Marko plaatst belangrijke kanttekening bij zegekansen Verstappen
Als je puur naar de uitslagen van Max Verstappen tijdens de twee
vrije trainingen op de vrijdag in Monza kijkt, dan kun je zeggen
dat hij er aardig bij zit met een vierde en zesde positie. Maar
vooral die P6 in de tweede sessie vertelt niet het hele verhaal,
want zijn achterstand op de snelste man, Lando Norris, was slechts
twee tienden. In de longruns zag de snelheid er ook goed uit, en
dus staat de viervoudig wereldkampioen er goed voor. Zeker in
vergelijking met vorig jaar, en dat weet ook Red Bull-adviseur
Helmut Marko. "Vooral ten opzichte van vorig jaar is het een
ongelooflijke stijging. Ik denk dat we competitief waren op de
longruns, maar wat betreft de kortere runs is er nog veel te doen.
Maar we denken dat we weten waar we moeten beginnen en dat we een
achterstand van twee tienden kunnen inhalen. Tot nu toe zijn we
heel erg tevreden", zo zegt Marko tegenover onder meer
RacingNews365. Waar komt dat verschil met vorig jaar dan ineens
vandaan? "Door de lessen van vorig jaar, en we hebben enkele
updates doorgevoerd. Bovendien hebben we nu een andere filosofie in
hoe we de auto afstellen en dat lijkt te werken." De adviseur voegt
er nog het volgende aan toe over de upgrades. "Het zijn allemaal
kleine dingen, maar samen maken ze een verschil." Kansen voor
Verstappen Als er vervolgens tegen Marko wordt gezegd dat Red Bull
de snelste auto op het rechte stuk is, volgt de vraag of de auto
zelf zeer efficiënt is met de configuratie met weinig downforce.
"Tijdens de longruns wel, en ook wat betreft de bandenslijtage. Van
wat we tot nu toe hebben gezien, ziet het er erg goed uit. We
hebben alleen wat meer tractie nodig op de zachte banden, maar ik
denk dat we dat kunnen bereiken zonder de vleugelpositie te
veranderen." Wat was de feedback van Verstappen tot nu toe? Daar
heeft Marko een heel logisch antwoord op. "De auto is snel, dus
over het algemeen gaat het goed met hem." En met welke motorstand
heeft Red Bull gereden tijdens de eerste twee vrije trainingen? "We
hebben alleen de volledige racemodus, er zit niets tussenin. Het is
dus niets bijzonders, dit is onze normale racesnelheid." En dat
terwijl Red Bull eerder nog wat conservatiever was met de motor
tijdens de vrije trainingen. "Maar nu niet meer. We weten dat de
motor lang meegaat en tot nu toe liggen we op schema." Tot slot
deelt Marko zijn verwachtingen voor de zondag op Monza. "We hopen
samen met een aantal anderen te strijden... Ik zou zeggen voor de
overwinning." Maar daar plaatst hij wel een belangrijke
kanttekening bij. "Als McLaren op de zaterdag niet met iets extra's
komt."
vrije trainingen op de vrijdag in Monza kijkt, dan kun je zeggen
dat hij er aardig bij zit met een vierde en zesde positie. Maar
vooral die P6 in de tweede sessie vertelt niet het hele verhaal,
want zijn achterstand op de snelste man, Lando Norris, was slechts
twee tienden. In de longruns zag de snelheid er ook goed uit, en
dus staat de viervoudig wereldkampioen er goed voor. Zeker in
vergelijking met vorig jaar, en dat weet ook Red Bull-adviseur
Helmut Marko. "Vooral ten opzichte van vorig jaar is het een
ongelooflijke stijging. Ik denk dat we competitief waren op de
longruns, maar wat betreft de kortere runs is er nog veel te doen.
Maar we denken dat we weten waar we moeten beginnen en dat we een
achterstand van twee tienden kunnen inhalen. Tot nu toe zijn we
heel erg tevreden", zo zegt Marko tegenover onder meer
RacingNews365. Waar komt dat verschil met vorig jaar dan ineens
vandaan? "Door de lessen van vorig jaar, en we hebben enkele
updates doorgevoerd. Bovendien hebben we nu een andere filosofie in
hoe we de auto afstellen en dat lijkt te werken." De adviseur voegt
er nog het volgende aan toe over de upgrades. "Het zijn allemaal
kleine dingen, maar samen maken ze een verschil." Kansen voor
Verstappen Als er vervolgens tegen Marko wordt gezegd dat Red Bull
de snelste auto op het rechte stuk is, volgt de vraag of de auto
zelf zeer efficiënt is met de configuratie met weinig downforce.
"Tijdens de longruns wel, en ook wat betreft de bandenslijtage. Van
wat we tot nu toe hebben gezien, ziet het er erg goed uit. We
hebben alleen wat meer tractie nodig op de zachte banden, maar ik
denk dat we dat kunnen bereiken zonder de vleugelpositie te
veranderen." Wat was de feedback van Verstappen tot nu toe? Daar
heeft Marko een heel logisch antwoord op. "De auto is snel, dus
over het algemeen gaat het goed met hem." En met welke motorstand
heeft Red Bull gereden tijdens de eerste twee vrije trainingen? "We
hebben alleen de volledige racemodus, er zit niets tussenin. Het is
dus niets bijzonders, dit is onze normale racesnelheid." En dat
terwijl Red Bull eerder nog wat conservatiever was met de motor
tijdens de vrije trainingen. "Maar nu niet meer. We weten dat de
motor lang meegaat en tot nu toe liggen we op schema." Tot slot
deelt Marko zijn verwachtingen voor de zondag op Monza. "We hopen
samen met een aantal anderen te strijden... Ik zou zeggen voor de
overwinning." Maar daar plaatst hij wel een belangrijke
kanttekening bij. "Als McLaren op de zaterdag niet met iets extra's
komt."