Verstappen vindt proefballonen F1-baas niks: 'Zes sprintraces al gek genoeg'

Nog meer sprintraces, kortere grands prix en een omgekeerde startopstelling. Van Max Verstappen hoeft dat allemaal niet.
Formule 1-topman Stefano Domenicali lanceerde onlangs een reeks proefballonnen om jonge fans te trekken, maar regerend wereldkampioen Verstappen vindt het allemaal niks. "Ik ben wat dat betreft een vrij traditionele jongen", zegt hij in Monza, waar dit weekeinde de Grand Prix van Italië wordt verreden.
Verstappen staat bekend als een coureur die houdt van het aloude schema: trainen op vrijdag, de startopstelling bepalen op zaterdag en op zondag de race. Ook een zogenoemde 'reversed grid' ziet hij niet zitten. "Ik heb vaak over sprintraces en dit soort dingen gepraat. Jullie kennen mijn verhaal."
Verveeld
Domenicali beweert dat de steun voor ingrepen groot is, omdat televisiekijkers steeds sneller verveeld raken. De Italiaanse Formule 1-baas wil de bezoekers meer vermaak bieden en heeft tijdens het Italiaanse raceweekend diverse meetings om veranderingen te forceren. Vooral de vrijdagen moeten het ontgelden. De vrije trainingen zijn niet populair. Logisch: er staat die dag in sportief opzicht niets op het spel.
Verstappen heeft er geen boodschap aan. "Laat het maar zoveel mogelijk bij het oude", zegt hij. "Zorg dat de teams dicht bij elkaar zitten, dan krijg je vanzelf leuke races." En verwijzend naar de verstikkende dominantie van McLaren, dat dertien van de vijftien races won: "Als je dat team wegdenkt, zou dit seizoen helemaal geen beroerd jaar zijn."
"Natuurlijk is het voor fans niet zo spannend als we alleen trainingsrondjes rijden, maar die sessies zijn voor ons wel heel belangrijk", vult Verstappen aan. "Het gaat al zo sinds de jaren vijftig. Natuurlijk moet je met je tijd meegaan, maar laten we niet doorslaan. Die zes sprintraces per jaar zijn wat mij betreft al gek genoeg."
Verstappen heeft oog voor het zakelijke plaatje. Hij begrijpt waarom de F1-leiding wil sleutelen aan het 'weekendformat' van de raceweekends. De 27-jarige illustreert zijn betoog grijnzend met het bekende handgebaar. Duim en wijsvinger: het draait om geld. "Ze willen van die dagen een aantrekkelijker product maken. Want dat levert meer op."
Betoog
Verstappen is en blijft tegen en steekt vervolgens uit de losse pols een vlot lopend betoog af. "De lengte van de races? Niks mis mee. Soms is het anderhalf uur. Soms bijna twee uur. Je hebt spannende en slaapverwekkende wedstrijden. Dat is sport. Zo werkt dat."
En vervolgens met een logica waar wijlen Johan Cruijff trots op zou zijn: "Als het altijd spannend is, wordt dat op een bepaald moment ook saai. Dat gaat ook vervelen. Het is veel belangrijker dat er onverwachte dingen gebeuren. Soms is een race verrassend spannend en soms verrassend saai."
Vooralsnog lijkt race zestien van 2025 in de snelheidstempel van Monza weinig verrassingen in petto te hebben. Het weekend verloopt volgens het oude stramien met drie trainingen en daarna de kwalificatie. "Ik hoop dat onze vrijdag wat beter gaat dan in Zandvoort", blikt Verstappen terug op de Dutch GP. "Hopelijk schieten we iets beter uit de startblokken, maar dit is geen geweldig circuit voor ons. In de langzame bochten verliezen we tijd."
Nee, Verstappen maakt zich in Italië geen illusies. "In Zandvoort kwam ik als tweede over de streep, maar we hadden mazzel dat Lando Norris uitviel. McLaren is niet te pakken, terwijl het daarachter heel dichtbij elkaar zit. Gelukkig ging mijn kwalificatie in Zandvoort goed. Als ik als zesde had moeten starten, was ik nooit zo ver naar voren gekomen. Ook hier wordt de zaterdag erg belangrijk."
Accepteren
Al met al begint 2025 een frustrerend seizoen te worden voor de 65-voudig Grand Prix-winnaar. "De auto is nog steeds tricky. Lastig te doorgronden", legt Verstappen de vinger op de zere plek. "In Zandvoort liep de zaterdag lekker, maar op zondag voelde de auto opeens een stuk minder. Dat was vorig jaar ook al vaak zo. Daar moeten we aan werken."
Exact een jaar geleden omschreef Verstappen zijn RB20 in Monza als een "onbestuurbaar monster." Nu is de Limburger milder. "De vorige auto was erg instabiel. Dit seizoen zijn we gewoon minder competitief. Ik sta nog steeds derde in het WK en heb twee races gewonnen, maar we zijn nu eenmaal beter gewend. McLaren heeft beter werk verricht. Dat moeten we accepteren."
Formule 1-topman Stefano Domenicali lanceerde onlangs een reeks proefballonnen om jonge fans te trekken, maar regerend wereldkampioen Verstappen vindt het allemaal niks. "Ik ben wat dat betreft een vrij traditionele jongen", zegt hij in Monza, waar dit weekeinde de Grand Prix van Italië wordt verreden.
Verstappen staat bekend als een coureur die houdt van het aloude schema: trainen op vrijdag, de startopstelling bepalen op zaterdag en op zondag de race. Ook een zogenoemde 'reversed grid' ziet hij niet zitten. "Ik heb vaak over sprintraces en dit soort dingen gepraat. Jullie kennen mijn verhaal."
Verveeld
Domenicali beweert dat de steun voor ingrepen groot is, omdat televisiekijkers steeds sneller verveeld raken. De Italiaanse Formule 1-baas wil de bezoekers meer vermaak bieden en heeft tijdens het Italiaanse raceweekend diverse meetings om veranderingen te forceren. Vooral de vrijdagen moeten het ontgelden. De vrije trainingen zijn niet populair. Logisch: er staat die dag in sportief opzicht niets op het spel.
Verstappen heeft er geen boodschap aan. "Laat het maar zoveel mogelijk bij het oude", zegt hij. "Zorg dat de teams dicht bij elkaar zitten, dan krijg je vanzelf leuke races." En verwijzend naar de verstikkende dominantie van McLaren, dat dertien van de vijftien races won: "Als je dat team wegdenkt, zou dit seizoen helemaal geen beroerd jaar zijn."
"Natuurlijk is het voor fans niet zo spannend als we alleen trainingsrondjes rijden, maar die sessies zijn voor ons wel heel belangrijk", vult Verstappen aan. "Het gaat al zo sinds de jaren vijftig. Natuurlijk moet je met je tijd meegaan, maar laten we niet doorslaan. Die zes sprintraces per jaar zijn wat mij betreft al gek genoeg."
Verstappen heeft oog voor het zakelijke plaatje. Hij begrijpt waarom de F1-leiding wil sleutelen aan het 'weekendformat' van de raceweekends. De 27-jarige illustreert zijn betoog grijnzend met het bekende handgebaar. Duim en wijsvinger: het draait om geld. "Ze willen van die dagen een aantrekkelijker product maken. Want dat levert meer op."
Betoog
Verstappen is en blijft tegen en steekt vervolgens uit de losse pols een vlot lopend betoog af. "De lengte van de races? Niks mis mee. Soms is het anderhalf uur. Soms bijna twee uur. Je hebt spannende en slaapverwekkende wedstrijden. Dat is sport. Zo werkt dat."
En vervolgens met een logica waar wijlen Johan Cruijff trots op zou zijn: "Als het altijd spannend is, wordt dat op een bepaald moment ook saai. Dat gaat ook vervelen. Het is veel belangrijker dat er onverwachte dingen gebeuren. Soms is een race verrassend spannend en soms verrassend saai."
Vooralsnog lijkt race zestien van 2025 in de snelheidstempel van Monza weinig verrassingen in petto te hebben. Het weekend verloopt volgens het oude stramien met drie trainingen en daarna de kwalificatie. "Ik hoop dat onze vrijdag wat beter gaat dan in Zandvoort", blikt Verstappen terug op de Dutch GP. "Hopelijk schieten we iets beter uit de startblokken, maar dit is geen geweldig circuit voor ons. In de langzame bochten verliezen we tijd."
Nee, Verstappen maakt zich in Italië geen illusies. "In Zandvoort kwam ik als tweede over de streep, maar we hadden mazzel dat Lando Norris uitviel. McLaren is niet te pakken, terwijl het daarachter heel dichtbij elkaar zit. Gelukkig ging mijn kwalificatie in Zandvoort goed. Als ik als zesde had moeten starten, was ik nooit zo ver naar voren gekomen. Ook hier wordt de zaterdag erg belangrijk."
Accepteren
Al met al begint 2025 een frustrerend seizoen te worden voor de 65-voudig Grand Prix-winnaar. "De auto is nog steeds tricky. Lastig te doorgronden", legt Verstappen de vinger op de zere plek. "In Zandvoort liep de zaterdag lekker, maar op zondag voelde de auto opeens een stuk minder. Dat was vorig jaar ook al vaak zo. Daar moeten we aan werken."
Exact een jaar geleden omschreef Verstappen zijn RB20 in Monza als een "onbestuurbaar monster." Nu is de Limburger milder. "De vorige auto was erg instabiel. Dit seizoen zijn we gewoon minder competitief. Ik sta nog steeds derde in het WK en heb twee races gewonnen, maar we zijn nu eenmaal beter gewend. McLaren heeft beter werk verricht. Dat moeten we accepteren."