Voor Ferrari voelt een podiumfinish op Monza als een Grand Prix-zege

Een Italiaanse rookie die de kroonprins van Ferrari elimineert. En een zevenvoudig kampioen die zich verslikt in de Hugenholtz-bocht. De Formule 1-race van Zandvoort was niet prettig voor Ferrari, in aanloop naar de thuisrace op het Autodromo Nazionale Monza dit weekend. En dat is een understatement.
Teambaas Fred Vasseur vat het bondig samen: "Een rotweekend."
De Dutch Grand Prix leverde een nulpunter op voor Charles Leclerc en Lewis Hamilton. Dat Leclerc door de jonge Mercedesrijder Kimi Antonelli van de baan werd gekegeld was botte pech, maar de uitglijder van Hamilton was een perfecte illustratie van het moeizame seizoen van de Scuderia.
In eigen huis aast de rode renstal op eerherstel. Leclerc richt zijn vizier op het podium. "Het zal beter gaan dan in de duinen. Niet alleen vanwege de dubbele nul, maar ook omdat de snelle bochten op Monza ons wel liggen. Dan komt onze auto beter uit de verf." Vasseur kijkt verder: "Ik wil in de resterende races zeges, maar McLaren verslaan kan alleen als we pieken."
'Geen bedreiging'
In 2019 en 2024 won Leclerc in de Italiaanse Temple of Speed, maar een nieuwe zege lijkt door de dominantie van Oscar Piastri en Lando Norris te hoog gegrepen. "Kunnen we McLaren bedreigen? Nee, dat denk ik niet", voorspelt Leclerc. "Maar we zullen er wel dichterbij zitten en een podium voelt hier als een zege."
Het contrast tussen de rode en de oranje auto's is groot. Terwijl McLaren dit seizoen dertien van de vijftien grands prix won, staat Ferrari nog kurkdroog. Hamilton zet met een zesde plaats in de WK-stand een kleurloos seizoen neer.
Sir Lewis zit met zijn hoofd al in 2026. "Mijn eerste Ferrari-seizoen betekent dat elk raceweekend nieuw voor me is. Het is een heel andere auto dan ik gewend was. Hem optimaal afstellen is moeilijk, maar ik geniet van het samen bouwen aan de toekomst. We hebben alles in huis om 2026 geweldig te maken."
Met zichtbare tegenzin geeft de zevenvoudig kampioen toe dat de wittebroodsmaanden loodzwaar waren. "Had ik verwacht dat het zo grillig en moeizaam zou verlopen? Nee, natuurlijk niet. Het was een cultuurshock en een emotionele achtbaan, maar je kunt niet alles voorzien. Voor Ferrari racen is nog steeds een droom en ik zie licht aan het eind van de tunnel."
"Ik probeer me geen zorgen te maken over de dag van morgen en wil vooral genieten van mijn eerste meters in het rood hier. Het is zo speciaal, deze ambiance. Bijna alsof de fans bij je in de auto zitten."
Gridstraf
Zeker is dat Hamilton van ver moet komen voor een topresultaat. Door een pitstraat-incident in Zandvoort incasseert hij een gridstraf van vijf plekken. "Irritant dat zo'n straf me een week later raakt. En dan ook nog op deze plek. Ik hoorde het zondag pas toen ik thuiskwam en baal gigantisch."
Na vijf Monza-zeges beseft Hamilton al wat hij waarschijnlijk zal mislopen. "De rode fanzee onder het podium, zelfs als het resultaat voor Ferrari niet zo denderend is. Een magistraal plaatje. Vorig jaar reed Charles hier een geweldige race. En als tiener zag ik Michael Schumacher hier zegevieren. Unieke beelden. Kippenvel."
De hele week ondervindt Hamilton de tifosiliefde al aan den lijve, zowel bij het hoofdkwartier in Maranello als tijdens een Ferrari-evenement in hartje Milaan. "Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ferrari betekent zoveel voor de mensen hier. Het was zeer intens. Zoveel aanbidders. Ik heb elke dag een paar keer in mijn arm geknepen."
Vanwege alle verplichtingen is Monza voor Leclerc en Hamilton de zwaarste week van het jaar. "Ik heb Lewis gewaarschuwd dat het slopend is, maar dat merk je pas 's avonds na de race. Dan ben je opeens doodop," vertelt ervaringsdeskundige Leclerc. "De eerste dagen geven zoveel energie dat je het niet voelt. Het motiveert extreem en het went nooit."
De Monegask weet waar de sleutel naar podiumsucces ligt, maar kent ook Ferrari's achilleshiel. "We hebben gewoon geen winnende auto. McLaren ligt mijlenver voor. Dan rij je in the middle of nowhere . De ultieme test voor een coureur is vechten voor een zege. Ik hoop dat dat snel weer komt."
Teambaas Fred Vasseur vat het bondig samen: "Een rotweekend."
De Dutch Grand Prix leverde een nulpunter op voor Charles Leclerc en Lewis Hamilton. Dat Leclerc door de jonge Mercedesrijder Kimi Antonelli van de baan werd gekegeld was botte pech, maar de uitglijder van Hamilton was een perfecte illustratie van het moeizame seizoen van de Scuderia.
In eigen huis aast de rode renstal op eerherstel. Leclerc richt zijn vizier op het podium. "Het zal beter gaan dan in de duinen. Niet alleen vanwege de dubbele nul, maar ook omdat de snelle bochten op Monza ons wel liggen. Dan komt onze auto beter uit de verf." Vasseur kijkt verder: "Ik wil in de resterende races zeges, maar McLaren verslaan kan alleen als we pieken."
'Geen bedreiging'
In 2019 en 2024 won Leclerc in de Italiaanse Temple of Speed, maar een nieuwe zege lijkt door de dominantie van Oscar Piastri en Lando Norris te hoog gegrepen. "Kunnen we McLaren bedreigen? Nee, dat denk ik niet", voorspelt Leclerc. "Maar we zullen er wel dichterbij zitten en een podium voelt hier als een zege."
Het contrast tussen de rode en de oranje auto's is groot. Terwijl McLaren dit seizoen dertien van de vijftien grands prix won, staat Ferrari nog kurkdroog. Hamilton zet met een zesde plaats in de WK-stand een kleurloos seizoen neer.
Sir Lewis zit met zijn hoofd al in 2026. "Mijn eerste Ferrari-seizoen betekent dat elk raceweekend nieuw voor me is. Het is een heel andere auto dan ik gewend was. Hem optimaal afstellen is moeilijk, maar ik geniet van het samen bouwen aan de toekomst. We hebben alles in huis om 2026 geweldig te maken."
Met zichtbare tegenzin geeft de zevenvoudig kampioen toe dat de wittebroodsmaanden loodzwaar waren. "Had ik verwacht dat het zo grillig en moeizaam zou verlopen? Nee, natuurlijk niet. Het was een cultuurshock en een emotionele achtbaan, maar je kunt niet alles voorzien. Voor Ferrari racen is nog steeds een droom en ik zie licht aan het eind van de tunnel."
"Ik probeer me geen zorgen te maken over de dag van morgen en wil vooral genieten van mijn eerste meters in het rood hier. Het is zo speciaal, deze ambiance. Bijna alsof de fans bij je in de auto zitten."
Gridstraf
Zeker is dat Hamilton van ver moet komen voor een topresultaat. Door een pitstraat-incident in Zandvoort incasseert hij een gridstraf van vijf plekken. "Irritant dat zo'n straf me een week later raakt. En dan ook nog op deze plek. Ik hoorde het zondag pas toen ik thuiskwam en baal gigantisch."
Na vijf Monza-zeges beseft Hamilton al wat hij waarschijnlijk zal mislopen. "De rode fanzee onder het podium, zelfs als het resultaat voor Ferrari niet zo denderend is. Een magistraal plaatje. Vorig jaar reed Charles hier een geweldige race. En als tiener zag ik Michael Schumacher hier zegevieren. Unieke beelden. Kippenvel."
De hele week ondervindt Hamilton de tifosiliefde al aan den lijve, zowel bij het hoofdkwartier in Maranello als tijdens een Ferrari-evenement in hartje Milaan. "Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ferrari betekent zoveel voor de mensen hier. Het was zeer intens. Zoveel aanbidders. Ik heb elke dag een paar keer in mijn arm geknepen."
Vanwege alle verplichtingen is Monza voor Leclerc en Hamilton de zwaarste week van het jaar. "Ik heb Lewis gewaarschuwd dat het slopend is, maar dat merk je pas 's avonds na de race. Dan ben je opeens doodop," vertelt ervaringsdeskundige Leclerc. "De eerste dagen geven zoveel energie dat je het niet voelt. Het motiveert extreem en het went nooit."
De Monegask weet waar de sleutel naar podiumsucces ligt, maar kent ook Ferrari's achilleshiel. "We hebben gewoon geen winnende auto. McLaren ligt mijlenver voor. Dan rij je in the middle of nowhere . De ultieme test voor een coureur is vechten voor een zege. Ik hoop dat dat snel weer komt."