FIA stelt meeting over terugkeer iconische F1-motor uit
Er zijn al het hele jaar discussies gaande over de motorreglementen
die na de reglementen van 2026 van kracht zouden moeten gaan.
Eerder dit jaar vond er een bijeenkomst plaats tussen de
motorfabrikanten, F1 en de FIA in Bahrein. Daar werd het voorstel
om terug te gaan naar de V10-motoren, die in 2005 voor het laatst
werden gebruikt, resoluut van de hand gewezen. Een V8-motor met
hybride componenten was de volgende voorkeursoptie en
FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem wilde dat dit in 2029 zou
gebeuren. Er kon echter geen consensus worden bereikt tussen alle
partijen over een nieuw motorreglement voor 2029, zeker zo kort na
2026, gezien de kosten die de motorfabrikanten in de nieuwe
reglementen hebben gestoken. Als gevolg van het feit dat 2029 van
tafel is, heeft RacingNews365 nu begrepen dat de FIA zich richt op
2031, voor wat betreft de overgang naar een nieuw reglement, dat
samenvalt met de natuurlijke afsluiting van de cyclus die in 2026
van start gaat. Er stond bovendien na de Grand Prix van Italië een
bijeenkomst op de planning om de volgende stappen te bespreken rond
een eventuele toekomstige motor, maar die is inmiddels uitgesteld.
Die vergadering is namelijk uitgesteld om de fabrikanten, de FIA en
de F1 meer tijd te geven om zich voor te bereiden op de vereiste
discussies.
die na de reglementen van 2026 van kracht zouden moeten gaan.
Eerder dit jaar vond er een bijeenkomst plaats tussen de
motorfabrikanten, F1 en de FIA in Bahrein. Daar werd het voorstel
om terug te gaan naar de V10-motoren, die in 2005 voor het laatst
werden gebruikt, resoluut van de hand gewezen. Een V8-motor met
hybride componenten was de volgende voorkeursoptie en
FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem wilde dat dit in 2029 zou
gebeuren. Er kon echter geen consensus worden bereikt tussen alle
partijen over een nieuw motorreglement voor 2029, zeker zo kort na
2026, gezien de kosten die de motorfabrikanten in de nieuwe
reglementen hebben gestoken. Als gevolg van het feit dat 2029 van
tafel is, heeft RacingNews365 nu begrepen dat de FIA zich richt op
2031, voor wat betreft de overgang naar een nieuw reglement, dat
samenvalt met de natuurlijke afsluiting van de cyclus die in 2026
van start gaat. Er stond bovendien na de Grand Prix van Italië een
bijeenkomst op de planning om de volgende stappen te bespreken rond
een eventuele toekomstige motor, maar die is inmiddels uitgesteld.
Die vergadering is namelijk uitgesteld om de fabrikanten, de FIA en
de F1 meer tijd te geven om zich voor te bereiden op de vereiste
discussies.