Albon hint op uitgebreid beraad met FIA na 'onterechte' straf Sainz
De aanrijding tussen Carlos Sainz en Liam Lawson in de Tarzanbocht
bleek voer voor discussie te zijn, zowel bij coureurs als fans. De
FIA handelde 'volgens het boekje' door Sainz een tijdstraf van 10
seconden te geven, aangezien hij aan de buitenkant van de bocht zat
en op de apex niet ver genoeg naast Lawson reed. Het was echter
Lawson die van zijn lijn onderstuurde en het contact veroorzaakte.
Sainz was tijdens en na afloop van de race niet te spreken over het
handelen van de stewards. Hij vertelde daarbij dat Lawson 'de enige
coureurs is waarmee hij niet op deze manier kan racen'. Lawson op
zijn beurt was stellig dat hij niets verkeerd gedaan had en dat de
straf terecht was. Alexander Albon zat tijdens de botsing op de
eerste rij om te zien wat er precies gebeurde. Hij geeft op de
donderdag na de race, in Monza, tekst en uitleg over hoe hij naar
het moment keek: "Ik weet nog dat ik over de radio vertelde dat ik
het duidelijk de fout van Lawson vond. In mijn ogen was het
volledig zijn schuld. Na de race, tijdens mijn in lap, kreeg ik te
horen dat Sainz de straf had gekregen. Dat kwam als een complete
verrassing voor mij." "Iedereen heeft zijn eigen interpretatie over
de regels rondom het inhalen, bovenop de regels van de FIA. Voor
mij persoonlijk zag het eruit als een typisch race-incident,
waarbij als er dan een straf uitgedeeld zou moeten worden, ik de
neiging zou hebben om die aan Lawson te geven." Iedere vrijdag
tijdens raceweekenden, komen de coureurs bijeen voor de driver's
meeting . Dan gaat de FIA in gesprek met alle coureurs en
teamleiders om de belangrijkste regels en afspraken voor de race
door te nemen. Albon laat weten dat hij van plan is om dit moment
aan te grijpen om in beraad te gaan over incidenten als deze. "De
FIA is, om eerlijk te zijn, erg open voor gesprekken over dit soort
zaken. Ik weet dat ze open staan voor feedback over dit soort
kwesties. Ze schuilen niet na controversiële beslissingen, en we
bespreken ze uitgebreid, meestal tijdens driver’s meetings . Dus ik
kan je garanderen dat het morgen een lange, lange bijeenkomst gaat
worden."
bleek voer voor discussie te zijn, zowel bij coureurs als fans. De
FIA handelde 'volgens het boekje' door Sainz een tijdstraf van 10
seconden te geven, aangezien hij aan de buitenkant van de bocht zat
en op de apex niet ver genoeg naast Lawson reed. Het was echter
Lawson die van zijn lijn onderstuurde en het contact veroorzaakte.
Sainz was tijdens en na afloop van de race niet te spreken over het
handelen van de stewards. Hij vertelde daarbij dat Lawson 'de enige
coureurs is waarmee hij niet op deze manier kan racen'. Lawson op
zijn beurt was stellig dat hij niets verkeerd gedaan had en dat de
straf terecht was. Alexander Albon zat tijdens de botsing op de
eerste rij om te zien wat er precies gebeurde. Hij geeft op de
donderdag na de race, in Monza, tekst en uitleg over hoe hij naar
het moment keek: "Ik weet nog dat ik over de radio vertelde dat ik
het duidelijk de fout van Lawson vond. In mijn ogen was het
volledig zijn schuld. Na de race, tijdens mijn in lap, kreeg ik te
horen dat Sainz de straf had gekregen. Dat kwam als een complete
verrassing voor mij." "Iedereen heeft zijn eigen interpretatie over
de regels rondom het inhalen, bovenop de regels van de FIA. Voor
mij persoonlijk zag het eruit als een typisch race-incident,
waarbij als er dan een straf uitgedeeld zou moeten worden, ik de
neiging zou hebben om die aan Lawson te geven." Iedere vrijdag
tijdens raceweekenden, komen de coureurs bijeen voor de driver's
meeting . Dan gaat de FIA in gesprek met alle coureurs en
teamleiders om de belangrijkste regels en afspraken voor de race
door te nemen. Albon laat weten dat hij van plan is om dit moment
aan te grijpen om in beraad te gaan over incidenten als deze. "De
FIA is, om eerlijk te zijn, erg open voor gesprekken over dit soort
zaken. Ik weet dat ze open staan voor feedback over dit soort
kwesties. Ze schuilen niet na controversiële beslissingen, en we
bespreken ze uitgebreid, meestal tijdens driver’s meetings . Dus ik
kan je garanderen dat het morgen een lange, lange bijeenkomst gaat
worden."