Waarom Ferrari het dominante McLaren kan uitdagen in Italië

Ferrari lijkt dit weekend een grote bedreiging te vormen voor
McLaren tijdens de Grand Prix van Italië, waar het onder de ultieme
druk van de tifosi haar thuisrace zal rijden. Het resultaat van de
GP van Nederland was voor Ferrari ronduit rampzalig, op een circuit
dat berucht is om zijn ongunstige eigenschappen voor de dynamiek
van de SF-25. Zandvoort, zo benadrukte Charles Leclerc na de race
opnieuw, wordt gekenmerkt door hoogteverschillen en een bochtig
karakter, een combinatie van elementen die de SF-25 flink op de
proef stelt. Dit weekend daarentegen wordt er op het razendsnelle
Monza geracet, met een lay-out die wordt gedomineerd door lange
rechte stukken, verbonden door chicanes en de snelle Lesmo-bochten,
een kans voor de SF-25 om zich qua performance te revancheren. De
engineers van Ferrari, die op basis van uitgebreide simulaties met
een setup werken die maximale efficiëntie en een verlaagd
rijhoogteprofiel nastreeft (mogelijk gemaakt door het relatief
vlakke wegdek van Monza), hebben er vertrouwen in dat ze het volle
potentieel van de SF-25 kunnen benutten. De setup vormt dit weekend
géén compromis tussen langzame en snelle secties, zoals dat op
eerdere circuits wel het geval was. Vloerplank In Hongarije
bijvoorbeeld werden de problemen met ‘bottoming’ van de SF-25
pijnlijk duidelijk bij een zachtere afstelling van de ophanging,
die normaal gesproken geschikt is voor technische banen met lange,
bochtige secties zoals de Hungaroring of Zandvoort. Op die circuits
vereiste de vleugelconfiguratie een hoog niveau van downforce,
waardoor de aerodynamische belasting op de rechte stukken piekte en
de auto bij hoge snelheid te ver doorzakte — met overmatige
slijtage van de plank als gevolg. In Monza daarentegen is gekozen
voor een aerodynamische configuratie met zeer lage downforce, wat
resulteert in aanzienlijk minder belasting bij hoge snelheid.
Bovendien zijn zowel de voor- als achterwielophanging stijver
afgesteld, specifiek gericht op het waarborgen van een stabiel
aerodynamisch platform. Kortom, simulatorgegevens uit Maranello
benadrukken dat de zwakke punten van de SF-25 vrijwel volledig
worden geneutraliseerd door de karakteristieken van Monza en de
gekozen setup. Daarbij moet nogmaals worden opgemerkt dat de SF-25,
ondanks het uitblijven van een overwinning dit seizoen, is
ontworpen om piekprestaties te maximaliseren in plaats van
constante prestaties. Dat betekent dat de auto uitblinkt zodra hij
niet gedwongen wordt tot compromis-afstellingen. Monza stelt
Ferrari in staat om dit DNA volledig te benutten, waardoor de
Scuderia dit weekend een reële kans heeft om het gevecht bijna op
gelijke voet aan te gaan met het dominante McLaren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines