetse
manier. Het probleem is dat coureurs niet leren in de Formule 3 en
Formule 2, omdat daar al tien jaar hetzelfde chassis wordt
gebruikt. Ze beginnen, de afstelling is perfect en ze hoeven niet
aan de auto te werken. Als ze 21 jaar oud zijn, hebben ze geen
idee. Ze weten niet wat een veer doet, wat een demper doet, niets."
Ontwerp Villeneuve heeft dan ook niet echt medelijden met de
teamgenoten van Verstappen. "Ze zeggen alleen maar: oh, onderstuur,
overstuur: repareer de auto voor me. Zo werkt het niet! Er komt
veel meer bij kijken en Max kan dat met zijn ogen dicht. Hij kan
zich tijdens het rijden een beeld vormen van wat er daadwerkelijk
met de auto gebeurt. Dus als hij met het team praat, zegt hij:
luister, ik heb onderstuur, maar ik denk dat dat hierdoor komt.
Misschien moeten we deze kant opgaan (met de setup red.), en dan
wordt dat bevestigd door de data of niet." "Perez-coureurs kijken
eerst naar de data om een antwoord te krijgen. Dat is verkeerd. We
weten nog niet hoe goed Isack is. Hij lijkt vooruitgang te blijven
boeken, dus misschien kan hij Max in dat geval helpen. Mensen
zeggen overigens altijd: "O, arme tweede coureur, de auto is voor
Max gebouwd. Het is zo gemeen van het team.' Sorry hoor, maar Max
werkt hard voor het team om een goede auto te hebben. De tweede
coureur zou hetzelfde kunnen doen en het team naar zijn hand kunnen
zetten. Zij zijn daar alleen niet toe in staat." Villeneuve sluit
af met een verwijzing naar vroeger. "We gaan terug naar de
hoogtijdagen van F1, toen je elk seizoen vijf, zes coureurs zoals
Max in de paddock had. Nu heb je alleen Max, dus we wachten nog
steeds op iemand zoals hij in de paddock."

Top Headlines

Oudere Top Headlines